Gå til innhold

Samsung HW-96R Atmos - Avspillingskilder


Anbefalte innlegg

OddZen skrev (Akkurat nå):

Det kommer opp hos meg også, men så forsvinner det, og man må inn og ut på kilden for å få det opp igjen hvis man ikke fikk det med seg første gangen. Vet du hvordan man kan se om det er atmos om man gikk glipp av det når det vises den korte tiden når man starter opp filmen etc?

Den viser som du sier bare en kort stund, men da er den i Atmos modus til det står noe annet i displayet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye info som til dels er feil i denne tråden. For det første, en trenger ikke eARC på TVen for å få Dolby Atmos-lyd. eARC tillater at du kan spille av videofiler på selve TVen, som så sender lydsignal fra TVen til lydplanke. Har du da ikke eARC i begge ender, så vil du ikke få Dolby TrueHD (ukomprimert Dolby Atmos-lyd). For å ta et eksempel: hadde Netflix hatt Dolby TrueHD på sine filmer, og du kjørte Netflix gjennom TV-appen, så hadde du trengt eARC på TV og lydplanke for å få støtte for dette. Tilsvarende hvis du har koblet en harddisk til TVen, som du spiller direkte fra, så hadde du trengt eARC i begge ender for å få lyden ut av lydplanken. DERIMOT hvis du kobler harddisken til en mediaboks som kan spille av Dolby TrueHD, slik som Vero4K+ og nVIDIA Shield, og kobler sistnevnte direkte i lydplanken, så trenger du IKKE eARC for å få ukomprimert Dolby TrueHD. Da skal nemlig ikke lyd fraktes fra TV til lydplanke. Alt spilles av lokalt fra mediaboksen via lydplanken, som da kan være HDMI 2.0 for den saks skyld. Apple TV på sin side støtter IKKE Dolby TrueHD. Den støtter imidlertid det komprimerte formatet Dolby Digital Plus / +. Dette formatet bruker streaming-sidene som Netflix osv. Men, og dette er viktig, alle BluRay REMUX filer en laster ned fra nettet, har IKKE Dolby Digital Plus lydspor. De har kun ukomprimert Dolby TrueHD. Så du får da IKKE Dolby Atmos tilgang spilt fra harddisk på Apple TV, siden det knapt finnes nedlastbart innhold for det. :) Mitt råd er, kjøp deg Vero4K+ og Vero USB-hubben for å gi nok strøm til harddisken (denne må du ha for at det skal være stabilt). Gå inn i Ekspert-innstillinger og aktiver audio output for Dolby TrueHD og de andre formatene. 

 

Forskjell mellom Standard og Surround, er forøvrig at Standard spiller opprinnelig signal. Dvs. 2.0 stereo som regel. Surround oppskalerer til å bruke 7.1, altså alle høyttalerne, men da med samme lydspor eller at den tipper seg til lyder, ikke likt Dolby Atmos der det er programmert hvor lydene skal være i en lydboble. :)

6 hours ago, OddZen said:

Det kommer opp hos meg også, men så forsvinner det, og man må inn og ut på kilden for å få det opp igjen hvis man ikke fikk det med seg første gangen. Vet du hvordan man kan se om det er atmos om man gikk glipp av det når det vises den korte tiden når man starter opp filmen etc?

Når det spilles av en Dolby Atmos-fil, kan du ikke bytte mellom standard, surround med fjernkontrollen eller i menyen. Da er den låst på Dolby Atmos. Så dersom det står at formatet ikke byttes når du prøver på det, så hører du på Atmos. Ellers er det som du sier, kun de første sekundene du spiller av en fil, den faktisk vil informere deg om at det Dolby Atmos-innhold. Og den vil ALLTID informere om at det spilles av i Dolby Atmos, hvis ikke gjør den ikke det. 

 

40 minutes ago, Softis12 said:

Q86R er fremdeles til 6000, så kan man kjøpe separat høyttalersett og få det samme som Q96R

Det kan du ikke. Separat høyttalersettet har ikke høyde-kanalene, bare bakkanaler. 

38 minutes ago, Unicorn said:

Hvor i rommet er det optimalt å sette subben egentlig?

Inntil vegg hvis du vil ha mer buldring, ellers handler det mest om å prøve seg frem. Subben til Samsung Q96R er ikke så verst i forhold til mange andre lydplanke-subber, men samtidig ganske dårlig i forhold til skikkelige subwoofere. Mangler en del i mellombassen. Så jeg har den ikke bak veggen, fordi det fremhever "svakheten" i bassen. Jeg prøver å få den til å brumme minst mulig. Men det er litt opp til enhver. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Agentspoon said:

DERIMOT hvis du kobler harddisken til en mediaboks som kan spille av Dolby TrueHD, slik som Vero4K+ og nVIDIA Shield, og kobler sistnevnte direkte i lydplanken, så trenger du IKKE eARC for å få ukomprimert Dolby TrueHD.

