Gå til innhold

LP spiller, førstegangskjøp


Anbefalte innlegg

Hei! 

Har tenkt å gå til innkjøp av en platespiller da dette er noe jeg har ønsket meg en stund. 

Har sett på disse to:

https://www.komplett.no/product/898889/tv-lyd-bilde/hi-fi-hjemmekino/platespiller/rega-planar-1-platespiller-hvit

https://www.komplett.no/product/1079964/tv-lyd-bilde/hi-fi-hjemmekino/platespiller/rega-planar-1-plus-platespiller-hvit

Forskjellen på disse er riaa-trinnet, men skjønner ikke helt om dette er noe jeg trenger? Har tenkt å koble den opp mot en denon avr-2311 forsterker som driver ett par B&W 603 høyttalere.

Om det er noen som har noen tips eller anbefalinger av kjøp til en nybegynner er det bare å komme med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RIAA trinn trenger du kun om du skal koble til en forsterker uten platespiller-inngang. - Det ser ikke ut for meg som AVR-2311 har dette, så da må du ha eget RIAA trinn (eksternt eller i platespilleren)

Ett lite tips er å tenke gjennom om du vil ha en helt manuell platespiller. - Jeg kjøpte meg en Pro-Ject for et par år siden etter mange år uten, og er egentlig misfornøyd med at den ikke går automatisk av når plata er slutt, og at jeg må ta av tallerkenen når jeg skal bytte mellom 33&45 og slike ting - mens for andre er det litt av "greia" :)

Endret av kjetilkl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som Kjetil sier så trenger du RIAA trinnet. Det er enkelt og greit en egen forsterker av signalet som pickupen leser av platen, da dette er veldigsvakt, så må det blant annet forsterkes for å nå samme nivå som de vanlige analoge stereoinngangene tar imot. Det er også viktig å ha riktig RIAA type etter typen pickup man bruker, MM eller MC (eller en som kan velge mellom de)

Her er en pro-ject som kan funke, har RIAA, elektronisk hastighets bytte, så du skal slippe det problemet som Kjetil nevnte så vidt jeg skjønner: https://www.hifiklubben.no/pro-ject-debut-carbon-recordmaster-hires-platespiller/prjdebutrecmaswhom5/

Den har også USB utgang for tilkobling mot PC som kan være en fordel hvis man vil overføre platene for å ha med seg på farten.

Hifi Klubben hjelper også til med montering av pickupens sier de. Min bror fikk den aldri skikkelig til, slik at den han kjøpte kun spiller noen deler av platen riktig, mens den hopper andre steder pga vinkelen på pickupen. Han fulgte alt som ble sagt, og brukte justeringene som fulgte med.

Lenke til kommentar

Okei, takk for gode svar. Da lurer jeg på om jeg går for Rega Planar 1 plus spilleren siden den har innebygd riaa.

Hvordan er dette med manuelle og automatiske platespillere? Vil plata bare fortsette og gå når den er ferdig og til slutt ødelegge plata hvis man ikke tar av pickupen?

Og hvordan er det med hastighet på forskjellige plater? Er det en hastighet som er mer standard enn den andre? Eller kan det hende man må bytte hastighet fra plate til plate? Det kan jo bli irriterende i lengden da jeg ser man gjør det ved å ta av tallerkenen og flytte strikken til ett annet spor på drevet på disse. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nianen said:

Hvordan er dette med manuelle og automatiske platespillere? Vil plata bare fortsette og gå når den er ferdig og til slutt ødelegge plata hvis man ikke tar av pickupen?

Og hvordan er det med hastighet på forskjellige plater? Er det en hastighet som er mer standard enn den andre? Eller kan det hende man må bytte hastighet fra plate til plate? Det kan jo bli irriterende i lengden da jeg ser man gjør det ved å ta av tallerkenen og flytte strikken til ett annet spor på drevet på disse. 

Det skal vel en god del til å ødelegge plata, men den står bare å gå innerst ja.

Har du bare LPer trenger du ikke bytte - sikkert mest aktuelt for oss som har masse singler og maxier fra 80-tallet liggende ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...