Gå til innhold

Tesla på klar sisteplass i amerikansk kvalitetsrangering


Anbefalte innlegg

Alt i livet innebærer kompromiss. Skulle Tesla hatt bedre lakkering? Absolutt! Men det vil bli bedre. Dei har berre laga bilar i ti år. Heilt hinsides kva dei har fått til på den tida. Inntil vidare så er alle Tesla kjøpere deltagere i eit utviklingsprosjekt, dei fleste vel vitande om det. Heile pointet med Tesla var å gi gamlingane eit elektrisk spark bak. Det har dei til dei grader fått til. Mission achieved. Ikkje uten grunn at Tesla deler patenter og inviterte andre inn i å utvikle ladenettverk.

Ein digresjon følgjer:

Sjølv om Musk er ein underlig skrue så skal menneskeheita være sjeleglad for at vi har en visjonær og teknisk interessert multimilliardær som han. Pledge pengar til "trusts" som Gates eller berre kjøpe Oligarkyachter gir menneskeheita ingenting i det store bildet. Om fem år så har vi mennesker på månen igjen. NASA såg at dei måtte få ut fingeren pga SpaceX. Akkurat som bilprodusentane pga Tesla.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig rart at el biler og biler med forbrenningsmotor er på samme skala. Det må være utrolig mye enklere å redusere antall feil når man ikke har luftmassemålere, lambdasensorer, Egr ventiler,turboladere, katalysatorer, nox sensorer, klucher, 8 trinns gear bokser, oljepumper, eksosanlegg osv som kan gi feil. El biler burde ha halvparten av feil i en normal situasjon. Tesla burde ikke ha problemer med antall feil PR 100bil sammenlignet med biler med forbrenningsmotor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
failern skrev (På 26.6.2020 den 19.00):

Jeg er her obviously for å hetse Tesla, men først: Dodge og Chevy på topp? Saklig. 

Typisk Amerikansk spørreundersøkelse. Litt nasjonalisme er jo helt naturlig å se på slike ting, på samme måte som at Tyske merker havner høyt oppe naturlig i Tyskland. Men desto verre er det jo da å finne Tesla på feil side av skalaen i sitt eget hjemmemarked. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 timer siden):

Det må være utrolig mye enklere å redusere antall feil når man ikke har luftmassemålere, lambdasensorer, Egr ventiler,turboladere, katalysatorer, nox sensorer, klucher, 8 trinns gear bokser, oljepumper, eksosanlegg osv som kan gi feil.

Ja jeg hadde ikke turt å ta den økonomiske risken med å ha dyr bil med sånne kostbare mekaniske innretninger som man VET kommer til å koste mange penger i service og reparasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (56 minutter siden):

Ja jeg hadde ikke turt å ta den økonomiske risken med å ha dyr bil med sånne kostbare mekaniske innretninger som man VET kommer til å koste mange penger i service og reparasjoner.

Jeg forventer faktisk at el biler har betydelig ferre feil enn vanlige biler. Det tror jeg nok vi kommer til å se når volumprodusentene kommer på banen. At tesla klarer å lage en el bil som har flere feil enn en bil med forbrenningsmotor er utrolig.

samtidig har el biler fortsatt noen dyre komponenter som kan gi større kostnader enn en turbo eller Lambda sensor når noe først ryker.

Det er godt mulig at el biler får et like brutalt verditap som luksusbiler når garantien på batteri utløper. Dette vil tiden vise.

vil tippe at batteri får utvidet garanti på flere km og flere år enn dagens biler i fremtiden. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Det er godt mulig at el biler får et like brutalt verditap som luksusbiler når garantien på batteri utløper. Dette vil tiden vise.

Tja, det ligger 7 - 8 år gamle Tesla Model S på finn.no som holder seg utrolig godt i pris.

Trestein skrev (1 time siden):

vil tippe at batteri får utvidet garanti på flere km og flere år enn dagens biler i fremtiden. 

Det tror jeg også.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 timer siden):

Jeg forventer faktisk at el biler har betydelig ferre feil enn vanlige biler.

Enn så lenge sammenlikner du epler med pærer her. Det er bare 8 år siden den første elbilen med god rekkevidde, høy ladeeffekt og plass til en familie ble overlevert kunde. Det er litt kort tid til å si at segmentet er modent, spesielt når vi tenker på at de første Ford Model T ble solgt 100 år i forveien.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 minutter siden):

Enn så lenge sammenlikner du epler med pærer her. Det er bare 8 år siden den første elbilen med god rekkevidde, høy ladeeffekt og plass til en familie ble overlevert kunde. Det er litt kort tid til å si at segmentet er modent, spesielt når vi tenker på at de første Ford Model T ble solgt 100 år i forveien.

