Gå til innhold

«Båtskam» 2020: Dette er årsakene til at fritidsbåter vil brenne fossilt i enda noen år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om lading er et problem for biler er det ikke noe særlig for båter. Det er langt nok mellom fyllesteder for bensin. Diesel noe bedre.

hurtigladere ved sjøen har jeg kun sett på fergeleiet og tviler på at man kan koble seg til disse. I en periode måtte jeg brenne 30liter diesel for å få fylt opp tanken på min båt. 

Eletriske båter er ikke noe nytt. I Bergen hadde man elektriske ferger for over 100-år siden. At det snakkes om ny teknologi og el ferger er rart. Eneste forskjell er materialet i batteriene. Norske kobben ubåter kunne gå 400nm på batteri. Ula klassen vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar

Hva er gjennomsnittsfritidsbåten til nordmenn? Jeg tipper en 17 fots skjærgårdsjeep med en 60 hester er ganske nært. Og da greier man seg med en innenbordstank på mellom 50 og 100 liter bensin, eller en bærbar tank på 25 liter. Skal man konvertere dette til en elbåt må man ha et batteri som mest sannsynlig ikke er bærbart og kanskje også for stort og tungt for en båt på under 20 fot. 25 liter bensin tilsvarer 250 kWh, og selv om elmotoren er mye mer effektiv enn selv de mest moderne firtakterne, så er pris, plass og rekkevidde et problem. Det er også lenge til man får hurtigladere montert ved marinaer og flytebrygger. Sjøvann og høyspent er vel heller ingen god kombi, så det må muligens mer sikkerhetstiltak på plass først, noe som igjen øker pris. Nei, det lureste er nok å fokusere på å lage bensinmotorene enda bedre i første omgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Bakgrunnen var Miljødirektoratets beregninger som viste at den norske flåten av fritidsbåter bidro med større utslipp enn den norske fiskeflåten og landets ferger. 

Disse tallene er kontroversielle: https://www.dn.no/statistisk-sentralbyra/norboat/stein-harald-jorgensen/tallkrangel-om-utslipp-fra-fritidsbater-det-er-harreisende-galt/2-1-633074

Hvis vi skal kutte utslippene så er det først og fremst mandagstrafikken som må bli renere. Derimot så er det på høy tid å få katalysatorer og mer rensing på båtmotorer.

Lenke til kommentar

Akkurat som for bilparken tar det nok lang tid å bytte ut fritidsbåtparken. Og utvalget av elektriske varianter er kanskje på nivå med det bilverden hadde i 2008. Så det tar nok også mange år før elbåter får en stor andel av nysalget. Men jeg har stor tro på at Candela er båtverdens "Tesla Roadster" og er en av de tidlige suksessene som en hel bransje skal bygge videre på i tida framover.

Sitat

Det regelrett «suger» å kjøre båt. Vann skal fortrenges. Og forbruket øker gjerne kvadratisk med farten.

Nettopp! Derfor må man bort i fra "mageplasket" til dagens båter. Se den enorme forskjellen i videoen:

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
42 minutes ago, uname -l said:

Rart at seilbåter ikke er nevnt. Bortsett fra noen minutter ut og inn av havner så er det nullutslipp. Lite bråk er det også.

Kanskje noen incentiver i den retningen er bedre enn å eksperimentere med batterier?

Det begynner å komme elektriske seilbåter. Men de fleste vil gjerne ha et lite aggeregat i bakhånd. Så da er det kanskje litt vanskelig å finne gode kriterier for støtte. Momsfritak for seil og batterier kanskje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor leke redundans når man kan gjøre en skikkelig helgardering? ;)

- Batteri, ladbart når man ligger i havn med strøm

- Solcellepanel for å lade batteriet når man ligger til land uten strøm og det er sol og ikke vind

- Liten vindturbin for å lade batteriet når man ligger til land uten strøm og det er vind og ikke sol

- Aggregat for å lade batteriet under veis når man planlagt eller uforutsett skal lengre enn elektrisk rekkevidde

- Lite seil i tilfelle batteri/motor-trøbbel, eller bare for å spare på strømmen, f.eks i medvind.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Så langt, vil solcellelading og vindgenerator, yte marginalt ift det som trengs av energi, selv om alt hjelper. Men klart, vanlig landstrømanlegg i havner, kan lade opp mens man ligger der, for et døgn. Det er som med det meste : teknologi og tilrettelegging som teller.

Men den dagen all transport blir elektrisk, hvor skal vi gjøre av biproduktene diesel og bensin, som raffineres ut, ved produksjon av andre derivater fra oljen, som går til annet bruk??

Lenke til kommentar

@Bernt2 Det kommer veldig an på bruken av fritidsbåten og dimensjoneringen. Mange fritidsbåter brukes en gang per helg eller sjeldnere. Da kan sol og vind lade en stor del av energibehovet uten å måtte betale for landstrøm.

Markedet for de ulike fraksjonene har alltid vært i endring. Det løser man ved å kjemisk endre stoffene. Endre H/C-ratioen, molekyl-lengdene osv. Det krever litt energi og prosessanlegg, men er både velprøvd og lønnsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og takk for det. Hvem f gidder å ligge ute en dag å kose seg med utsikt til Torbjørnskjær fyr og Søsterøyene utafor Hvaler, og få beskjed om at batteriet er flatt som et A4 ark og at du må ro opp Glomma til Greåker. Finns ingen steder å lade. La oss slippe det peset der.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (6 timer siden):

Sjøvann og høyspent er vel heller ingen god kombi, så det må muligens mer sikkerhetstiltak på plass først, noe som igjen øker pris. Nei, det lureste er nok å fokusere på å lage bensinmotorene enda bedre i første omgang.

