Jump to content
Gavekort

Førsteinntrykk av Honda e

Recommended Posts

i3 er også en sterk konkurrent, men tror i3 er et ganske klart valg mtp. rekkevidde.

Jeg tror de har valgt et bra segment i hvert fall. Unge, urbane og betalingsvillige vil nok uansett velge mye med hjertet. Mini har dominert dette segmentet ganske bra inntil nå, men med all oppmerksomheten rundt denne bilen så tror jeg konkurransen kommer til å bli beinhard. Så blir det bare å håpe for Honda sin del at de får med seg at elbiler er fremtiden, og at vi får se mer sprøtt japansk design.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Honda e er et godt tegn på at det er nok folk hos Honda som skjønner at elbiler er fremtiden. Det er ikke en "compliance car" som de ikke ønsker at folk skal kjøpe.
Den er designet som en ren elbil, design og teknologi er gjennomtenkt, Honda har en klar visjon med bilen.

Så det er grunn til å være håpefulle til at Honda ikke ender opp som Kodak ;) 

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Jeg har hørt folk i Youtube kommentarfeltene (I know, right) kalle denne bilen for en compliance car pga. rekkevidden. Men siden de har tatt seg bryet til å designe en helt ny plattform, og de ikke engang har planer om å selge bilen i California, så tror jeg heller at dette er en eksperimentell plattform for "the things to come" fra Honda. Honda har allerede en Honda Jazz/Fit konverteringsbil som de bruker som compliance car i California.

Må si at jeg er litt skeptisk til at Honda vil lære før de brenner seg, siden de primært er en produsent av forbrenningsmotorer for båter, industri og biler. Men dette var jo et uforventet friskt pust fra noen som tviholder på hybridbiler for bestemødre, så mulig jeg tar feil.

Edited by Gavekort
  • Like 1

Share this post


Link to post
Annonse

Jeg mener Honda e er en realisering av ett design-studie.
Hverken mer eller mindre.
De som kjøper den gjør det trolig primært basert på følelser framfor fornuft.
Det gjelder definitivt i mitt tilfelle, noe som overrasker meg sjøl. Jeg er mer enn "function before form type", men kan fort la meg rive med av en liten teknisk detalj. For Honda e var det faktisk helheten.  :D

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Det er realisering av et design og et første forsøk på å utvikle en ekte elbil. Rekkevidden er så done to death nå at man lever under en stein nå om man ikke har tatt det i betrakning i valget sitt.

Den kan være ufornuftig, men jeg klarer ikke å forstå hvilke kompromisser jeg personlig inngår i valget av denne bilen, med forbehold om at den primært kun skal få meg mellom jobb, butikk og hjem. Jeg tror faktisk ikke jeg hadde likt denne bilen på langt nær like godt om den var kostnadsredusert, fattig på utstyr, men med dobbel rekkevidde. Mange biler føles ut som en kvalitetsnedgradering fra min E39 5-serie, men det gjorde ikke denne.

For en familiefar med hytte på fjellet så er denne bilen valgt som et dyrt leketøy kona kan bruke i byen når far i huset har Model Xen. Å velge Honda e som primærbil i hans situasjon ville vært hodestups ufornuftig.

Jeg er en barnløs ungkar (og ung kar) med 80 km pendling som vil ha noe som får meg til å glise hver gang jeg skal hjem.

Edited by Gavekort
  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Bare synd at de rota det til med kort rekkevidde, ellers er jo alt på stell på denne bilen. Hvis det er honda kvalitet så vil man heller omtrent aldri får tekniske problemer.

Share this post


Link to post

https://www.roadandtrack.com/new-cars/road-tests/a33014419/how-stickier-tires-impact-an-electric-cars-range/

Nevnte dette med rullemotstand tidligere.

Interessant hva sportsdekk med bredde gjør med rekkevidden. e-Golf med 225 Pilot Sport 4S på alle fire mistet 20% rekkevidde sammenlignet med 205 Bridgestone Ecopia EP422.

Til sammenligning så leveres Honda e med 205/225 på Pilot Sport 4, som har enda høyere rullemotstand enn 4S.

Betyr det at 220 km bare er en underrapportering? Neppe. Hadde det vært interessant å låne et 185/205-sett på Michelin Primacy 4 og hypermile bilen? Absolutt!

  • Like 1

Share this post


Link to post

Poenget er jo å se hvordan bilen sammenlignes med WLTP, fordi her er det jo 20% spillerom som kan gå i begge retninger. Jeg vet ikke om Honda har samme tap på sine hjul som det en e-Golf med GTI-hjul har, men jeg er sikker på at det er et betydelig tap uansett.

220 km er på 16" hjulene allerede, men mine 17" hjul har bare et oppgitt tap på 5%, ikke 20% som i artikkel. Mysteriet ligger i dekkene.

Edited by Gavekort
  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...