Gå til innhold

Kan endelig pakke ned 68-modellene: 30 trailerlass med nye digitalradioer er på vei ut til Heimevernet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt utrolig, Hytera er bannlyst i blant annet USA på grunn av sikkerhetsutfordringer med utstyret (potensiell bakdør for Kina), og her går man til storinnkjøp! ?

Har også erfaring fra annen norsk etat som også har gått til anskaffelse av Hytera, og de er nesten ubrukelig på kryptert kanal da de hakker og forvrenger stemmen sånn at den høres ut som en stemme fra dataens barndom. Nei, det her var bare trist.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Skulle likt å vite hvorfor de ikke bare kjøper inn flere eksemplarer av LFR som allerede er i bruk både i hæren og HV.

Jeg antar dette er tiltenkt til samband på områdenivå (tilsv. troppsnivå for de som ikke er kjent med HV-terminologi) mens MRR og LFR for øyeblikket brukes til samband på distriktsnivå. Men det burde ikke være noe hinder for å også bruke LFR på områdenivå, og da har du færre systemer som folk trenger opplæring på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sutekh skrev (2 timer siden):

Skulle likt å vite hvorfor de ikke bare kjøper inn flere eksemplarer av LFR som allerede er i bruk både i hæren og HV.

Jeg antar dette er tiltenkt til samband på områdenivå (tilsv. troppsnivå for de som ikke er kjent med HV-terminologi) mens MRR og LFR for øyeblikket brukes til samband på distriktsnivå. Men det burde ikke være noe hinder for å også bruke LFR på områdenivå, og da har du færre systemer som folk trenger opplæring på.

Har helt sikkert noe med pris å gjøre. Kina-radioene (spekket med spion-utstyr?) kostet sikkert bare en brøkdel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Måtte sjekke datoen, var langt unna 1. April gitt! Hva i all verden gjør at HV  legger seg på tvers av resten av forsvaret? Her lager vi 1. Klasses radiosambands utstyr i Norge, etterspurt av mange, og så går vi henn og kjøper hytera utstyr? Hva med sammkjøring på tvers av grenene?

Hvor er TUs evner til kritisk journalistikk?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 6/30/2020 at 1:31 PM, Hanhijnn said:

Har helt sikkert noe med pris å gjøre.

En annen forklaring som kom til meg etter at jeg hadde skrevet den forrige posten er at de rett og slett vil holde det tunge kryptomateriellet ute av hendene på tilfeldige HV-fotsopper og begrense hvor mange de trenger å bruke penger på å sikkerhetsklarere.

Har hørt en del skrekkhistorier om hvor slappe befal i ordinære områdeko har vært med kryptopmateriell, så jeg kan godt forstå hvis NSM og ledelsen i HV er nervøse for å la hvilken som helst tilfeldig lagfører få en LFR i hendene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sutekh skrev (55 minutter siden):

En annen forklaring som kom til meg etter at jeg hadde skrevet den forrige posten er at de rett og slett vil holde det tunge kryptomateriellet ute av hendene på tilfeldige HV-fotsopper og begrense hvor mange de trenger å bruke penger på å sikkerhetsklarere.

Har hørt en del skrekkhistorier om hvor slappe befal i ordinære områdeko har vært med kryptopmateriell, så jeg kan godt forstå hvis NSM og ledelsen i HV er nervøse for å la hvilken som helst tilfeldig lagfører få en LFR i hendene.

Ja jeg har vært i HV selv, og som gammel soldat så var jeg helt sjokkert over holdninger og kompetansemangel hos befal/ledelse.

Så jeg tror nok at du er inne på noe der.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@Sutekh @Hanhijnn Høres sykt ut, men kinesisk, proprietær kryptering er likevel fullstendig ugreit. Det er en grunn til at vi har et heimevern; forsvar under eventuell invasjon. Litt dumt med et heimevern som får kommunikasjonen slått ut, eller kanskje avlyttet, fordi at særs få av dem i kommando tenker på at de kan avlyttes? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hæ, har Forsvaret / HV virkelig kjøpt sambandsutstyr fra Kina. Leste jeg rett, og er det mulig å være så naiv? Dette er fullstendig ugreit.
 

Skrot utstyret med en gang og finn nye jobber til de som gjorde innkjøpet. 

 

Nå er tiden inne for kritisk journalistikk fra TUs side.

Endret av Tor Hansen3
Lenke til kommentar

Si meg; har ikke TUM en reklameavtale med Huawei? Det står vel ikke tilfeldigvis i den at TUM skal forholde seg ukritisk til Kina? Dette er særdeles slapp journalistikk fra TUs side. Syns jeg kan huske en selvskrytsreklameartikkel om en av Huaweis telefoner på Digi. Der ble det påpekt faktafeil og løgn, i kommentarfeltet. En dag eller to senere, var det kommentarfeltet fjernet fra artikkelen. Si meg; kan jeg stole på det TUM formidler, når de holder på med dette?

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...