Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

trådløst nettverk fra Airties


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
On 6/26/2020 at 6:51 PM, Oter said:

er kun for og få mulighet for og bruke mobilen på nettet overalt,boksen til fiberen regner jeg med at blir plassert i datarommet

Jeg ville holdt meg langt unna AirTies var jeg deg. Prøv f.eks å finne informasjon på hvor lenge siden AirTies 4920 eller 4930 (regner med at dette er en av produktene du ser på) fikk en sikkerhetsoppdatering. Jeg finner ingen info.

  • Er produktet supportert fortsatt/ når er det forventet å være EOL (end of life)?
  • Hvor finner man firmware-oppdateringer og informasjon om disse?

Se også denne: https://www.digi.no/artikler/wifi-losning-kartlegger-tusener-av-norske-hjemmenettverk-hvert-minutt-sendes-mine-data-ukryptert-til-utlandet/475563

Ser dessuten ut som (gitt hva jeg har funnet av informasjon på nåværende tidspunkt) at AirTies et datterselskap av "Thomson" og/ eller "SkyWorth" (kinesisk), som har andre selskap som strong (strong.tv) som lager veldig like produkter. Sammenlign f.eks:

  • AirTies 4920
    https://airties.com/product-4920.html
  • Strong 1610
    https://www.strong.tv/no/products/wifi-mesh/homekit1610

Min anbefaling er å holde seg til kjente merkevarer når det kommer til nettverk. Du vet ikke helt hva du får fra ukjente/ diffuse merker som AirTies, ikke minst hvor lenge kan du regne med at produktet du kjøper blir supportert, hvem skal du henvende deg til om noe ikke virker, og sånne ting.

Om du ønsker noe som er lett å styre, sikkert, bare virker, oppdaterer seg selv, styres fra app, anbefaler jeg å se på Google Wifi, eller oppfølgeren Nest Wifi.

Lenke til kommentar

Bemerk at Google Wifi ikke kan settes i bromodus. Dermed er man avhengig av en løsning fra internettleverandøren hvor man har mulighet for bromodus hvis det er slik at Eidsiva i utgangspunktet leverer en kombinert fiberterminering/ruter (hvor du fortsatt skal bruke fibertermineringen, men med Google Wifi vil det kunne skape problemer hvis du ikke videre får kjørt bromodus).

Datarapporteringen du viser til i Digi-saken er det strengt tatt ikke AirTies som står bak, men Homenet gjennom å ta i bruk en ekstra tjeneste. At data blir sendt ukryptert her er naturligvis ikke bra. Men når det gjelder å lagre denne typen data i seg selv, gjør nok Google trolig det i like stor grad - og om ikke mer på enkelte områder (bl.a. Google WiFi i utgangspunktet - i hvert fall retail-versjonene - er satt opp til å også kjøre DNS mot Google).

Når det gjelder dette med sikkerhetsoppdateringer, kan man også merke seg at Airties ikke er en ruter, men altså en rent extender-løsning basert på mesh. Naturligvis kan slike løsninger ha sikkerhetsproblemer de også, men man har tatt bort ganske mye av logikken sammenlignet med en løsning som også inkluderer en ruter.

Lenke til kommentar

 

Sitat

 

Jeg ville holdt meg langt unna AirTies var jeg deg. Prøv f.eks å finne informasjon på hvor lenge siden AirTies 4920 eller 4930 (regner med at dette er en av produktene du ser på) fikk en sikkerhetsoppdatering. Jeg finner ingen info.

  • Er produktet supportert fortsatt/ når er det forventet å være EOL (end of life)?
  • Hvor finner man firmware-oppdateringer og informasjon om disse?

 

Dette er det ISPene som styrer, Eidsiva i dette tilfellet. Forrige oppdatering kom i slutten av Januer, neste kommer i slutten av August. Air 4920 har ingen planlagt EOL foreløpig, men nå selges det kun Air 4930 (i Norge).

 

Sitat

Se også denne: https://www.digi.no/artikler/wifi-losning-kartlegger-tusener-av-norske-hjemmenettverk-hvert-minutt-sendes-mine-data-ukryptert-til-utlandet/475563

Feilaktig info. Han skrudde av at data skulle sendes AirTies, men Homenet samler inn sine egne data for å sørge for tjenestenivået på wifi-tjenesten. Det er opp til hver enkelt ISP hvordan de gjør dette (selger som et produkt eller som en premium tjeneste). På samme måte som alle ISPer monitorerer WAN-linken din så monitorer noen ISPer wifi-parametere som RSSI, noise-floor, congestion, osv.

 

Sitat

 

Ser dessuten ut som (gitt hva jeg har funnet av informasjon på nåværende tidspunkt) at AirTies et datterselskap av "Thomson" og/ eller "SkyWorth" (kinesisk), som har andre selskap som strong (strong.tv) som lager veldig like produkter. Sammenlign f.eks:

 

Feil. Strong kjøper HW av AirTies og legger på sin egen firmware. AirTies er selveid selskap. Det samme er Stong så vidt jeg vet.

Sitat

 

Min anbefaling er å holde seg til kjente merkevarer når det kommer til nettverk. Du vet ikke helt hva du får fra ukjente/ diffuse merker som AirTies, ikke minst hvor lenge kan du regne med at produktet du kjøper blir supportert, hvem skal du henvende deg til om noe ikke virker, og sånne ting.

Om du ønsker noe som er lett å styre, sikkert, bare virker, oppdaterer seg selv, styres fra app, anbefaler jeg å se på Google Wifi, eller oppfølgeren Nest Wifi.

 

Greit nok, men nå benyttes AirTies av bl.a. Get/Telia (https://www.get.no/kampanje/wifix)  både i Norge og i Sverige. I USA er AT&T største kunde. Så selv om du nødvendigvis ikke har hørt om de så er de ikke nødvendigvis ukjente. For OP sin del så kjøper han av ISPen sin så de supporterer han.

 

Det er litt ironisk at du henviser til digi-artikkelen om privacy og så anbefaler Google i neste åndedrag. ? Forøvrig vurderte Google å bruke AirTies til å lage Google Wifi for dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...