Jump to content
Gavekort

Førsteinntrykk og test av Honda e

Recommended Posts

Fikk smake på ustabil software i dag. Vindusregulatorene begynte å tulle der vinduene på førersiden ble trukket ned (som om du åpner døra på rammeløse dører). Når jeg skulle plugge i laderen så nektet den å starte ladingen.

Så da var det svenskeknappen, som er å koble fra 12V-batteri. Det virket ut til å fikse alt så langt jeg kan se. Veldig uheldig situasjon som kunne vært mye verre om jeg ikke hadde verktøy eller teknisk kompetanse til å koble fra 12V-batteriet.

Følelsen jeg sitter igjen med er at jeg er engstelig ovenfor andre der ute som kan oppleve det samme, men som ikke har mulighet til å fikse det. På en måte så er jeg ikke overrasket, men på en annen måte så er det uakseptabelt og veldig i tidsånden.

• Like 1

2 hours ago, Gavekort said:

Fikk smake på ustabil software i dag. Vindusregulatorene begynte å tulle der vinduene på førersiden ble trukket ned (som om du åpner døra på rammeløse dører). Når jeg skulle plugge i laderen så nektet den å starte ladingen.

Så da var det svenskeknappen, som er å koble fra 12V-batteri. Det virket ut til å fikse alt så langt jeg kan se. Veldig uheldig situasjon som kunne vært mye verre om jeg ikke hadde verktøy eller teknisk kompetanse til å koble fra 12V-batteriet.

Følelsen jeg sitter igjen med er at jeg er engstelig ovenfor andre der ute som kan oppleve det samme, men som ikke har mulighet til å fikse det. På en måte så er jeg ikke overrasket, men på en annen måte så er det uakseptabelt og veldig i tidsånden.

Uffda! Kan ikke trykke "like-knapp" (burde vært en "unlike-knapp" og) :)

Er det så vrient å koble fra 12V? Bortsett fra at det er jo veldig primitivt.. på nivå med alle som skal tipse om å ta ut Bios-batteri (på hk):
Det burde jo være en reset som fungerer. Ser det er ett valg i meny, men har ikke testet den... foreløpig. 🤪

Er det bare Tesla som kan lage sw for el-biler? Eller har Tesla også mye trøbbel med sw (jeg leter ikke med lys og lykte etter feil med Tesla.. eller andre merker for den saks skyld.. som visse andre).

Nå har vi Polestar, VW (ID.3) som har trøbbel med sine nye modeller (VW bruker jo vanvittig mye tid på noe som burde vært gjort på 5min.. "reflash" av sw).

Har alltid sett på Honda som "kvalitet fra Japan", men det er vel ikke så lett med en ny platform/ny teknologi for en bransje som strengt tatt har fått holde på med eldgammel teknologi i lang tid.
Jeg fikk igjen min på torsdag, og den har fungert feilfritt ett døgn ihvertfall.
Satser på at det fortsetter slik. Gøy å kjøre på vinterføre med denne! 👍

• Like 1

Var ikke vrient nei. En 10mm mutter og en kraftig neve.

Mitt inntrykk er at det er litt i tidsånden å ta software litt på sparket. Det er så høyt press rundt det med features, så blir stabilitet blir sekundært og unnskyldt med OTA-oppdateringer i fremtiden. Dette er mitt første eierskap med en ny bil med så mye avansert teknologi, så jeg kan ikke gi deg et sikkert svar på om dette er skuffende dårlig eller ei. Dårligere enn min 2003 BMW er det i hvert fall.

Testet vinterføre i dag. Å slippe skraping av bilen var skikkelig luksus, men snø på taket gjorde skikkelig innvirkning på rekkevidden, så vil anbefale å koke den i stikkontakten til du kan dytte det av forsiktig. Vanligvis så bruker jeg 20% på fine dager, 25% på dårlige dager med regn, men i dag så brukte jeg nærmere 30%.

Er du @Gavekort helt sikker på at det ikke er andre måter å reboote bilen på?

2 av 4 måter for å reboote min bil går ut på å holde inne knapper i en viss periode for å kvele bilen. Er jo nesten rart om det ikke er noe lignende på Hondan? 

Android kan jo kveles ganske lett så for å reboote skjermene burde det iallefall være en snarvei.

Edited by Complexity
  • Like 1

Jeg kan ta en sjekk i morgen og rapportere tilbake. Jeg var gretten og engstelig for å ringe etter tauebil, så var ikke interessert i å gå vekk fra det jeg visste ville fungere.

1 minute ago, Gavekort said:

Jeg kan ta en sjekk i morgen og rapportere tilbake. Jeg var gretten og engstelig for å ringe etter tauebil, så var ikke interessert i å gå vekk fra det jeg visste ville fungere.

Men som du sier burde det jo ikke være nødvendig å koble fra 12V batteriet for å ta en reboot..
Kansje du ville fått vite en hemmelig "reboot" metode om du hadde ringt Honda i dette tilfellet.

• Like 1

Det er helt sikkert en måte å gjøre det på. Men som du sikkert skjønner så var jeg furten og ville hive bilen på lading slik at jeg kunne spise middag.

Skal eksperimentere med det i morgen. Jeg lover.

7 minutes ago, Gavekort said:

Det er helt sikkert en måte å gjøre det på. Men som du sikkert skjønner så var jeg furten og ville hive bilen på lading slik at jeg kunne spise middag.

Skal eksperimentere med det i morgen. Jeg lover.

Ja ser definitivt den. Du får holde oss oppdatert.

Gavekort skrev (10 timer siden):

Jeg ville ikke løftet en finger og ringt rett til forhandler for å få dem til å fikse bilen selv om garasjen er full av 10mm.

4 hours ago, Nidar2 said:

Jeg ville ikke løftet en finger og ringt rett til forhandler for å få dem til å fikse bilen selv om garasjen er full av 10mm.

Jeg var klar til å gjøre det mekaniker gjorde...dvs demontere dashboard for å finne ut hvor den irriterende "klikk-klikk"-lyden kom fra.
Men jeg besinnet meg og lot dette være en sak for verkstedet/Honda/reklamasjon.

Det er ikke "smart" å tukle med noe som kan gi flere feil/potensielt problem med reklamasjon fordi man har gitt seg i kast med noe man ikke burde...Omtrent som å fikse på el-systemet hjemme (ref. annen diskusjon).
At å koble fra strøm ("svenske-knappen") har blitt en de-facto måte å fikse el-problemer på er vel forsåvidt en enkel "fix" som normalt ikke skal ha noe negative konsekvenser... Annet enn at alt som er "volatile memory" blir slettet.. noe som i slike tilfelle (feilsituasjoner) er bare fint.

:)

• Like 1