Gå til innhold

16 teknologier som Apple Safari ikke får støtte for


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (29 minutter siden):

Er lei av å være rundt lillefingeren til Google

På hvilken måte påvirker det deg i hverdagen? :) 

Selv til dels opptatt av at personvernet skal ivaretas, men slik det er i dag er det ingenting som påvirker meg i det daglige negativt, eller at jeg irriterer meg over noe relatert til det.

Men ingen tvil om at trenden går helt feil vei. :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
46 minutes ago, Nimrad said:

Synes dette er bra jeg, uten at jeg helt vet hva man går glipp av. Er lei av å være rundt lillefingeren til Google. Synd at de ikke lenger har Safari på Windows. 

De fleste (om ikke alle) er vel opt-in, det vil si du må eksplisitt tillatte nettsiden tilgang til APIet/ressursen. 

Vet ikke om du mister så mye, men de gir deg alle muligheter for potensielt flere skrivebordsprogrammer i nettleseren. Om det er noen en vil er vel noe helt annet. 

Lenke til kommentar
Merko skrev (42 minutter siden):

På hvilken måte påvirker det deg i hverdagen? :) 

Det er ikke det hverdagslige som er problemet i det hele tatt. Men en liten ting som har irritert meg det siste i Chrome er at den over alt skal navigere meg via Google-søket for å skape trafikk, søkehistorikk og reklameinntekter. Safari som jeg bruker på iPad gjetter hvilke sider jeg vil inn på (selv om jeg ikke har vært der før) uten å måtte søke.

Lenke til kommentar

 

54 minutes ago, Merko said:

På hvilken måte påvirker det deg i hverdagen? :) 

Selv til dels opptatt av at personvernet skal ivaretas, men slik det er i dag er det ingenting som påvirker meg i det daglige negativt, eller at jeg irriterer meg over noe relatert til det.

Men ingen tvil om at trenden går helt feil vei. :) 

Du blir ikke påvirket i hverdagen av at sosiale media gjennom tracking og personalisert innhold bidrar til å polarisere de fleste samfunn i verden? Destabilisere demokratier og påvirker valg? Er dette fordi tidshorisonten i analysen er veldig kort?

Endret av Anders Jensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som PingEnt også nevnte så mister web-applikasjoner muligheten til hardware-interaksjon. Dette tvinger utviklere til å produsere fullverdige apper som lanseres via app-store. Dette gir Apple kontroll og er økonomisk gunstig. På den annen side har Apple kommet med et godt argument, men det skal ikke store endringene til før det argumentet faller bort. Blir spennende å se hvordan det utvikler seg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Anders Jensen skrev (47 minutter siden):

Du blir ikke påvirket i hverdagen av at sosiale media gjennom tracking og personalisert innhold bidrar til å polarisere de fleste samfunn i verden?

 

Jeg personlig blir ikke påvirket eller tenker noe over det. Om jeg blir påvirket indirekte i form av at andre tar andre valg pga de mates med forskjellig informasjon er en annen sak. 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Håper Apple skyter seg selv i foten her og ikke kundene deres når de lar være å utvikle teknologi for å låse kunder til sine løsninger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Xyzæøå: dette har absolutt ingenting med personvern å gjøre. Dette er kun de gode intensjonene de bruker for å selge hvorfor de gjør dette valget. Alle disse trackingene som påstås å eksistere vil da også være tilgjengelige fra apper og da er det ikke noe hold i argumentasjonen.

Desutten nettleseren vil abstraktere det hele og derfor blir det vanskelig å gå på altfor dypt hardware nivå som evt skal til for å identifisere noe som helst også til slutt må brukere faktisk velge å gjøre hardwaren tilgjengelig for websiden som etterspør dette.

Den eneste grunnen til at de ikke vil innføre dette er fordi de er redde for at deres app regime skal rakne opp da er det ikke lengre er nødvendig å publisere tjenester som apper.

Apper er en gammel teknologi som burde fases ut, akkuratt som man faser ut mer og mer desktop applikasjoner.

Jeg hadde faktisk valgt å ekskludere Apple brukere fremfor å utvikle to versjoner av en tjeneste. En webbasert som støttes av alt, med unntak av Apple og en for Apple. (men nå utvikler ikke jeg lekeprodukter som må nå mest mulig barn på deres telefon)

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (7 timer siden):

Det er ikke det hverdagslige som er problemet i det hele tatt. Men en liten ting som har irritert meg det siste i Chrome er at den over alt skal navigere meg via Google-søket for å skape trafikk, søkehistorikk og reklameinntekter. Safari som jeg bruker på iPad gjetter hvilke sider jeg vil inn på (selv om jeg ikke har vært der før) uten å måtte søke.

?

Den typen forslag bruker søkemotorer

Lenke til kommentar

Dette er åpenbart grep som Apple gjør for å sikre at utviklere må inn gjennom deres App Store. Snart på tide at journalister våkner opp og tar litt ansvar og sette Apple til ansvar for sin praksis. Dette har absolutt ingenting med personvern å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er ikke bra, dette betyr at utvikling av moderne apps og tjenester holdes tilbake nye 10-år bare på grunn av Apple sin dominans og praksis med å tvinge alle til å bruke deres utviklingsspråk og deres App Store for enhver distribusjon. Det fører til mindre frihet, mindre valgmuligheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple ønsker bare å presse alle inn i sitt lukkede økosystem ved å motarbeide den åpne weben. Lager du apper får du tilgang til all denne herligheten og mere til. Apple prøver seg på det samme som Microsoft gjorde i 2000 da de stoppet all utvikling av IE, det gikk ikke bra for M$ den gang, og jeg spår det samme for Apple nå.

Lenke til kommentar

Ja, dette har ikke noe med personvern å gjøre. Dette er bare Apple sin måte å stoppe webapper og gjøre så de må gjennom appstore så de kan ta sin del av kaka når det kommer til inntekter.

Progressive webapper er jo nye måten å gjøre ting på. Native feel, men device uavhengig. slipper å drive med porting og native utvikling for hver enhet man skal støtte. Men det vil vel ikke Apple ha noe av, de er fornøyd med hvordan ting er nå.

Lenke til kommentar
7 hours ago, gustyninja said:

Ja, dette har ikke noe med personvern å gjøre. Dette er bare Apple sin måte å stoppe webapper og gjøre så de må gjennom appstore så de kan ta sin del av kaka når det kommer til inntekter.

Progressive webapper er jo nye måten å gjøre ting på. Native feel, men device uavhengig. slipper å drive med porting og native utvikling for hver enhet man skal støtte. Men det vil vel ikke Apple ha noe av, de er fornøyd med hvordan ting er nå.

Sannheten ligger vel en plass i midten? Det er klart at Apple har blitt veldig glad i AppStore inntektene og har sikkert hele avdelinger hvis eksistens og bonus ordninger alene hviler på denne, men jeg er også glad progressive webapplikasjoner ikke kan tømme min device for alt av info.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...