Gå til innhold

880M vs 980M vs 2080


Helm

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt behov for toppkortet, altså x80. Derfor ser jeg nå mot RTX2080 på min neste laptop.

Men jeg ser at de fleste laptoper i høyere prisklasse har 2060, noen få har 2070 - og fortsatt snakker vi om "billige" laptoper under til rund 20.000. De ytterst få som har 2080 koster 35-50k.

Sist jeg kjøpte en laptop med beste tilgjengelige fra Nvidia og Intel kostet det ca 17000, det er ca fire-fem år siden. Hva er det som har skjedd? Hvorfor er det dobbelt så dyrt nå?

Er det nå slik at xx60 eller xx70 dekker behovet som x80 tidligere gjorde?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere ting har skjedd:

  1. Kronekursen har svekket seg ytterligere mot dollaren.
  2. Laptop-2080 er (nesten) tilsvarende desktop-2080 i ytelse, mens 980M og 880M var omtrent tilsvarende 2/3 av desktop-variantene (uten M). Dette stiller høyere krav til laptoper i design, og Nvidia tar en høyere pris.
  3. AMD har kommet på banen, og toppen av prosessorer er ikke lengre 4 kjerner, men snarere 8 kjerner, dette har fått Intel til å øke prisene for toppmodellene sine.

AMD sin Ryzen 4900HS er strengt tatt den raskeste laptop-prosessoren du kan få tak i nå i de fleste tilfeller, men av en eller annen grunn får du den ikke med noe raskere enn et RTX 2060

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk Noreng og Emsal for svar.

 

23 hours ago, N o r e n g said:

Flere ting har skjedd:

  1. Kronekursen har svekket seg ytterligere mot dollaren.
  2. Laptop-2080 er (nesten) tilsvarende desktop-2080 i ytelse, mens 980M og 880M var omtrent tilsvarende 2/3 av desktop-variantene (uten M). Dette stiller høyere krav til laptoper i design, og Nvidia tar en høyere pris.
  3. AMD har kommet på banen, og toppen av prosessorer er ikke lengre 4 kjerner, men snarere 8 kjerner, dette har fått Intel til å øke prisene for toppmodellene sine.

AMD sin Ryzen 4900HS er strengt tatt den raskeste laptop-prosessoren du kan få tak i nå i de fleste tilfeller, men av en eller annen grunn får du den ikke med noe raskere enn et RTX 2060

Det du sier i punkt 2 tolker jeg som at 2080 er OP sammenlignet med hva 880M var på sin tid.

Jeg vil ha en meget kraftig PC som klarer å kombinere høye grafikkinnstillinger med høy FPS. Men den trenger ikke å være helt ekstrem, jeg trenger ikke ytelse som tilsvarer x80 SLI fra tidligere år.

Derfor antar jeg at jeg bør sikte meg inn på 2070.
 

 

13 hours ago, Emsal said:

26k, ser ut som 6500 i avslag hvilket betyr at den normalt koster 32500.

Bra i7 CPU og 1TB SSD. Men skjermen er bare 15 tommer. Jeg nevnte det ikke men den må være minst 17".
Jeg plasserte denne tråden i forumet for skjermkort. Jeg bør antagelig lage en tråd i forumet for kjøpshjelp for å gå nærmere inn på vurdering av hele laptoper. Men takk for tipset!

 

Lenke til kommentar

Det er ikke noe som heter "OP" i skjermkort-verden, det er fullt mulig å få et 2080 til å knele. Selv 2080 Ti har ganske begrenset ytelse.

Intel lager nå i9-prosessorer, den i7-modellen i laptopen du ble lenket er "bare" en 6-kjerner.

 

Regner med du er klar over dette, men du betaler mye for å få dette i en laptop, spesielt når ytelsen begynner å skorte er det merkbart ettersom en laptop må byttes fullstendig mens en desktop kan bytte skjermkortet

Lenke til kommentar
8 hours ago, N o r e n g said:

Det er ikke noe som heter "OP" i skjermkort-verden, det er fullt mulig å få et 2080 til å knele. Selv 2080 Ti har ganske begrenset ytelse.

Intel lager nå i9-prosessorer, den i7-modellen i laptopen du ble lenket er "bare" en 6-kjerner.

 

Regner med du er klar over dette, men du betaler mye for å få dette i en laptop, spesielt når ytelsen begynner å skorte er det merkbart ettersom en laptop må byttes fullstendig mens en desktop kan bytte skjermkortet

Når jeg sa "OP" så var det en sammenligning. Altså en antagelse om at 2080 takler dagens spill bedre enn hva 880M gjorde i sin tid. Dersom dette er riktig så kan det forklare/rettferdiggjøre deler av prishoppet. Kronekursen alene gjør ikke det.

 

Jada jeg er klar over at det er lite man kan oppgradere i en laptop. Derfor vil jeg finne en balanse mellom ytelse og pris når jeg kjøper en. :)

 

Edit

Hvordan vet man nå om det er 2080 for desktop eller laptop? Nvidia har sluttet å legge en "M" til modellnavnet. I en laptop nå kan du finne hvilken som helst versjon.

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar
Helm skrev (6 minutter siden):

Hvordan vet man nå om det er 2080 for desktop eller laptop? Nvidia har sluttet å legge en "M" til modellnavnet. I en laptop nå kan du finne hvilken som helst versjon.

Ikke så vanskelig. Er det en laptop, så er det 2080 for laptop, er det en desktop er det 2080 for desktop ? 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...