Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er man pliktig å opplyse om sølvkre?


LampeLars94

Anbefalte innlegg

Heisann,

Vi har nylig oppdaget noen sølvkre i leiligheten.

Tilfeldigvis var vi også midt i prosessen å selge, og lurer på om man er pliktig/lovlig pålagt å informere om dette?

Det virker som om Norsk Hussopp Forsikring ikke kategoriserer de som skadedyr, og da tolket vi det slik at man ikke må oppgi at man har oppdaget de. Skulle det derimot vise seg at det er noe man må opplyse kjøper om, så ønsker vi jo ikke å utelate det.

Kan også informere om at de ble oppdaget på stue og ikke på bad. Ser ikke tegn til fuktskade, men må vel nesten være det da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt sikker på at det ikke er fetter skjeggkre? Siden du ser dem i stua. Sølvkre er mer avhengig av fukt. 

Du har ikke et bilde? 

Hadde uansett opplyst om insekter i boligen. Kjøper kommer garantert til å klage hvis du ikke sier noe. Så vet jeg ikke hvem som ville vunnet en tvistesak, men det er greit å unngå uansett? 

Lenke til kommentar

Har du en fuktkilde (naturlig eller ikke) i stuen, så kan det være sølvkre. Hvis ikke, er det mest sannsynlig unge skjeggkre. De kan vel se ut som sølvkre?

Sølvkre på bad, er ikke noe man må opplyse om, tror jeg. Hadde et mindre antall av de i en eldre leilighet jeg eide, men verken jeg eller hun som kjøpte den av meg, har klaget på dette. Skjeggkre, derimot, er noen ekle skapninger som kan ødelegge bøker og gjøre livet utrivelig for deg der de kravler over vegger, gulv, sofa, bord og andre møbler.

Skjeggkre har lengre haletråder enn sølvkre, visstnok. Er sammenligning litt ned i denne linken:

https://skadedyr.net/enkle-tiltak-mot-skjeggkre/?gclid=Cj0KCQjwoub3BRC6ARIsABGhnyZK6nvRxmKfVw55r42rAeF-FZmwZU3M6IPATngeAfi5BeLx9UOSmtUaAsEREALw_wcB

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å se forskjell på skjegg/sølvkre hvis de ikke har vært i boligen 1-2 år+. Jeg vet at hvis dette ikke opplyses om til leietaker før kontrakten er underskrevet så er det grunnlag for heving av kontrakt (gitt at utleier har visst om det).  I våres tilfelle så var antagelsen først at det var Sølvkre, men etterhvert som de vokste opp så ble det påvist som skjeggkre.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (22 timer siden):

Du finner ikke sølvkre på stuen, med mindre du har et alvorlig fuktproblem. Dette er sikkert skjeggkre. Anbefaler at du opplyser om dette, så du slipper å få en sak mot deg senere.

Det stemmer ikke. Det hender jeg av og til ser en og annen sølvkre andre steder i leiligheten, som f.eks soverom, ikke bare bad etc. Borettslaget hyret inn en fagmann nylig for å ta en rutinemessig sjekk av fukt i leilighetene. Min leilighet hadde ingen tegn på fuktproblemer. 

Så sølvkre kan fint vandre rundt i boligen uten at det er grunn til å frykte alvorlige fuktproblemer. 

Som nevnt så anses ikke sølvkre som skadedyr, og det veldig vanlig at de holder til i norske hjem. Som regel så få antall at du sjelden legger merke til dem. 

Hvis de blir mange, så kan det tyde på fuktproblemer, som nevnt, og dårlig rengjøring. Holder man det tørt og støvsuger jevnlig (fjerner mulige matkilder) så er ikke sølvkre så vanskelig å holde styr på. Skjeggkre derimot, de stiller i en annen liga. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg hadde i alle fall ønska å få beskjed om dette som potensiell kjøpar.
Det er ikkje slik at det må være definert som skadedyr for at det skal være ei opplysning som selgaren skal gi.

Sitat

§ 3-7.Manglande opplysning om eigedomen

Eigedomen har mangel dersom kjøparen ikkje har fått opplysning om omstende ved eigedomen som seljaren kjente eller måtte kjenne til, og som kjøparen hadde grunn til å rekne med å få. Dette gjeld likevel berre dersom ein kan gå ut i frå at det har verka inn på avtala at opplysning ikkje vart gitt.

Heilt bagatellmessige forhold som ikkje virker inn på avtalen om å kjøpe treng du likevel ikkje å oppgi.