Uenig der. Vi snakker bare om ny drivlinje, ikke nytt fremkomstmiddel. Mange feil virker til å være på andre ting enn det som faktisk er relevant til el-biten og.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ganske store forskjeller mellom USA og Norge. Her er et utklipp fra norsk kundebarometer 2020:

Bilforhandler
Plass Selskap Stjerner Tilfredshet Lojalitet
1 Toyota   82,6 80,8
2 BMW   81,2 75,6
3 Volvo   80,0 76,9
4 Skoda   79,9 79,3
5 Tesla   79,4 81,2
6 Audi   79,4 76,2
7 Hyundai   76,1 64,7
8 Nissan   75,4 62,0
9 Volkswagen   75,0 68,8
10 Mitsubishi   73,1 69,3
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (6 minutter siden):

Uenig der. Vi snakker bare om ny drivlinje, ikke nytt fremkomstmiddel. Mange feil virker til å være på andre ting enn det som faktisk er relevant til el-biten og.

Ny drivlinje er ikke 'bare'. Bare se hvor mye rot VW klarte å få til da de skulle satse på dieselmotorer til personbiler. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (7 timer siden):

Annonser på Finn man ser som menigmann er på ingen måte noen fasit. Man må også bekrefte at disse faktisk i det hele tatt blir solgt - og til utropt pris.

Jeg hørte nettopp om en som solgte en 2013 S60 for 240k. 7 år gammel bil, gått omtrent 130kkm. Stor interesse, han solgte den på dagen. Nypris var vel omtrent 450k så under 50% verditap på 7 år. Ikke galt det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 timer siden):

Ny drivlinje er ikke 'bare'. Bare se hvor mye rot VW klarte å få til da de skulle satse på dieselmotorer til personbiler. 

Irrelevant. Nå er det faktisk snakk om overgangen til en elektrisk drivlinje med et betydelig antall færre potensielle feilkilder. Ikke fra en stor porsjon med feilkilder til en annen.

Bilen ellers er som du påpeker, ikke et nytt fenomen. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 timer siden):

Enn så lenge sammenlikner du epler med pærer her. Det er bare 8 år siden den første elbilen med god rekkevidde, høy ladeeffekt og plass til en familie ble overlevert kunde. Det er litt kort tid til å si at segmentet er modent, spesielt når vi tenker på at de første Ford Model T ble solgt 100 år i forveien.

Husk at el biler var virkelig populære før t forden ble lansert. De hadde el biler som gikk over 300km på en lading. (Sikkert like tung som dagens el biler) De har vert rikelig med tid på å utvikle el motorer også. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 minutter siden):

Husk at el biler var virkelig populære før t forden ble lansert. De hadde el biler som gikk over 300km på en lading. (Sikkert like tung som dagens el biler) De har vert rikelig med tid på å utvikle el motorer også. 

Antyder du Tesla bare kunne ansette de som tidligere jobbet i utviklingsavdelingen til Detroit Electric? ?

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Jeg hørte nettopp om en som solgte en 2013 S60 for 240k. 7 år gammel bil, gått omtrent 130kkm. Stor interesse, han solgte den på dagen. Nypris var vel omtrent 450k så under 50% verditap på 7 år. Ikke galt det. 

Okay du vet om «en». Og hva beviser det ift påstanden til Hanjimn. Alle vet at utropspriser på så og si samtlige biler uansett type på finn for det meste er overvurdert/overpriset verdisatt og ligger godt over faktisk salgspris. Og man kan ikke bruke utropspriser som veileder for hva ulike biler er verd (elbil, Tesla eller noe annet) Da må man ha tilgang til bruktbil salgsdatabasene. 
 

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Hansien skrev (13 minutter siden):

Irrelevant. Nå er det faktisk snakk om overgangen til en elektrisk drivlinje med et betydelig antall færre potensielle feilkilder. Ikke fra en stor porsjon med feilkilder til en annen.

Det er i høyeste grad relevant. Når VW klarer å lage så mye tull ut av å skalere drivlinjen fra tyngre kjøretøy til lettere kan vi ikke vente at en helt ny drivlinje når modenhet på noen få år?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...