Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Test hos fastlege for Covid19


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Kan de som er i risikogruppe ta test som er til å stole på host fastlegen for å se om man har vært smittet, og hva er prisen?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bfea0...f75
Nidar2 skrev (3 minutter siden):

Kan de som er i risikogruppe ta test som er til å stole på host fastlegen for å se om man har vært smittet, og hva er prisen?

Du må sjekke hva som gjelder i din kommune. Les på nettsidene eller ta kontakt med fastlegen din om du ikke blir klokere av de. 

Anonymous poster hash: bfea0...f75

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gjest bfea0...f75 skrev (2 minutter siden):

Du må sjekke hva som gjelder i din kommune. Les på nettsidene eller ta kontakt med fastlegen din om du ikke blir klokere av de. 

Anonymous poster hash: bfea0...f75

Er det ikke likt over hele landet?

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (22 minutter siden):

Kan de som er i risikogruppe ta test som er til å stole på host fastlegen for å se om man har vært smittet, og hva er prisen?

Jeg tror ikke det, og synes jo heller vi burde prioritere å teste de som har symptomer. Når vi ikke vet om man er immun etter infeksjon er jo en slik test lite verdt uansett.

edit: Men man kan betale for å ta det privat, tror jeg. Mener da å ha hørt om priser i underkant av tusenlappen.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
frohmage skrev (10 minutter siden):

Jeg tror ikke det, og synes jo heller vi burde prioritere å teste de som har symptomer. Når vi ikke vet om man er immun etter infeksjon er jo en slik test lite verdt uansett.

edit: Men man kan betale for å ta det privat, tror jeg. Mener da å ha hørt om priser i underkant av tusenlappen.

Det er ikke lenger kø og man oppfordrer visstnok alle til å teste seg pga. ledig kapasitet.

Jeg vil si det er av en viss interesse for feks. hjerte -og lungesyke og vite om man har vært smittet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Merko skrev (Akkurat nå):

Det er vel kun om man har symptomer at man er oppfordret til å teste seg, ikke om man føler seg frisk ellers.

Føler du deg frisk så er det jo ingen grunn til at du skal teste deg. :) 

Man kan ha vært i kontakt med smittede, feks i risikoområder. Om man omgås folk i risikogrupper er det høyeste interesse.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Problemet med PCR-analysen vi har i dag er at den sjekker mengden DNA (=virus) som finnes på pinnen man har blitt «stukket» med langt inn i nesa og på mandlene. Symptomer er i en viss grad proporsjonalt med mengde virus (logisk egentlig; ett virus gir ingen symptomer, men mange millioner virus gir symptomer). Mao., har du ikke symptomer fra øvre luftveier, finnes det sannsynligvis ikke mye virus i øvre luftveier, og da fester det seg ikke noe særlig virus på penselen du nettopp har fått stukket inn i nesa og munnen din. Dermed vil testen komme tilbake negativ (ingen SARS CoV-2 funnet). Falsk negativ om du faktisk er smittet og utvikler symptomer noen dager senere. Dette er grunnen til at man i utgangspunktet ikke bør teste asymptomatiske personer. Karantene fungerer bedre. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...