Eg tenker at det å oppgi at du har observert sølvkre ikkje får negativ innvirkning på salget og vil virke tillitvekkande ettersom du opplyser om opplyser om det sjølv om det i verste fall berre er plagsomt.
Ved å opplyse om det så har du også langt på veg sikra deg dersom det seinare skulle vise seg å være eit større problem enn fyrst antatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (17 minutter siden):

Eg hadde i alle fall ønska å få beskjed om dette som potensiell kjøpar.

Ja, det hadde jeg også.

En selger har opplysningsplikt, og du bør opplyse om det hvis du har en god del av dem i leiligheten, men det virker ikke som hvis det er tilfellet her. Det er et vanlig dyr i norske boliger, så hvis det er et så lite problem som du gir uttrykk for så vet jeg ikke helt om jeg hadde opplyst om det.

Jeg har kjøpt og solgt leiligheter hvor jeg har sett kanskje 1 sølvkre hver 14ende dag eller noe, uten at jeg hverken har opplyst om det eller blitt opplyst om det.

Lenke til kommentar

Vanskelig å finne artikler som gir svar her. Men denne dukka opp i dag:

https://www.dn.no/jus/skjeggkre/harald-benestad-anderssen/mille-haslund-mellbye/ny-lagmannsrettsdom-skjeggkre-senket-boligverdien-med-200000-kroner/2-1-834357?fbclid=IwAR2Lvg0ykkLIlKYDBCk6gqBxViNf8YZ7MnX_8i94dXjuH1ga4GdIt9OXqzk

Hvis skjeggkre kan gi sånn krav, så kan kanskje sølvkre også. Så jeg ville vært åpen om alt.
 

Lenke til kommentar
Taurean skrev (På 30.6.2020 den 19.51):

Vanskelig å finne artikler som gir svar her. Men denne dukka opp i dag:

https://www.dn.no/jus/skjeggkre/harald-benestad-anderssen/mille-haslund-mellbye/ny-lagmannsrettsdom-skjeggkre-senket-boligverdien-med-200000-kroner/2-1-834357?fbclid=IwAR2Lvg0ykkLIlKYDBCk6gqBxViNf8YZ7MnX_8i94dXjuH1ga4GdIt9OXqzk

Hvis skjeggkre kan gi sånn krav, så kan kanskje sølvkre også. Så jeg ville vært åpen om alt.
 

Sølvkre er ikke på langt nær like plagsomt som skjeggkre. De er fysisk mindre, opptrer vanligvis i mindre antall, holder seg mer skjult (og det er stort sett på bad man ser dem, i resten av leiligheten ser man de vanligvis veldig sjelden), og skader verken inventar eller eiendeler. Skjeggkre er relativt store i forhold, kan være hvor som helst i leiligheten, kan derfor skade bøker og andre ting i/av papir, og hvis du ikke gjør tiltak, blir de veldig mange. De er vel generelt sett mer vriene å bekjempe enn sølvkre.

I tillegg er det mye mer vanlig med sølvkre, så vanlig at man nesten må forvente at man kan få de med "på kjøpet".

 

I utlandet er skjeggkre så vanlig, at de ikke bryr seg så mye. Det er bare her i Norge, hvor de er på full fart inn i våre hjem, at vi har litt panikk og helst til ha et hus/leilighet uten. Derfor vil et hus/leilighet med skjeggkre, inntil videre ha en mindre reell markedsverdi enn et tilsvarende hus/leilighet hvor det ikke er påvist (enda... men det kommer).

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (40 minutter siden):

Sølvkre er ikke på langt nær like plagsomt som skjeggkre. De er fysisk mindre, opptrer vanligvis i mindre antall, holder seg mer skjult (og det er stort sett på bad man ser dem, i resten av leiligheten ser man de vanligvis veldig sjelden), og skader verken inventar eller eiendeler. Skjeggkre er relativt store i forhold, kan være hvor som helst i leiligheten, kan derfor skade bøker og andre ting i/av papir, og hvis du ikke gjør tiltak, blir de veldig mange. De er vel generelt sett mer vriene å bekjempe enn sølvkre.

I tillegg er det mye mer vanlig med sølvkre, så vanlig at man nesten må forvente at man kan få de med "på kjøpet".

 

I utlandet er skjeggkre så vanlig, at de ikke bryr seg så mye. Det er bare her i Norge, hvor de er på full fart inn i våre hjem, at vi har litt panikk og helst til ha et hus/leilighet uten. Derfor vil et hus/leilighet med skjeggkre, inntil videre ha en mindre reell markedsverdi enn et tilsvarende hus/leilighet hvor det ikke er påvist (enda... men det kommer).

Alle boliger burde få krav om å bygge tett nok slik at dem ikke fikk grobunn. Lurer på hvordan folk fikk sove før i tida, det må ha vært all slags kryp rundt om i alle hus. Har lest artikkel om ei som våkna av et sølv eller skjeggkre i -øret-.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...