Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan forbedre wifi-dekning hos naboen?


Anbefalte innlegg

Jeg og naboen min deler på nettet da han ikke er hjemme så altfor ofte. Men, selv om han har en greie som han kobler til laptopen sin som gjør at han får inn signal fra min Ubiquiti Unifi AP AC Lite, så er dekningen ganske dårlig når han går til enden av huset.

Det er ca. 10m fra AP AC Lite til naboens rom/hus, også er det ca. 20m dersom han går til enden av huset sitt, dvs. stua. Han har bare 1.etg. AP AC Lite står hos meg så nærme vinduet (som peker mot naboens hus) som mulig, og i 2.etg.

HVORDAN kan vi forbedre dekningen uten at det koster oss skjorta? Vi tenker at ca. 1000kr, pluss-minus, kan vi iallfall bruke på å forsterke linja.

Har dere noen anbefalinger på hva vi kan gjøre?

Endret av Seawanderer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Janvik said:

Kjøp en ekstra ac lite og plasser hos nabo nærmest deg, Sett opp mesh / trådløs uplink 

Sett opp mesh/uplink? Hva trenger jeg til det? Og hvis jeg kjøper en til Ac Lite, hva skal han koble kabelen som går fra Ac Lite..? Trenger han ikke en router til det, eller..? Beklager for alle spørsmål.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Seawanderer said:

Sett opp mesh/uplink? Hva trenger jeg til det?

En stk unifi AP (ac lite).
 

16 minutes ago, Seawanderer said:

hva skal han koble kabelen som går fra Ac Lite..? Trenger han ikke en router til det, eller..? Beklager for alle spørsmål.

Trenger bare strøm fra PoE injektor da nett kommer fra det første aksesspunktet.

Dvs ikke koble til mer enn strøm 

Lenke til kommentar

Det står i databladet (pdf) at alle UAP-AC-* modellene støtter wireless uplink. Men det står også: "One wired UniFi AP uplink supports up to four wireless downlinks".
Beskrivelse av hvordan wireless uplink konfigureres:
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115002262328-UniFi-Configuring-Wireless-Uplink

Endret av tingo
lagt til lenke til konfigurasjon av "wireless uplink"
Lenke til kommentar
On 6/29/2020 at 12:17 PM, Janvik said:

En stk unifi AP (ac lite).
 

Trenger bare strøm fra PoE injektor da nett kommer fra det første aksesspunktet.

Dvs ikke koble til mer enn strøm 

Hø? Så det er bare så enkelt som at vi skaffer oss en til Ac Lite som naboen kobler til strømnettet sitt og boom, så vil han ha bedre dekning da hans Ac Lite kobles opp mot mitt? ?

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Seawanderer said:

Hø? Så det er bare så enkelt som at vi skaffer oss en til Ac Lite som naboen kobler til strømnettet sitt og boom, så vil han ha bedre dekning da hans Ac Lite kobles opp mot mitt? ?

 

Riktig.

Mest optimalt om hans Lite er plassert så nær din Lite som overhodet mulig.
AC LR kan også være en god idè her.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Janvik said:

Riktig.

Mest optimalt om hans Lite er plassert så nær din Lite som overhodet mulig.
AC LR kan også være en god idè her.

Helt sinnsykt fantastisk! Takk så meget for det! Da går vi nok for AC LR, ja. Er det bedre at AC LR er hos meg også er AC Lite hos naboen, eller?

Takk så meget for gode råd og tips!

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Seawanderer said:

Helt sinnsykt fantastisk! Takk så meget for det! Da går vi nok for AC LR, ja. Er det bedre at AC LR er hos meg også er AC Lite hos naboen, eller?

Takk så meget for gode råd og tips!

LR hos deg, Lite hos nabo (kommer litt an på hvordan signalstyrken er hos naboen)

Det er meget sannsynlig at du må ha Unifi kontroller tilgjengelig for å sette opp dette.
(Aldri prøvd om standalone er så brukbart)

Lenke til kommentar
1 hour ago, Janvik said:

LR hos deg, Lite hos nabo (kommer litt an på hvordan signalstyrken er hos naboen)

Det er meget sannsynlig at du må ha Unifi kontroller tilgjengelig for å sette opp dette.
(Aldri prøvd om standalone er så brukbart)

Forstår. Vi får prøve oss litt frem her. 

Unifi controller? Dvs. appen/programvaren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...