Gå til innhold

Lyddempende deksel, omslag eller lignende


Anbefalte innlegg

Jeg er mer enn gjennomsnittlig opptatt av støy.

Det er mange ting som lager støy, men som ikke trenger å ha direkte åpen plass rundt seg, så lenge det får frisk tilgang til luft. Noen ting jeg har selv og som andre har, er luftfukter, avfukter, luftrenser, datamaskin, playstation, andre spillmaskiner. Og sikkert titalls andre apparater jeg ikke kommer på nå.

Så jeg har lekt med tanken (som alltid ^^) om å designe og lage et slags lyddempende deksel. Det må være estetisk ganske greit. Den skal bare være formet som en rektangel eller firkant med avrundede hjørner, flat og åpen i bunn og topp, med 4 sider. Produseres i flere forskjellige størrelser.

Men jeg lurer på hvilket materiale som er lyddempende og billig å bruke? Tror dere denne idéen har noe for seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er luft. Flere av disse er helt avhengig av luft og ofte er det jo der det blåser at det bråker.

Ellers finnes det mange typer lyddempende skum, asfaltmatter, kobinasjon av disse og diverse andre lyddempende produkter. Biltema har en del og der de selger bilstereo har de også ofte et utvalg forskjellige typer. Matter, plater og skum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (38 minutter siden):

Problemet er luft. Flere av disse er helt avhengig av luft og ofte er det jo der det blåser at det bråker.

Ellers finnes det mange typer lyddempende skum, asfaltmatter, kobinasjon av disse og diverse andre lyddempende produkter. Biltema har en del og der de selger bilstereo har de også ofte et utvalg forskjellige typer. Matter, plater og skum.

Ja. da var planen at den er åpen i toppen, så det kommer frisk luft til. Takk for tips!

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (22 minutter siden):

De må som regel ha åpning minst to steder. Ofte er det ikek nok med bare i toppen. Mye utstyr skal f.eks. ha en minimum avstand under, bak og/eller på sidene. F.eks. datamaskiner, spillkonsoller og HIFI/TV-utstyr.

Ja, det er jo ikke umulig det. Så lenge det demper 70-80% av støyen, så bør vel det være noe folk er villig til å betale for, tenker jeg.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (40 minutter siden):

En vanlig metode er isolerte kabinett med vifter og lydfeller. Det finnes også ferdige kabinett eller skap men de koster ofte en arm, et bein, skjorta og nåla i veggen.

Høres ut som selv Frankenstein hadde begynt å få dårlig råd ^^ hahaha ^^

Lenke til kommentar

En alternativ teknologi kan være motlyd. Man tar opp lyden man vil dempe og genererer lyd i motfase, noe som demper lyden ganske bra. Teknikken brukes i hodetelefoner og hørselvern med såkalt aktiv støydemping, men hvis lydgeneratoren monteres tett ved lydkilden, kan teknikken også benyttes i et åpent rom, slik at de som oppholder seg der slipper å ha hodetelefoner på hodet.

Hørselvern med aktiv støydemping er forresten en super oppfinnelse, man kan være i et svært støyfylt miljø og kan likevel snakke normalt med sidemannen, fordi hørselvernet slipper gjennom lydene i tale.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...