Jump to content
Redaksjonen.

Tesla på klar sisteplass i amerikansk kvalitetsrangering

Recommended Posts

molna skrev (7 timer siden):

Vel, det var ikke akkurat noen stor nyhet at Tesla var på bunn. Det de selger er et bra ladenettverk. Bilene deres er bare et nødvendig onde.

Nei, bilene deres er veldig bra, ellers hadde de ikke hatt så lojale kunder.

Hele undersøkelsen er generelt søppel:

https://www.thestreet.com/charts/latest-news/tesla-jdpower-survey-results

  • Like 5

Share this post


Link to post
Sturle S skrev (6 timer siden):

Interessant at Audi berre er eit hår betre. Dei har jo produsert bilar ein del år.

Hva er metodologien bak denne undersøkelsen egentlig? Hva er det den måler? Var det slik at 1/4 av problemene i undersøkelsen var infotainment-systemer?! For noen merkelige resultater.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Gavekort skrev (6 timer siden):

Jeg vet ikke om folk tåler det. Man blir vanligvis veldig oppgitt når et produkt til minst en halv million har soleklare defekter. Man vet vanligvis ikke hvor ille det er før man bestiller online og sitter i det selv, og da er det ofte for sent å legge lojaliteten sin et annet sted.

Med alt dette sagt så har Tesla har vært flinke til å utbedre problemer uten å være vanskelige eller legge skjul på problemområder, så jeg forstår hvordan problemene er tilgivelige.

De fleste har jo ikke problemer med Teslaene sine.

Men vet noen hva slags problemer det skal være snakk om i denne undersøkelsen?

Edited by hekomo
  • Like 4

Share this post


Link to post
gamlefar skrev (2 timer siden):

Tror i grunnen Tesla har kommet gått ut av denne testen og at fakta er egentlig er værre. 
Tesla bruker helt åpenbart markedet som prøvekaniner og er villig til å slippe biler med relativt store skavanker.

Sånn går det når man er under press til å levere og har gjort grove feil underveis. F.eks at man skulle revolusjonere bygging av bilene framfor å leie inn eksisterende kompetanse.

Som VW, som måtte tilbakekalle flere hundre tusen biler for bremsefeil for ikke så lenge siden? Eller Ford som måtte tilbakekalle over to millioner biler tidligere denne måneden? Eller Toyota som måtte tilbakekalle noen hundre tusen Priuser for bare få dager siden?

Fortell, fortell!

  • Like 6
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

Roadster er en spesiell og dyr bil, nærmest en exotic. Laber kvalitet og til dels ekstreme driftskostnader med batteri bytter og slitedeler. Jeg vil si det er for særdeles spesielt interesserte. Hørte faktisk om en som hadde en sånn. Var ikke mange 10-tusen den hadde kjørt av kilometer. Men nå var den ute av drift siden for 3-4 år siden pga defekt batteri og over 300 tusen for å sette inn nytt.

  • Like 1

Share this post


Link to post

På jumboplass i denne høyst troverdige undersøkelsen finner man

Volvo

Audi

Jaguar

Land Rover

Tesla

Edited by Klykken-
  • Like 6

Share this post


Link to post
gamlefar skrev (3 timer siden):

Og med all sannsynlighet står det egentlig mye værre til med Tesla. 

Sannsynligvis. Veldig mange Tesla-eiere har også aksjer og/eller en religiøs tilknytning til selskapet. Problemer blir da underrapportert.

Edited by uname -l
  • Like 5

Share this post


Link to post
11 hours ago, Pallehysa said:

Amerikansk. Say no more.. Dei syns kvalitet er det stikk motsatte der borte.. Berre sjå kven dei utroper til ledere..

Kjempesaklig kommentar når førsteplassen i kåringen var Amerikansk også. ?

  • Like 2

Share this post


Link to post
hekomo skrev (10 timer siden):

De fleste har jo ikke problemer med Teslaene sine.

Men vet noen hva slags problemer det skal være snakk om i denne undersøkelsen?

