Gå til innhold

Hvor langt tar det å gå til Kjeragbolten?


Anbefalte innlegg

Jeg har søkt på nettet og det står at det skal ta mellom 5-6 timer. Men det står tur/retur og det irriterer livet ut av meg fordi jeg forstår ikke om det betyr at hele turen det vil si opp til toppen og ned igjen tar 5-6 timer eller at HVER VEI tar 5-6 timer. Dvs 11-12 timer totalt. Er det noen som kan forklare for meg? Og er det gode parkeringsmuligheter? Evt priser? Tusen takk på forhånd :) 

Kjører fra Oslo. Målet er å komme seg dit med bil. Opp til kjeragbolten og tilbake igjen til Oslo på kortest mulig tid

Endret av Sakir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6 timer totalt, tur OG retur  (Jeg Googlet informasjonen, ikke gått der selv)

Det er 10 km og en går 3km i timen i kupert terreng

På neste side fant jeg dette:

6-10 hour hike
The hike to Kjerag is around 11 kilometres long and the round trip takes 6 to 10 hours. You need to be in good physical shape before heading out on this mountain hike which has an elevation gain of 800 metres. In some places, you have to pull yourself up and slide down with help of wire, so it is a demanding hike even for experienced hikers. The starting point is at the parking lot at Øygardstøl. Ask the staff in the parking lot about the current conditions – they will give you all the information you need. Be especially aware if it rains as the trail can get slippery.

Endret av Dubious
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Hvor god form er du i? Hvilke andre turer har du gått? Besseggen? 

Kjerag begynner rett opp. Daler rolig ned, før det er rett opp, så noe ned og så noe opp igjen og så flatt. Om jeg husker tre år bak i tid korrekt. 

Lenke til kommentar
JØI skrev (Akkurat nå):

Hvor god form er du i? Hvilke andre turer har du gått? Besseggen? 

Kjerag begynner rett opp. Daler rolig ned, før det er rett opp, så noe ned og så noe opp igjen og så flatt. Om jeg husker tre år bak i tid korrekt. 

er 29 år. tidligere spilt mye fotball. Har aldri gått så lange turer men wtf det er bare å ta med airpods og noen øl. 3 timer hver vei er jo en digg måte å reflektere over unødvendige ting på. blir koselig det.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Sakir said:

er 29 år. tidligere spilt mye fotball. Har aldri gått så lange turer men wtf det er bare å ta med airpods og noen øl. 3 timer hver vei er jo en digg måte å reflektere over unødvendige ting på. blir koselig det.

Med denne holdningen anbefaler jeg at du holder deg på fotballbanen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snylter skrev (1 minutt siden):

Med denne holdningen anbefaler jeg at du holder deg på fotballbanen.

 

Dubious skrev (4 minutter siden):

Noen øl er en dårlig kombinasjon på en slik tur
Skal man drikke så burde man starte med en mye enklere tur, eller aller helst, bli hjemme

får kanskje replace ølen med redbuls og tar ølen heller etter mission accomplished  ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Sakir skrev (12 minutter siden):

er 29 år. tidligere spilt mye fotball. Har aldri gått så lange turer men wtf det er bare å ta med airpods og noen øl. 3 timer hver vei er jo en digg måte å reflektere over unødvendige ting på. blir koselig det.

Dropp ølen til du er nede på Campingen i Lysebotn. Selv om det er noe tilrettelagt er Kjerag enda en fjelltur. Drop AirPods og. Det er mentalt bedre å være på heller uten annen lyd enn naturen i ørene. Tro meg, prøv det. Opplevelsen er magisk. 

 

Men om du har spilt mye fotball, ikke har blitt overvektig og ellers har helt OK kondis så går turen fint, bare du ikke starter i høyt tempo. Jeg ville ikke hatt som mål i bli kjapt ferdig. Ene og alene fordi om du går i tilnærmet skyfritt vær er det fantastisk ye å se. Men da kan du ikke løpe avgårde. Det an du gjøre på besøk fire og fem. 

Velkommen over fjellet til det som fort blir en annerledes opplevelse. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Sakir skrev (9 minutter siden):

 

får kanskje replace ølen med redbuls og tar ølen heller etter mission accomplished  ?

Vann er en vinner på slike turer ;) Vann og nøtter, sjokolade og et par brødskiver. Noe som gjør opplevelsen bedre er det å fjerne seg litt fra «dette har vi jo i storbyen ass» ? 

Lenke til kommentar
Sakir skrev (21 timer siden):

Jeg har søkt på nettet og det står at det skal ta mellom 5-6 timer. Men det står tur/retur og det irriterer livet ut av meg fordi jeg forstår ikke om det betyr at hele turen det vil si opp til toppen og ned igjen tar 5-6 timer eller at HVER VEI tar 5-6 timer. Dvs 11-12 timer totalt. Er det noen som kan forklare for meg? Og er det gode parkeringsmuligheter? Evt priser? Tusen takk på forhånd :) 

Kjører fra Oslo. Målet er å komme seg dit med bil. Opp til kjeragbolten og tilbake igjen til Oslo på kortest mulig tid

Regner med at du da kjører Brokke-Suleskard i stedet for E 18 / E39 ?
Mye mer interessant vei over der, veien langs Sørlandet er dønn kjedelig !

Parkering: https://peakbook.org/no/peakbook-element/55605/no/Øygardstølen+parkering.html

Når du skal gå til Kjerag så bør du ta hensyn til været.
Kjeragplatået ligger på godt og vel 1000 meter over havet, og er det lave skyer så vil du ikke se en tøddel.
Da blir du nødt til å ta en tur til senere ? 

Endret av Marella
Lenke til kommentar
Marella skrev (24 minutter siden):

Regner med at du da kjører Brokke-Suleskard i stedet for E 18 / E39 ?
Mye mer interessant vei over der, veien langs Sørlandet er dønn kjedelig !

Parkering: https://peakbook.org/no/peakbook-element/55605/no/Øygardstølen+parkering.html

Når du skal gå til Kjerag så bør du ta hensyn til været.
Kjeragplatået ligger på godt og vel 1000 meter over havet, og er det lave skyer så vil du ikke se en tøddel.
Da blir du nødt til å ta en tur til senere ? 

takk for tips :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...