Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Boot loop - minnebrikker


Anbefalte innlegg

Hei. Mens jeg venter på et tilbud på nye stasjonære pc-er har jeg igjen bestemt meg for å se på den gamle stasjonære og om det er mulighet for å få den fikset. Etter at jeg hadde pc-en på pc-verksted klarte de å få den til å komme til bios igjen, med én ram-brikke installert. Etter at jeg fikk pc-en tilbake har jeg eksperimentert med de fire ram-brikkene mine, og det jeg registrerer er at hver gang jeg prøver å starte pc-en med brikker i A1 og/eller A2, så blir det boot loop. Hvis jeg setter brikker i B1 og/eller B2, så går pc-en til windows. Det spiller ingen rolle hvilken kombinasjon av ram-brikkene, noe som for meg tyder på at det ikke er noe galt med ram-brikkene, men at problemet ligger et annet sted. 

Håper noen kan gi meg noen tips på hvordan jeg går videre herfra. Jeg har nylig skiftet kjølepasta på CPU-en, kan det være et problem knyttet til dette? Jeg har startet pc-en og fått den i windows med alle ram-brikkene etter dette. Det var først etter at jeg byttet batteri på hovedkortet og prøvde å sette grafikkortet i en annen PCI-port at problemet oppstod (Grunnen til at jeg plasserte grafikkortet i en annen PCI-port, var at når jeg satte hdmi-kabel i både grafikkortet og hovedkortet så fikk jeg BSOD).

Som sagt, hadde aldri minne-problemer før dette. Hadde ikke tatt de ut heller, men tok alle ut i forbindelse med å prøve å finne feilkilden til boot loopen. Jeg tok ut alt unntatt CPU og PSU, og fikk fortsatt boot loop. Satte inn minnebrikker, men det funka dårlig for meg. Det var kun på pc-verkstedet, og etter at den hadde vært der, at jeg fikk pc-en til å gå til bios. 

Dette ble kanskje litt ustrukturert, håper det er forståelig nok, og at det er noen der ute som kan gi meg noen tips. 

Edit: Er det mulig at jeg må gjøre endringer i BIOS før jeg kan installere flere enn to minnebrikker?

 

Endret av jolieber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kunne si litt om hva slags hovedkort du har og hva slags minnebrikker.

Det virker som om du enten bruker A1/A2 eller B1/B2. Jeg har selv hovedkort fra ASUS, og der skal jeg begynne med å sette brikker i A2/B2. Derfor er det litt interessant i å vite hva slags regler som gjelder for ditt hovedkort.

Lenke til kommentar

Hei, beklager, det skulle jeg selvfølgelig gjort med en gang!

SEASONIC PLATINUM SERIES 660W PSU MODULAR
INTEL CORE I5 4670K 3.4GHZ 6MB S-1150
GIGABYTE GA-Z87X-D3H Z87 S-1150 ATX
CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600MHZ CL9 (4X4GB)

Ser nå at rekkefølgen er litt annereledes enn slik jeg har forstått at er vanlig, dvs. at rekkefølgen på slots for minnebrikker er 1, 2, 3 og fire fra CPU.

ram.pngimage post

Jeg har altså minnebrikker i DDR3_1 og 3, jf. bilde ovenfor. 

Endret av jolieber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...