Gå til innhold

Hybridbil; Hjemmelader eller Schukostikk (10A)


Thomie

Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg har ikke helt bestemt meg, men vurderer å få lagt opp en dedikert 10A-kurs m/schukostikk til garasjen for å lade en hybridbil. Alternativet blir å legge kurs med egen ladeboks.

Spørsmålet er i grunn hva som anbefales/er nødvendig. Jeg får snart en XC60 plug-in hybrid, og med tanke på at batteriet ikke er like stort som en ren elbil så er spørsmålet om det vil være tilstrekkelig med å lade fra vanlig schuko-stikk?
 

Hva bør jeg gå for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en bruker her på forumet som har skrevet at det ikke (lenger?) er behov for dedikert kurs i frittstående garasje. Elbilen kan altså lades på kursen til garasjen. Det er sikkert fremdeles krav om 10A sikring og jordfeilbryter type B.

Det er meningen at jeg skal sjekke dette med min elektriker, men jeg har ikke kommet så langt.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Det vil være nok å lade eit så lite batteri med 10A over natta, rekner med at bilen stort sett får stå i 14-15 timar på kvardagar frå du kjem heim frå jobb til du skal på jobb igjen neste dag.

Det sagt så er det ikkje anbefalt å basere seg på lading frå vanleg schukokontakt, schukokabelen er å sjå på som nødlading som kan brukast unntaksvis, dette på grunn av brannfare. Både DSB og NAF anbefaler at du monterer dedikert ladeboks.

Dersom du likevel vil basere deg på fast lading frå vanleg stikkontakt så må du som minimum få ordna deg slik at boksa på ladekabelen ikkje heng etter støpselet då dette kan føre til dårleg kontakt og varmgang. Monter ei hylle eller ein eigen krok som kan bære vekta av boksa.

Ettersom det er snakk om frittståande garasje så gjer det at brannfaren er litt mindre i den betydning at det skal litt meir til for at det begynner å brenne i sjølve huset om natta.

Lenke til kommentar

Det er ofte ikke så stor forskjell i total ladtid for en PHEV og en BEV. Du har ikke de veldig lange ladesesjonene men 2-4 timer er rikelig til å nå termisk ekvilibrium, så en kontakt egnet for kontinuerlig bruk er å foretrekke. Du bør derfor installere en ladeboks når det er en permanent ladeplass.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (17 minutter siden):

Det er en bruker her på forumet som har skrevet at det ikke (lenger?) er behov for dedikert kurs i frittstående garasje. Elbilen kan altså lades på kursen til garasjen. Det er sikkert fremdeles krav om 10A sikring og jordfeilbryter type B.

Det er meningen at jeg skal sjekke dette med min elektriker, men jeg har ikke kommet så langt.

Dette er korrekt. Fra og med NEK 2018 ble det akseptert å bruke eksisterende kurs i frittliggende garasjer såfrem en påser at den er sikret med en 10A kurs med jordfeilvern type B og overspenningsvern. Men ofte er det ikke fornuftig å opprette ett slikt ladepunkt da en uansett må inn med elektriker for å bytte sikring og inn med nytt jordfeilvern, da er det ofte like greit å få lagt opp for en skikkelig ladestasjon først som sist som og ofte har innebygd korrekt jordfeilvern.

Lenke til kommentar

Hva bytter du ut først? Huset eller bilen?

Sannsynligheten er kanskje høy for at bilen byttes ut først. Da ville jeg i så fall ha bygd for fremtiden, og satt opp en ladeboks. Gjerne 32A 3-fas, slik at du kan lade det meste raskt. Men det er kanskje et større kostnadsspørsmål?

Lenke til kommentar
3 hours ago, ChristR said:

Hva bytter du ut først? Huset eller bilen?

Sannsynligheten er kanskje høy for at bilen byttes ut først. Da ville jeg i så fall ha bygd for fremtiden, og satt opp en ladeboks. Gjerne 32A 3-fas, slik at du kan lade det meste raskt. Men det er kanskje et større kostnadsspørsmål?

Boksen koster ikke så mye mer, men har du ikke TN nett der du bor må det installeres transformator, det blir fort dyrt. Før man går overbord på hjemmeladekapasitet bør man vurdere behovet. De fleste vil nok ikke trenge mer enn 3.6kW. Det holder så lenge du ikke daglig kjører over 150km. (Atså 150km hver dag. Ikke en langtur i uka el. lign) Det er derfor lite grunn til å investere vesentlig ekstra i ladeløsninger, selv med tanke på en annen bil en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar
Thomie skrev (På 26.6.2020 den 10.12):

Ja. Har allerede en kurs ut dit, men den er jo til stikk, garasjeport, lys fra før.

 

Er det en 16A?

Dy kan bytte ut den med en 16A automatsikring og jordfeilbryter type B. I garasjen settes det opp en liten boks med en 10A automatsikring som går til en enkel schuko til lading. Alt annet i garasjen går via 16A som er i sikringsskapet.

 

 

https://www.elektroimportoren.no/jordfeilbryter-type-b-2pol-63a-30ma-3-moduler/1615006/Product.html?Event=livesearch

https://www.elektroimportoren.no/automatsikring-2p-16a-c-kar-10ka-cenika/1615529/Product.html?Path=001147619&Event=pathlist

 

https://www.elektroimportoren.no/automatsikring-2p-10a-c-kar-10ka-cenika/1615527/Product.html?Path=001147619&Event=pathlist

 

Kapsling 2 eller 4 moduler.

F.eks. Schneider mini kaedra evt noe billig på elektro imp.

+ Stikk og kabel etc.

Regn med halv dags arbeid. 3500kr +

 

Hvis du ikke har overspenningsvern må du ut med ett par lapper for det også.

 

 

 

 

 

 

toreae skrev (På 27.6.2020 den 7.34):

Kan det være aktuelt med blått rundstikk?

Nei.

sverreb skrev (På 27.6.2020 den 15.33):

Boksen koster ikke så mye mer, men har du ikke TN nett der du bor må det installeres transformator, det blir fort dyrt.

Du trenger ikke TN nett for å lade en elbil. Det er vellnedten bare Zoe som har behov for TN.

De fleste monterer 1 fas lading 20 til 32 A. Alt over 20A må meldes inn til netteier.

Endret av DiskusDød
Lenke til kommentar
sverreb skrev (På 28.6.2020 den 19.45):

Spørsmålet var hva som måtte til for å installere 32A 3-fas, ikke bare å lade en bil.

Du kan koble til 32A-3fas IT på en Easee ladeboks. Da vil elbiler med enfas-ladere kunne lade enfas inntil 32A (7,5kW)

Tesla Model 3 vil kunne lade 3-fas 11kW fordi den kobler om fasene internt mellom laderne.

Tesla Model S og X, og noen til elbiler tror jeg, vil kunne lade 2-fas som gir raskere lading en enfas og jevnere belastning på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...