Gå til innhold

2 hanhunder


Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg har en tibetansk spaniel på nå 4år. Han er en leke og glad hund ikke noe dominerende og går overens med alle kjønn og alle dyr + er kastrert.
jeg skulle kjøpe en tispe (staffordshire bull terrier).  men dessverre så var begge jentene dø fødte. 
Men ble født 6 friske gutter. Så jeg lurte på en ting om noen av dere har noe erfaring ang å ha 2 hanhunder sammen med forskjellig størrelse foskjell? 
ei venninne av meg har samme type hund som jeg ønsker å kjøpe å dette er hannhund og de er bestevenner.

men jeg er livredd for at vis det ikke skulle ha godt bra at min eldre hun skal bli skadet. Så går å tenker nå fram og tilbake på hva jeg skal gjøre. Om jeg skal vente på neste kull og håpe det kommer jente eller om jeg skal kjøpe en hannhund til? Trenger sårt hjelp her! 
hadde vært katastrofalt om det ikke hadde gått bra. 
ønsker at den jeg har fra før skal ha det beste livet så hadde aldri tigit meg selv om det hadde skjedd noe med han. 
så hva har dere av erfaringer og hva tenker dere jeg burde gjøre?

foresten har mye erfaring med hunder er oppvokst med det siden jeg var liten!

og til dere som lurer på hvorfor jeg ønsker en hund til er fordi han jeg har fra før er ikke en veldig spesielt aktiv hund, han trives best på sofaen og jeg er ei veldig aktivt jente som trenger noen å gå med å liker veldig søk og agility å da passer denne hunden meg perfekt. 
 

 Takk på forhånd om svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen personlig erfaring med staffer, men jeg ville nok ikke tatt sjansen. Bull terriere generelt mangler kroppsspråk, og kompenserer aggressivt overfor andre hunder.

Hvis den gamle hunden var en tøffing og satte valpen på plass fra dag 1, så kanskje. Men du sier den ikke er dominerende. Og staffen blir både tyngre og sterkere enn den andre før den blir voksen, så når den viser sitt lynne er det antagelig for sent å endre det.

Spanielen er jo bare fire år, og du skal ha den i 8-10 år til. Da bør du unne den en lekekamerat den går overens med. Det finnes raser som er både aktive og som liker seg i flokk med andre hunder. Jeg ville valgt en slik, selv om du personlig er fascinert av akkurat staff.

Geir :)

Lenke til kommentar
On 6/27/2020 at 12:51 PM, tom waits for alice said:

Jeg har ingen personlig erfaring med staffer, men jeg ville nok ikke tatt sjansen. Bull terriere generelt mangler kroppsspråk, og kompenserer aggressivt overfor andre hunder.

Hvis den gamle hunden var en tøffing og satte valpen på plass fra dag 1, så kanskje. Men du sier den ikke er dominerende. Og staffen blir både tyngre og sterkere enn den andre før den blir voksen, så når den viser sitt lynne er det antagelig for sent å endre det.

Spanielen er jo bare fire år, og du skal ha den i 8-10 år til. Da bør du unne den en lekekamerat den går overens med. Det finnes raser som er både aktive og som liker seg i flokk med andre hunder. Jeg ville valgt en slik, selv om du personlig er fascinert av akkurat staff.

Geir :)

Nei, Bull terriere generelt mangler ikke kroppsspråk. Bull terrier er forøvrig en egen rase.

Staffordshire bull terrier er også en bullehund, de har et delvis likt opphav.

Mange som ikke forstår seg på hundespråk prater om at bullehunder mangler språk, det gjør de så absolutt ikke og det er bare en god myte noen har klart å bygge opp.

Ikke er de generelt hundeaggressive heller (annet enn i enkelte tilfeller) men samkjønnsaggressivitet er svært vanlig og må anses å være normalen særlig blant hannhundene.

Å få seg ei tispe derimot vil trolig funke fint, staffene er nemlig også sosiale vesener med mange gode egenskaper.

Hva gjelder dette med en kastrert hund skal man være klar over at andre hunder i en del tilfeller har problemer med å omgås kastrerte hunder da de ikke forstår helt hva det er for noe.

 

Lenke til kommentar
Snylter skrev (2 timer siden):

Mange som ikke forstår seg på hundespråk prater om at bullehunder mangler språk, det gjør de så absolutt ikke og det er bare en god myte noen har klart å bygge opp.

Som sagt: Ikke noen ekspert, så om du er uenig skal jeg ikke krangle. Nå tenkte jeg ikke på at mennesker ikke kan forstå dem, men at andre hunder har problemer med det. Men om det bare er samkjønnsagressivitet, så kjøper jeg det.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Har hatt en staff med han jeg har nå, som jeg å ex kjøpte sammen og det var tispe å de ble bestevenner. Så vet at det går fint med tispe men var veldig usikker med tanke på hannhund siden de er kjent til å være samkjønndagressive. Men har bestemt meg for å vente til en tispe kommer☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, tom waits for alice said:

Som sagt: Ikke noen ekspert, så om du er uenig skal jeg ikke krangle. Nå tenkte jeg ikke på at mennesker ikke kan forstå dem, men at andre hunder har problemer med det. Men om det bare er samkjønnsagressivitet, så kjøper jeg det.

Geir :)

Jeg har et visst erfaringsgrunnlag med disse hundene, hadde selv staff i over ti år til jeg dessverre måtte la begge mine slippe i løpet av bare noen mnd.

Andre hunder kan nok oppfatte fremtoningen som noe provoserende i en del tilfeller og derav svare noe provoserende tilbake. Blir en staff utsatt for provokasjon fra andre hunder smeller det gjerne rimelig kontant.

Det skal sies at jeg selv hadde en hannstaff som funka fint med de fleste hunder, han kunne gå løs rundt i byen uten å havne i krangel.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...