Gå til innhold

Prute ned inkasso gjeld


Anbefalte innlegg

har en regning på ca. 45.000 som startet på 20.000 for ca 3-4 år siden. Har mulighet til å betale den ved hjelp egne middler + noe hjelp av familie. Hvor mye er det mulig å få den ned? Usikker på hva de kan slette. Snakker om Lindorff.

Edit: dette var et kredittkort som første år var rentet av banken, gjelden var på 20.000+ renter. deretter overfært til lindorff
 

Endret av depaderp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som @Merko sier, dette kan kun inkassoselskapet avgjøre. Men det du skisserer er ikke umulig. Før du ringer, bruk 10min og lag en plan på hvordan du skal betale ned gjelden fortest og ryddigst mulig, og dermed presenter denne planen for personen du snakker med. Forvent at Lindorff ønsker at de vil sette deg på en nedbetalingsplan om du ikke har mulighet for å gjøre opp alt på en gang. På denne måten fremstår du seriøs og villig til å gjøre opp gjelden. Da er mulighetene bedre og det er ikke umulig med litt rabatt, kanskje er de villige til å fjerne renter eller noe lignende. Men du *må* ringe de. Ikke vent!

.. og ikke ring og spør direkte etter «hei, kan jeg betale mindre?». Dette tar seg dårlig ut. Vær litt ydmyk og vis at du er ute etter en løsning. Tro det eller ei, inkassoselskapene er ute etter det samme.

Lykke til, dette går nok bra :)

Lenke til kommentar

Min erfaring er at jo eldre et krav er, jo lettere er det å forhandle. Uansett er det oftest full mulig å forhandle ned inkassosalær og gjeldsrenter med minst 25%.
Forutsetningen er at du er villig til å innfri hele kravet på en gang. Altså:
- "Hvis jeg ønsker å innfri hele kravet idag, hva vil dere ha av meg da?".
- "Vi vil ha hele beløpet"
- "Så mye har jeg ikke"
- "Hva har du da?"
- "Jeg har..." 
Det er her du må være lur..
_ "Jeg har ingenting i øyeblikket, men jeg er villig til å gi fra meg en del av livsoppholdet hvis det kan løse saken"
Her sier ofte den du snakker med at vedkommende ikke har mandatet til å ta beslutningen, men at du må sende inn en søknad med vedlegg, f.eks kontoutskrifter som viser dine utgifter, leiekontrakter, lønnslipper. Du vil bli bedt om å foreslå en sum selv. Her trenger du ikke å skamme deg, Du kan godt foreslå hovedgjelden + en "symbolsk" sum, la oss si tilsammen 25 K.
Hvis dokumentasjonen tilsier at du ikke har over statlig livsoppholdsats, er du bedre rustet i forhandlingene.
Etterpå vil du få svar på din søknad der de enten godtar ditt forslag (sjelden), eller så kommer de med en ny sum som du da kan forholde deg til. Da ofte sammen med betalingopplysninger og frist for innfrielse. Det er fullt mulig å forhandle også om det nye forslaget, men i så lave summer som du nevner, er det som regel bare å godta forslaget.

Noen ganger kan man være (u)heldig å få snakke med en som har mandatet til å forhandle over telefon. Disse folka er hyggelige, men godt drevne. Hvis du ikke selv er dreven, da er det lett å la seg fanges av "forhandlingsbordet" før man rekker å få tenkt seg om.

Lykke til!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ring dem og si at du har en viss sum, la oss si 30 000 som du har arvet eller fått på annen måte og hør hva dem sier til det. Si at du ikke kommer til å klare å spare noe mer enn det i overskuelig fremtid (5-10 år) og det hadde betydd veldig mye for deg privat å fått kvitt gjelda.

Lenke til kommentar
djgudleif skrev (12 minutter siden):

Du kan nevne at du vil prioritere andre kreditorer dersom de ikke vil være behjelpelige.

Det vil jeg på det varmeste fraråde. Som inkassoskyldner har man ingen forhandlingskort og er helt og holdent avhengig av velviljen til inkassoselskapet. Å komme med trusler er en usannsynlig dårlig idé.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv tror jeg ikke inkassoselskapene er særlig greie å stryke gjeld som ikke er betalt, men du kan jo se på om du får tatt annet lån med lengere betalingstid eventuelt lavere rente eller gebyrer. Inkassoselvskapene og bankene vil kun tjene penger på lånekunder.

Lenke til kommentar
Gjest 1cac6...d94
LMH1 skrev (8 minutter siden):

Selv tror jeg ikke inkassoselskapene er særlig greie å stryke gjeld som ikke er betalt, men du kan jo se på om du får tatt annet lån med lengere betalingstid eventuelt lavere rente eller gebyrer. Inkassoselvskapene og bankene vil kun tjene penger på lånekunder.

Hvordan hjelper det TS å ta opp et nytt lån med lengre nedbetalingstid?

