Gå til innhold

Reklamasjon etter selvreperasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan miste garantien (avhenger av garantivilkårene). Men ikke reklamasjonsretten da den er lovpålagt.

Det vil si, at om det oppstår en feil med laptopen, så må de bevise at ditt inngrep, direkte eller indirekte, er grunnen til at feilen har oppstått, for å kunne nekte deg reklamasjon.

Lenke til kommentar

Vel, hvis disken som sitter i feiler på det nåværende tidspunktet, så reklamerer du på det,

istedet for å montere inn en ny SSD.

Dersom du ønsker å sette inn en SSD eller annen disk, for å verifisere at det er nåværende disk som har et problem,

er ikke dette til hinder for å benytte seg av garanti/reklamasjon på maskinen.

Endret av BearCat
Lenke til kommentar
On 6/27/2020 at 11:36 PM, wyswyg said:

Laptopen har feil, viser no bootale device, men om det skal være noe annet feil, vil de da kunne nekte meg å reklamere siden jeg har åpnet den?

Nei, du mister verken garanti eller reklamasjonsrett, med mindre det kan sannsynliggjøres at inngrepet ditt er årsaken til problemet.

Før var det vanlig med klistremerker som hevdet at du mister garantien om forseglingen ble brutt. Disse ser du sjelden lenger, fordi det er vedtatt at det er ulovlig å nekte garanti bare fordi en forsegling er brutt.

Lenke til kommentar
John-B skrev (1 minutt siden):

Nei, du mister verken garanti eller reklamasjonsrett, med mindre det kan sannsynliggjøres at inngrepet ditt er årsaken til problemet.

Feil, i de fleste tilfeller mister du garantien dersom du åpner opp maskinen.

John-B skrev (1 minutt siden):

Før var det vanlig med klistremerker som hevdet at du mister garantien om forseglingen ble brutt. Disse ser du sjelden lenger, fordi det er vedtatt at det er ulovlig å nekte garanti bare fordi en forsegling er brutt.

Feil igjen. Garantien er det noe produsenten setter. Om du bytter deler i en maskin, så kan ikke produsenten garantere for at ting fungerer slik de pleide, dermed mister man i de fleste tilfeller garanti bår man åpner opp en maskin.

Reklamasjon er lovpålagt i Norge, så den kan man ikke miste uten videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

52 minutes ago, Merko said:

Feil

Her er det nok du som tar feil. Dessverre er det en feiloppfatning blant folk flest at man bare plutselig mister garantien i sin helhet om man ikke gjør nøyaktig som produsenten "krever". 

Man mister ikke garanti som en følge av å åpne en forsegling.

Garantien er det helt riktig produsenten som setter (og den må være bedre enn hva kunden allerede har via reklamasjonsrett).

Men produsenten kan ikke sette urimelige vilkår for at garantien skal være gyldig. Å åpne en forsegling er et urimelig vilkår, da det ikke i seg selv kan forårsake noen feil.

Dette har vært i retten flere ganger, f.eks. i forbindelse med at bilprodusenter nektet garanti om kunden brukte annet verksted enn merkeverksted. Retten har bestemt at det er et urimelig vilkår å kreve at merkeverksteder skal brukes.

Les for øvrig også om nevnte klistremerker her: https://www.ftc.gov/news-events/press-releases/2018/04/ftc-staff-warns-companies-it-illegal-condition-warranty-coverage

Jeg har ikke nevnt noe om å bruke andre deler i en PC, OP snakker om å ta i en harddisk for å teste. Dette kan han gjøre uten at garantien blir ugyldig, så fremt han vet hvordan han bytter en harddisk uten å gjøre skade på noe.

Han står forsåvidt fritt til å bytte deler i en maskin uten at garantien "i sin helhet plutselig forsvinner". Garantien gjelder fortsatt for alle andre deler i maskinen. Den gjelder imidlertid ikke for feil som oppstår som kan være forårsaket av at andre deler er byttet. F.eks. om strømforsyningen ryker etter at du har satt i nytt skjermkort kan produsenten hevde at strømforsyningen ikke var designet for å tåle bruk med det skjermkortet.

Endret av John-B
  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (43 minutter siden):


Men produsenten kan ikke sette urimelige vilkår for at garantien skal være gyldig. Å åpne en forsegling er et urimelig vilkår, da det ikke i seg selv kan forårsake noen feil.
 

Her må det vel finnes visse forbehold? Hvis jeg sitter i min egen stue og åpner en HD for sjekke om den går rundt og deretter skrur den sammen igjen. Skal da fremdeles garantien gjelde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, trn100 said:

Her må det vel finnes visse forbehold? Hvis jeg sitter i min egen stue og åpner en HD for sjekke om den går rundt og deretter skrur den sammen igjen. Skal da fremdeles garantien gjelde?

Ja, hvorvidt garantien gjelder må jo vurderes i hvert enkelt tilfelle. Ting som er umulig å åpne uten å skade vil en selvsagt ikke kunne forvente å fortsatt ha garanti på. Dvs, en mekanisk harddisk kan en jo ikke åpne uten å risikere støv etc. En SSD derimot kan en åpne, se på, og skru igjen, uten at det skal forårsake noe problem og dermed påvirke garanti.

Endret av John-B
Lenke til kommentar
John-B skrev (31 minutter siden):

Ja, hvorvidt garantien gjelder må jo vurderes i hvert enkelt tilfelle. Ting som er umulig å åpne uten å skade vil en selvsagt ikke kunne forvente å fortsatt ha garanti på. Dvs, en mekanisk harddisk kan en jo ikke åpne uten å risikere støv etc. En SSD derimot kan en åpne, se på, og skru igjen, uten at det skal forårsake noe problem og dermed påvirke garanti.

Men hvis noen forseglinger gjelder og andre ikke, hvordan skal da forbrukeren på forhånd kunne vite hva han kan og ikke kan åpne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, trn100 said:

Men hvis noen forseglinger gjelder og andre ikke, hvordan skal da forbrukeren på forhånd kunne vite hva han kan og ikke kan åpne?

Ingen forseglinger gjelder. Det er ikke å bryte forseglingen som kan nekte deg garanti, det er å forårsake skade på produktet. Dette blir en veldig teoretisk problemstilling. Dersom du ikke vet hva du gjør, skal du ikke rote med produktet. Det gjelder jo alle produkter, forsegling eller ei.

Lenke til kommentar
trn100 skrev (På 30.6.2020 den 15.50):

Her må det vel finnes visse forbehold? Hvis jeg sitter i min egen stue og åpner en HD for sjekke om den går rundt og deretter skrur den sammen igjen. Skal da fremdeles garantien gjelde?

Mekanisk harddisk kan være ødelagt idet du tar av lokket, og dette vil de se når de åpner den selv, og da flyr både garanti og reklamasjon ut vinduet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...