Si at jeg har TV med eARC + lydplanken som har det samme. Og shield pro connecta til TV via hdmi. Hvor den kjører Plex Server og lagrer/spiller av via ekstern disk koblet til den. = full pupp? Aka ukomprimert Dolby TrueHD om videofil som spilles av har det.

Lenke til kommentar
samco skrev (2 minutter siden):

Hifi guruer setter subber der man sitter å kryper rundt i rommet for å,høre hvor den spiller best å setter den der.

Hifi guruer har et eget rom hvor kona ikke blander seg inn i inventar og plassering av absolutt alt ?

Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (26 minutter siden):

Mye info som til dels er feil i denne tråden. For det første, en trenger ikke eARC på TVen for å få Dolby Atmos-lyd. eARC tillater at du kan spille av videofiler på selve TVen, som så sender lydsignal fra TVen til lydplanke. Har du da ikke eARC i begge ender, så vil du ikke få Dolby TrueHD (ukomprimert Dolby Atmos-lyd). For å ta et eksempel: hadde Netflix hatt Dolby TrueHD på sine filmer, og du kjørte Netflix gjennom TV-appen, så hadde du trengt eARC på TV og lydplanke for å få støtte for dette. Tilsvarende hvis du har koblet en harddisk til TVen, som du spiller direkte fra, så hadde du trengt eARC i begge ender for å få lyden ut av lydplanken. DERIMOT hvis du kobler harddisken til en mediaboks som kan spille av Dolby TrueHD, slik som Vero4K+ og nVIDIA Shield, og kobler sistnevnte direkte i lydplanken, så trenger du IKKE eARC for å få ukomprimert Dolby TrueHD. Da skal nemlig ikke lyd fraktes fra TV til lydplanke. Alt spilles av lokalt fra mediaboksen via lydplanken, som da kan være HDMI 2.0 for den saks skyld. Apple TV på sin side støtter IKKE Dolby TrueHD. Den støtter imidlertid det komprimerte formatet Dolby Digital Plus / +. Dette formatet bruker streaming-sidene som Netflix osv. Men, og dette er viktig, alle BluRay REMUX filer en laster ned fra nettet, har IKKE Dolby Digital Plus lydspor. De har kun ukomprimert Dolby TrueHD. Så du får da IKKE Dolby Atmos tilgang spilt fra harddisk på Apple TV, siden det knapt finnes nedlastbart innhold for det. :) Mitt råd er, kjøp deg Vero4K+ og Vero USB-hubben for å gi nok strøm til harddisken (denne må du ha for at det skal være stabilt). Gå inn i Ekspert-innstillinger og aktiver audio output for Dolby TrueHD og de andre formatene. 

 

Forskjell mellom Standard og Surround, er forøvrig at Standard spiller opprinnelig signal. Dvs. 2.0 stereo som regel. Surround oppskalerer til å bruke 7.1, altså alle høyttalerne, men da med samme lydspor eller at den tipper seg til lyder, ikke likt Dolby Atmos der det er programmert hvor lydene skal være i en lydboble. :)

Når det spilles av en Dolby Atmos-fil, kan du ikke bytte mellom standard, surround med fjernkontrollen eller i menyen. Da er den låst på Dolby Atmos. Så dersom det står at formatet ikke byttes når du prøver på det, så hører du på Atmos. Ellers er det som du sier, kun de første sekundene du spiller av en fil, den faktisk vil informere deg om at det Dolby Atmos-innhold. Og den vil ALLTID informere om at det spilles av i Dolby Atmos, hvis ikke gjør den ikke det. 

 

Det kan du ikke. Separat høyttalersettet har ikke høyde-kanalene, bare bakkanaler. 

Inntil vegg hvis du vil ha mer buldring, ellers handler det mest om å prøve seg frem. Subben til Samsung Q96R er ikke så verst i forhold til mange andre lydplanke-subber, men samtidig ganske dårlig i forhold til skikkelige subwoofere. Mangler en del i mellombassen. Så jeg har den ikke bak veggen, fordi det fremhever "svakheten" i bassen. Jeg prøver å få den til å brumme minst mulig. Men det er litt opp til enhver. 

Takk for nyttig info og klargjøring av endel ting. 