Den påstanden virker litt hul i kontekst til artikkel. Jeg er sikker på at det er mange der ute med plettfrie Teslaer, men når det kommer biler fra fabrikk med riper i lakken så er det opplagt at Tesla skyter fra hofta si.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Tåkefyrste skrev (36 minutter siden):

Kjempesaklig kommentar når førsteplassen i kåringen var Amerikansk også. ?

Amerikansk kåring.. Eller som overskriften seie, Amerikansk kvalitetsrangering...

Edited by Pallehysa
  • Like 1

Share this post


Link to post

Noe rart med denne kåringen.

- at de 5 høyest rangerte er amerikansk produserte biler ? Liksom?

- at Mercedes ligger i nedre del sammen med audi ? Liksom?

- at Tesla er på bunn, mens den i amerikanske "customer satisfaction" rangeringer er på soleklar topp gang etter gang? Liksom?

  • Like 4
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Joooakim skrev (På 26.6.2020 den 18.36):

Svar til Kahuna

Kanskje ikke prioritert da, men hvor merkelig er ikke det? De blir jo til stadig gjort narr av den håpløs standarden på lakk. Selv veldig billige bilmerker fra Asia får til dette. Tipper Tesal fabrikkene ikke bruker noe dårligere lakk roboter enn andre. De bare ikke orker å stille dem inn?

Det er ikke viktig. De selger det de klarer å produsere basert på ledelsen de har på rekkevidde, ladehastighet og ladenettverk. Det skader heller ikke at bilene ser bra ut, har opptil flere sportslige egenskaper og dessuten er klart ledende på 'digitalisering'. Så lenge de skiller seg ut positivt på såpass mange områder kan de tåle at de er dårligere på andre områder. På et eller annet tidspunkt må de nok ansette noen som har drevet lakkeringsverksted før, eller forstår seg på panel-gaps men enn så lenge virker det ikke til å plage dem det minste at dette ikke er helt strøkent.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Har en X med "dårlig" lakkering. Dårlig i den forstand at dersom en polerer bilen så ser en små defekter, renning eller tynne punkter. Eg såg dette allereie på utlevering, men eg dreit i det. Folk kjøper ikkje bilen for lakken sin del, då hadde en kjøpt ein tysker eller japaner. Eg kjøpte den fordi den er sikkert 50 år fram i tid, alle andre bilar er daukjedelige. Ratting, bremsing og åpning av dører for hand.. Det er så 2010?

Fun fact: 100 / 100 ungar er overbegeistra for bilen min. Om en er uenig med dei så er en berre en treigfis?

Einaste bekymringa mi er at eg ikkje vil eige denne bilen etter garantien går ut. Det blir et sensorhelvete uten like når denne blir gammal. Så då håper eg at andre merker har fått laga noko kult slik at eg fortsatt kan kjøre en gøy bil. Har vore i Jaguaren og Audien. Flotte skinnseter, men fordelane sluttar der.

  • Like 6

Share this post


Link to post
gamlefar skrev (17 timer siden):

En av forskjellene er at de faktisk tilbakekaller bilene og reparerer det. Tesla gjør jo ikke det. De venter og ser om kundene aksepterer feilene eller ikke. Det er dessuten en stor forskjell på å oppdage en skjult feil senere og slippe bilene med åpenbare feil og svakheter som man selv kan se med øyet.

Men bakgrunn i  hva som har kommet frem, så er det ingen tvil om at Tesla opererer som en useriøs aktør på flere områder her. Det kan man ikke benekte da bevisene er overveldende. Det er kun fanboys som snur ryggen til slikt. At du får flere likes på innlegget ditt bekrefter mentaliteten og mangel på fornuft.

Her skal elendig kvalitetskontroll hos blant annet VW, Toyota og Ford bortforklares igjen ja...

Selvsagt kan man benekte en tåpelig påstand som at "Tesla opererer som en useriøs aktør". En slik påstand er useriøs i seg selv, spesielt når man tenker på hva slags svindel andre selskaper har drevet med. Men Diesel-gate er vel glemt alt. Også at VW er en av de som har toppsjef i fengsel.

