Gå til innhold

Kjøpe ruter med kjapp og god dekning


Anbefalte innlegg

Jeg har internett fra en lokal leverandør. Det er radiosignaler som mottas av ei firkantet antenne med elektronikk som får strøm fra liten svart  "boks" innendørs.

So far, so good.

Men den ruteren som fulgte med er billigste sort og alt annet en god. Kort rekkevidde, langsom. Foruten å betjene hele huset må den også gi dekning til tre andre bygninger. Altså må den ha en rekkevidde på mellom 50-100 m.

Hva må jeg kjøpe for å få en god og rask dekning!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Datata skrev (1 time siden):

Foruten å betjene hele huset må den også gi dekning til tre andre bygninger. Altså må den ha en rekkevidde på mellom 50-100 m.

Går ikke med vanlig utstyr. Trekk kabel fra ruter (eventuelt via switch) til hver bygning og sett opp tilgangspunkt.

Angående hastigheten, så får du ikke mer fart enn det er inn. I tillegg kommer det an på enhetene du kobler til, og avstand/dekning fra ruter/tilgangspunkt.

Lenke til kommentar
Mr D skrev (38 minutter siden):

Går ikke med vanlig utstyr. Trekk kabel fra ruter (eventuelt via switch) til hver bygning og sett opp tilgangspunkt.

Angående hastigheten, så får du ikke mer fart enn det er inn. I tillegg kommer det an på enhetene du kobler til, og avstand/dekning fra ruter/tilgangspunkt.

Det kan da ikke stemme? for med den ti år gamle ruteren jeg har, når jeg faktisk fram. Det jeg ønsker er en ruter som gir et kraftigere/mer stabilt signal.

Lenke til kommentar
Datata skrev (11 minutter siden):

Det kan da ikke stemme? for med den ti år gamle ruteren jeg har, når jeg faktisk fram. Det jeg ønsker er en ruter som gir et kraftigere/mer stabilt signal.

Det er mulig en gammel 2,4 GHz ruter når fram, men du spør etter god og rask dekning. Da bør man bruke 5 GHz, men høyere frekvens gir dårligere rekkevidde. Det er regler for hvor kraftig senderen i en ruter kan være, så det er ingen som er mye kraftigere enn andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mesh med en løsning der trafikken kan gå i en "daisy-chain" av mesh-enheter vil jo kunne hjelpe her. 

Men som Mr D er inne på, når man snakker om 50-100 meter skal det normalt sett godt gjøres å få dette til med utstyr som er innenfor regulativet. En ting er om signalet når fram fra ruter til en klientenhet - ruteren skal også kunne motta sendingene fra klientenhet.

Mer man kan koble til kablet - både av klienter og eventuelle mesh-aksesspunkter - jo bedre er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...