Anonymous poster hash: 1cac6...d94

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (17 minutter siden):

Selv tror jeg ikke inkassoselskapene er særlig greie å stryke gjeld som ikke er betalt,

Dette stemmer ikke. Inkassoselskapene vil ha inn så mye penger som mulig, og en "alt eller ingenting"-tilnærming taper de på i lengden. 70% av et krav er mer penger enn 0%. Så lenge man viser betalingsvilje er de ofte sympatiske ovenfor dårlig betalingsevne

Hvis de derimot mistenker at det i realiteten dreier seg om manglende betalingsvilje, det er da de slår seg vrange. Å ikke kunne betale fordi man må ha bolig og mat er helt legitimt. Å ikke ville betale fordi det er morsommere å drive med bil, feste og herje er for å si det på godt nynorsk: bullshit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Taurean skrev (På 27.6.2020 den 15.14):

Ring dem og si at du har en viss sum, la oss si 30 000 som du har arvet eller fått på annen måte og hør hva dem sier til det. Si at du ikke kommer til å klare å spare noe mer enn det i overskuelig fremtid (5-10 år) og det hadde betydd veldig mye for deg privat å fått kvitt gjelda.

Trur du ikkje Lindorff då vil berre takke ja til dei 30 000 kr som delbetaling og sette ned gjelda til 15 000 kr?
Då har Lindorff både gått i pluss på det opprinnelege lånet på 20 000 kr og samtidig sikrer seg framtidig inntekt ved å berre redusere lånebeløpet.

Eg trur at det er smartare å spørre om du kan få eit tilbod på kva du må betale for å få sletta heile lånet.
Du kan f.eks seie at du har fått tilbod om ein sommarjobb som vil gi deg ca 30 000 kr, men at du ikkje ser poenget med å takke ja til jobben om pengane uansett forsvinn i renter og avdrag på lånet.
Då vil det være i Lindorff sin interesse å inngå ein avtale for å få deg til å prioritere nedbetaling av akkurat dette lånet i staden for at lånet blir ståande og i verste fall aldri blir betalt.

Gjest 1cac6...d94 skrev (12 minutter siden):

Hvordan hjelper det TS å ta opp et nytt lån med lengre nedbetalingstid?

Anonymous poster hash: 1cac6...d94

Det vil hjelpe TS ved at det nye lånet er billegare, så ved å ta opp eit nytt lån med lavare rente så kan TS betale ned heile kredittkortgjelda og etterpå sitte igjen med eit lån som er litt lettare å betjene ettersom renta er lavare.

I praksis så er det krevjande å få tatt opp forbrukslån med betre rentebetingelsar når du fyrst har kredittkortgjeld og når du ikkje har verdiar som du kan stille som sikkerheit for lånet.

Det er uansett verdt eit forsøk for TS å snakke med sin eigen bank for å spørre om det er mulig å få hjelp til å ta opp eit lån for å løyse inn kredittlånet. Din lokale bank som både kjenner deg og din økonomiske historikk vil kunne være ein enklare forhandlingspart enn Lindorff.

Lenke til kommentar
1 hour ago, henrikwl said:

Det vil jeg på det varmeste fraråde. Som inkassoskyldner har man ingen forhandlingskort og er helt og holdent avhengig av velviljen til inkassoselskapet. Å komme med trusler er en usannsynlig dårlig idé.

Jo, dersom man har penger har man forhandlingskort. De er ikke behjelpelige hvis man er blakk hvertfall. De er nådesløse. Vær nådesløs tilbake.

Endret av djgudleif
Lenke til kommentar
2 hours ago, LMH1 said:

Selv tror jeg ikke inkassoselskapene er særlig greie å stryke gjeld som ikke er betalt

Når det gjelder penger og inkassoselskaper anser de det ofte som vesentlig bedre for driften å få inn penger enn å ha de utestående. Fersk gjeld får man ikke avskrevet, siden det ikke har påløpt renter av betydning. Men når hovedstolen er på under halvparten av totalbeløpet har man forhandlingsrom. 

Det er ofte bedre med én rype i stekeovnen enn 44 i skogen. Så om man frister med 30'000 blanke kroner i ett jafs kan det være at de sier ja. Det varierer riktignok fra person til person hvor flink man er til å forhandle. 

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Bra med forslag. Jeg mente ikke at det er en 100% sjans for at man får en sånn avtale. Men hvis man ikke spør og prøver å forhandle så er sjansen lik 0%. Prøver man å forhandle, så er sjansen kanskje fremdeles liten, men den er over 0%. Kanskje 10-20%.

Og ja, er vel som noen nevner her, det kan hende de bare legger på røret så fort de hører du vil prøve å forhandle. Da kan du prøve å sende mail. Og ringe igjen om 1 uke. Legge på et press over tid. Ikke basér det på én sjans. Da øker sjansen enda noen prosent.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...