Da har jeg tolket det rett da jeg nå bytter ut apple tv 4k med nvidia shield. Fant fort ut at det var umulig å finne innhold i DD+ forutenom et begrenset utvalg strømmetjenester

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (33 minutter siden):

 

 

Forskjell mellom Standard og Surround, er forøvrig at Standard spiller opprinnelig signal. Dvs. 2.0 stereo som regel. Surround oppskalerer til å bruke 7.1, altså alle høyttalerne, men da med samme lydspor eller at den tipper seg til lyder, ikke likt Dolby Atmos der det er programmert hvor lydene skal være i en lydboble. :)

 

Surround oppskalerer også 5.1 og 7.1 til å bruke bruke alle høyttalere.  

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (3 minutter siden):

Surround oppskalerer også 5.1 og 7.1 til å bruke bruke alle høyttalere.  

Hva med adaptiv modus da? Kan man ikke bare la den stå på å satse på at AIen velger å ikke skalere eller skalere opp til riktig tid og ikke bekymre seg noe mer? Velger den f.eks alltid å skalere opp fra 5.1 og 7.1 når den finner det mulig? Men det er kanskje bare vi som har nye qled fra samsung som har denne modusen tilgjengelig?

Lenke til kommentar
samco skrev (31 minutter siden):

Hifi guruer setter subber der man sitter å kryper rundt i rommet for å,høre hvor den spiller best å setter den der.

Hifi-entusiaster kjøper HDMI-kabler til titalls tusen uten at det gjør noen forskjell.

Anyway, om man snakker ordentlig hifi så er lydplanke som å banne i kirka. Det er laaangt fra hvordan Atmos egentlig skal være så jeg synes nesten det blir komisk å snakke om lossles vs lossy på et slikt system.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OddZen skrev (11 minutter siden):

Hva med adaptiv modus da? Kan man ikke bare la den stå på å satse på at AIen velger å ikke skalere eller skalere opp til riktig tid og ikke bekymre seg noe mer? Velger den f.eks alltid å skalere opp fra 5.1 og 7.1 når den finner det mulig? Men det er kanskje bare vi som har nye qled fra samsung som har denne modusen tilgjengelig?

Adaptiv er lik standard bare at den prøver å fremheve tale og slikt. Er det 5.1 så blir det 5.1

Det som er fint med Samsung TV er jo at du kan styre alt fra innstillingene på TV’en. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Nimrad said:

Hifi-entusiaster kjøper HDMI-kabler til titalls tusen uten at det gjør noen forskjell.

Anyway, om man snakker ordentlig hifi så er lydplanke som å banne i kirka. Det er laaangt fra hvordan Atmos egentlig skal være så jeg synes nesten det blir komisk å snakke om lossles vs lossy på et slikt system.

Tja. Jeg har Dolby Atmos i barndomshjemmet mitt på ekte HiFi-høyttalere, og lydplanke (Q96R) i leiligheten min i Oslo. Synes selve effekten er vel så bra på lydplanken med bakhøyttalerne. Men det har med å gjøre at utforming av rommet er vel så viktig. Klart, det er høyere kvalitet på lyden på høyttalerne hjemme, spesielt subwooferen der Q96R ikke har i nærheten samme dynamikk i mellombassen, og er mye mer buldrete / simpel. Men valget om lossless handler som sagt mer om at alle remux-filer som lastes ned, som regel KUN har TrueHD (lossless) og ikke DD+ (lossy), og at en derfor kun kan spille av Atmos, hvis en har en mediaspiller som støtter lossless. :)

Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (41 minutter siden):

Synes selve effekten er vel så bra på lydplanken med bakhøyttalerne.

Tja, jeg vet ikke hva slags HiFi-system det er, men selv om akkurat denne er på topp blant lydplanker er det relativt middelmådig surround/Atmos i mine øyne. Nå har jeg faktisk sofaen plassert ganske ålreit med "perfekt" avstand til alle høyttalere og gips-tak som reflekterer lyden godt, men takhøyttalere gjør fortsatt stor forskjell om du spør meg.

image.thumb.png.11e30f33d3bab5c07d170619842a8d8c.png

 

 

Lenke til kommentar

Ja, det er klart. Blir mer presis plassering av lyd ovenfra hvis den ikke trenger å reflekteres i taket. Men for meg handler Dolby Atmos mer om evnen til å lage en lydboble rundt brukeren, der lyden kan være hvor som helst. Der synes jeg Q96R leverer bra, spesielt ift. andre lydplanker. Diffus plassering ovenfra, helt greit. Jeg klarer ikke skille mellom plassering på regndråper osv. Men hører at lyd kommer ovenfra, og da tar hodet mitt i hvert fall og automatisk setter det i kontekst med innhold på bildet nokså godt. ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...