Sitat

Men en ting har du rett i. Denne undersøkelsen kan man ikke legge mye vekt i. Og med all sannsynlighet står det egentlig mye værre til med Tesla. Vi snakker tross alt om mangfoldige Tesla modeller som er sluppet på markedet med åpenbare feil og mangler. De har ikke verken tid eller økonomi til å gjøre noe annet ser det ut til, men spørs om ikke det er å skyte seg selv i foten på sikt.

Dette har dere jamret om i alle år, og likevel fortsetter det å gå bra for Tesla. Det er akkurat som om dere har tatt feil i alle år! Merkelige greier.

Edited by hekomo
  • Like 5
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
uname -l skrev (14 timer siden):

Sannsynligvis. Veldig mange Tesla-eiere har også aksjer og/eller en religiøs tilknytning til selskapet. Problemer blir da underrapportert.

Duverden, her skal det bortforklares som vanlig ja.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Gavekort skrev (14 timer siden):

Den påstanden virker litt hul i kontekst til artikkel. Jeg er sikker på at det er mange der ute med plettfrie Teslaer, men når det kommer biler fra fabrikk med riper i lakken så er det opplagt at Tesla skyter fra hofta si.

Slikt skjer da med alle produsenter. Og med tanke på alle tilbakekallingene så er det opplagt at VW, Toyota, Ford, osv. skyter fra hofta si.

Påstår du virkelig at de fleste har problemer med Teslaene sine?!

  • Like 4

Share this post


Link to post
0SMOO4WU skrev (8 timer siden):

Folk kjøper ikkje bilen for lakken sin del, då hadde en kjøpt ein tysker eller

Om det er snakk om en bil nær vrakpant kan dette fint være et argument. 

Men når man kjøper nytt, spesielt når prislappen blir høy, så bør man rett og slett ikke finne seg i at produsenten har slurvet i byggeprosessen. 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Er det bare jeg som er overrasket over at Porsche kommer så dårlig ut? Jeg nekter å tro at Porsche, bedre kjent som verdens mest skuddsikre sportsbil, har så mye feil. Bilene er tross alt kjent for å være av svært høy kvalitet. Jeg stusser over hva som faktisk måles i denne undersøkelsen.

 

PS: nei, jeg har ikke Porsche selv.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Dr. Bombay skrev (58 minutter siden):

Er det bare jeg som er overrasket over at Porsche kommer så dårlig ut? Jeg nekter å tro at Porsche, bedre kjent som verdens mest skuddsikre sportsbil, har så mye feil. Bilene er tross alt kjent for å være av svært høy kvalitet. Jeg stusser over hva som faktisk måles i denne undersøkelsen.

 

PS: nei, jeg har ikke Porsche selv.

 

Det er mange ulike kategorier i de 220 spørsmålene i denne undersøkelsen. Den gjelder også de første 90 dagers «ownership».
For Porsche og andre europeiske merker har JC selv uttalt ift 2019 undersøkelsen:

Sitat

All 10 European brands are below industry average, and the largest gaps for these brands are in infotainment systems and other electronics.

Sitat

The Porsche 911 again achieves the best overall initial quality score of 58 PP100 in this year’s study, despite an increase in reported problems from 2018

https://www.jdpower.com/cars/ratings/quality/2019/2019-us-initial-quality-study-results )

 

 

The study examines 233 problems, which are organized into nine categories:

  • Climate
  • Driving Assistanse
  • Driving Experience
  • Exterior
  • Features/Controls/Displays (FCD)
  • Infotainment
  • Interior
  • Powertrain
  • Seats

Nytt av året er følgende:

  • Problems caused by brought in technology and services
  • Problems caused by the interaction of the vehicle and the environment
  • Problems caused by advanced driver assistance systems

https://www.jdpower.com/business/automotive/us-initial-quality-study-iqs )

https://www.jdpower.com/business/press-releases/2020-initial-quality-study-iqs )

Så uten å se nærmere på spørsmålskategori kan f.eks vanskelig og kompleks elektronikk styring - førerassists og infotainment alene gi negative poeng mens alt annet er tipp-topp.

 

Og en Porsche kjøper er naturligvis oftest mere kresen og kvalitetsbevisst enn en husmor som kjøper en Dodge eller Kia til å frakte unga med.

Edited by syar2003
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...