Lettantennelig væske som flyter på sjøvatn er heller ikkje 100% trygt. 

 

Vil tru at det etterkvart også vil bli bli fleire elbåtar til fritidsbruk. Hinderet akkurat no er nok kostnaden med eldrift kontar bensinmotor ettersom det ikkje er etablert tilskuddsordningar slik som det er for elbilar. Eg trur at mange ville foretrukket elbåt ettersom det er mindre støy, men inntil vidare kostar det litt for mykje. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Vil tru at det etterkvart også vil bli bli fleire elbåtar til fritidsbruk. Hinderet akkurat no er nok kostnaden med eldrift kontar bensinmotor ettersom det ikkje er etablert tilskuddsordningar slik som det er for elbilar. Eg trur at mange ville foretrukket elbåt ettersom det er mindre støy, men inntil vidare kostar det litt for mykje. 

Det kostnadsdrivende er batterikapasitet. Man har et par muligheter for å senke den kostnaden. Redusere forbruket og redusere rekkevidda. Det betyr ikke at bruksområdet krympes. Hybrid-drift er også en bra ting, sammenlignet med ren fossilbruk.

- Lydløs og eksosløs dorging

- Lydløs og eksosløs navigering i havner

- Ekstra drahjelp til å komme opp i plan med fossilmotoren

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Du ender fort opp med å forbruke mellom fem og tjue ganger mer enn om du tilbakelegger samme distanse på landeveien."

Regner jeg på min båt, som er av de bedre med hensyn til rekkevidde i båter av typen turbåt.

Den er ikke stor, men stor nok til at jeg har vært 2 ganger fra Ålesund til Sverige på tur.

En elektrisk bil bruker rundt 2 kWh/mil. Båten min har en motor på 95 kW og bruker 20 l/h. Farten er 30 km/h. Jeg bruker med andre ord 70 kWh/mil.

Tar vi med at virkningsgraden på dieselmotoren 40% av batterialternativet, ender vi opp 28 kWh/mil med batteri.

Med andre ord kan jeg være på sjøen ca 2,6 timer med et Tesla batteri, og med den ekstra vekten blir farten sterkt redusert så det er ikke langt jeg kommer mellom hver lading.

Konklusjonen er at det må drastiske forbedringer til på batterifronten, dersom batterier skal være et reelt alternativ.

Har mer tro på metanol, som er gjenbruk av CO2 og hydrogen fra elektrolyse.

Energiinnholdet i metanol er halvparten av diesel, men trolig et OK drivstoff i fritidsbåt, og gjennomførbart i praksis. 

Lenke til kommentar
19 hours ago, FrihetensRegn said:

Sjøvann og høyspent er vel heller ingen god kombi, så det må muligens mer sikkerhetstiltak på plass først, noe som igjen øker pris. Nei, det lureste er nok å fokusere på å lage bensinmotorene enda bedre i første omgang.

Det ser ut til at leverandører av elektriske motorer for mindre båter standardiserer på 48V. Om batteriene havner under vann, så blir det nok endel gassing, men også god kjøling, så jeg tror det blir ganske udramatisk. Det bør nok likevel fokuseres mer på plassering av batteriene. Gjerne slik at batteripakken enkelt kan skilles fra resten av båten i en nødsituasjon.

https://oceanvolt.com/testimonials/pogo-loxo-32-electric-motorboat/

https://www.torqeedo.com/en/products/pod-drives

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Om batteriene havner under vann

Batteriene vil være så tunge og store at de blir nok en fastmontert del av båten, og ikke bærbar eller flyttbar slik som en bensintank. Så om ikke båten synker eller tar inn vann, så er ikke det noe problem. Batteriene vil mest sannsynlig også bruke fastmonterte kjøleløsninger som tar i bruk sjøvannet.

Det som derimot kan være et problem er kablene fra hurtigladerne som folk skal håndtere og som kan komme i kontakt med vannet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, FrihetensRegn said:

Det som derimot kan være et problem er kablene fra hurtigladerne som folk skal håndtere og som kan komme i kontakt med vannet.

Mode 2, 3 eller 4 lading er faktisk mye sikrere enn en vanlig landstrømkabel som båter bruker nå. Designet er nemlig slik at spenningen ikke slås på før laderen er tilkoblet, og har fått OK fra enheten som skal lades. Det er også forbedret jordfeildeteksjon. Batteriene vil nok være fastmontert ja, men de kan fortsatt monteres slik at de droppes ved en eventuell brann.

https://en.wikipedia.org/wiki/Charging_station

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (5 timer siden):

Batteriene vil være så tunge og store at de blir nok en fastmontert del av båten, og ikke bærbar eller flyttbar slik som en bensintank. Så om ikke båten synker eller tar inn vann, så er ikke det noe problem. Batteriene vil mest sannsynlig også bruke fastmonterte kjøleløsninger som tar i bruk sjøvannet.

Det som derimot kan være et problem er kablene fra hurtigladerne som folk skal håndtere og som kan komme i kontakt med vannet.

Hvorfor antar du at fritidsbåter skal hurtiglades? Forklar casen takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...