Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billigst bil i Oslo


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter noe ganske enkelt som jeg ser for meg mange her vet mye om. Jeg lurer på hva den billigste bilen for å kjøre i og rundt Oslo er? Jeg skal ikke pendle, men bruke den til ærender 3-4 ganger i uka. Jeg må kjøpe beboerparkering, så det blir 3600/600 avhengig av om fossil eller el er billigst. Ellers har jeg ingen krav til bilen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, onkel_jon said:

Ville ikke kjørt en fosil bil rundt i oslo, du kommer til bli ruinert med bom kostnader.

Kommer litt an på hvor i Oslo vedkommende bor også. Vi skulle nok hatt litt mer opplysninger om dette og ca budsjett. Hva med tilgang på lading, det er det kanskje ikke på denne beboerparkeringen? Da utgår vel raskt biler som i-MiEV. 

Lenke til kommentar

Vil tippe at det er billigere i lengden å leie bil via bybil, hyre e.l. Likevel ser jeg fordelene med egen bil.. Dersom du skal ha egen bil er spørsmålet rett og slett hva du ønsker. Dersom du ikke har noen andre krav enn fra A til Å og at du selvfølgelig har tilgang til hjemmelading ville jeg sett på trillingene som nevnt over her. 

Dersom du ikke har tilgang til hjemmelading må du vurdere nyere elbil som ikke trengs å lades så ofte. Disse er gjerne dyr i innkjøp og du vil nok få et verditap om noen år. Det er dessverre kun synsing i forhold til hvilke biler som vil ha størst verditap, men jeg antar at fossilbiler vil ha like stort verditap i årene fremover når de skal utfases.

TLDR: Elbil. Har du hjemmelader, kjøp en billig en med kort rekkevidde. Har du ikke hjemmelader, kjøp en med nok rekkevidde slik at du kan lade mens du handler etc og kanskje èn hurtiglading i måneden. Husk at det er ikke bra for bilen å hurtiglades for mye. Baser deg derfor ikke kun på hurtiglading.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 minutt siden):

Hva går ærendene ut på?
 

Billigste er sykkel, deretter el-sykkel

Er det bom på mopedbiler?

Godt poeng. Det er ikke bom på mopedbiler. Det er heller ikke bom på motorsykler med sidevogn, eller hydrogenbiler. Hydrogenbiler er dog såpass kostbart at det er ute av bildet her antar jeg.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...