Gå til innhold

Førsteinntrykk og test av Honda e


Gavekort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (36 minutter siden):

To ladinger sier ABRP, med et estimat på 162 km på lengste strekk. Så da går 1 time og 5 minutter til lading, av 7 timer og 22 minutter kjøring.

Akkurat slik app jeg ville ha, så takk igjen.

Fungerer bra ABRP veldig nøyaktig har testa den ned mot minus 18 grader er litt pessimistisk appen med noen prosenter men det er bare bra.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (19 minutter siden):

Heldigvis så planlegger den topplading på 68%, så kan bare lade opp til 80% i stedet. Virker ut som appen fryser hele mobilen min da, så det var ikke så bra.

Bruker mest iPadn på turer med appen. Virker på iPhone la nettop in en destinasjon for test.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
3 hours ago, Nidar2 said:

Bykjøring er lite interessant å teste, og det Bjørn gjør riktig er å sammenligne biler på likt grunnlag. 

Nei, det er uinteressant å kjøre i 130 på motorvei. For meg vel og merke. Det er d***kjedelig både med bil og MC. 200+ er litt mer moro men da må jeg enten i fengsel eller gjøre det på Autobahn.

Men testmetodikken til TB er grei nok den. For å sammenligne.

 

Edit: "Bykjøring" = små, korte turer i 60-soner her jeg bor... derfor interessant...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
57 minutes ago, samco said:

Model S er vel rekkevidde kongen på alle så langt mener jeg.

Model S raven har lengst rekkevidde ja - men kan ikke lade like raskt som Model 3

Så Model 3 vinner på 1000km challenge

 

Honda E har mye "handshake" problemer og. Tapte minst 5 minutter på testen med at laderne ikke ville kommuniserne med bilen. Honda har litt software å fikse.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 3.7.2020 den 22.50):

Mitsubishi kjøpte vel en appløsning av Honda til sine Hybrider.
Gikk vel ikke helt som forventet.. Appen har 2.2 i rating på Google play.
Kjenner en med en slik bil og han gav bare opp hele appgreia tilslutt..

Ja kan bekrefte at den er ubrukelig. Vi bruker den ikke på vår PHEV.

Det samme er det med appen til vår gamle Leaf. Helt ubrukelig. Setter vår lit til Tesla sin app-løsning på TMY...

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Hanhijnn said:

Ja kan bekrefte at den er ubrukelig. Vi bruker den ikke på vår PHEV.

Det samme er det med appen til vår gamle Leaf. Helt ubrukelig. Setter vår lit til Tesla sin app-løsning på TMY...

Tesla sin fungerer utmerket så du blir neppe skuffet der.

Eneste som er litt irriterende er at når bilen er i "dyp søvn" så har den bare kontakt med servern hver 30e sekund eller noe for å spare strøm.
Åpner du appen rett etter dette kan det ta opptil ett halvt minutt (eller noe, har aldri tatt tiden) før den får kontakt med bilen.

Men som oftest får man kontakt ganske med en gang, og om bilen lader eller sentry mode er på er ikke bilen i dyp søvn så da får man kontakt med en gang.

Som nøkkel har det ikke noe å si. Den låser seg opp om du tar i dørhandtaket uansett hvor dypt den sover om du har mobilen i lomma.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hanhijnn skrev (7 minutter siden):

På en bybil som Honda e også???

Ja, fordi det ikke ligger noen utfordring i dette. Man kan lade når man ønsker og det er sjelden man kjører mer enn 200 km i byen på en dag. Det er vel også få som kjøper en bil til utelukkende bykjøring og de fleste vil nok bruke den på lengre turer i ny og ne. Om man skal ha bil til kun bykjøring er prisen på bilen horribel.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

Om man skal ha bil til kun bykjøring er prisen på bilen horribel.

Tror du skal holde deg litt for god til å påstå slike ting før du forstår hva du får for pengene. Alle kan være lenestoleksperter, se på tall og kalle prisen for horribel. Bykjøring må være det bilen er best til, fordi du trenger ikke rekkevidde, men i stedet så får du et personlig, støyisolert og komfortabelt "rom" du kan ta med deg i byen.

Jeg har sett på elbil i snart 3 år, har prøvekjørt Honda e, anerkjent svakhetene og er fortsatt innstilt på å uforpliktet signere kontrakt. Det er faktisk andre verdier i enn elbil enn lithiumbatterier. Batterier koster også penger, som er grunnen til at Honda kan levere kvalitet, utstyr og (subjektivt) design til prislappen de har.

Det er dessuten ikke slik at rekkevidden er gjemte tall som jeg oppdaget først nå.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (23 minutter siden):

Tror du skal holde deg litt for god til å påstå slike ting før du forstår hva du får for pengene. Alle kan være lenestoleksperter, se på tall og kalle prisen for horribel. Bykjøring må være det bilen er best til, fordi du trenger ikke rekkevidde, men i stedet så får du et personlig, støyisolert og komfortabelt "rom" du kan ta med deg i byen.

Jeg har sett på elbil i snart 3 år, har prøvekjørt Honda e, anerkjent svakhetene og er fortsatt innstilt på å uforpliktet signere kontrakt. Det er faktisk andre verdier i enn elbil enn lithiumbatterier. Batterier koster også penger, som er grunnen til at Honda kan levere kvalitet, utstyr og (subjektivt) design til prislappen de har.

Det er dessuten ikke slik at rekkevidden er gjemte tall som jeg oppdaget først nå.

Min kommentar var ikke myntet kun på deg, men det var en generell betraktning fra min side.

Skulle jeg hatt bybil og kun til dette bruket ville jeg kjøpt bruktbil eller i verste fall en e-Up til under kr. 200.000.

Til kun bykjøring trenger man ikke spesielt god støyisolering eller spesielt gode seter. Siden man kun sitter få minutter i bilen av gangen er heller ikke infotainment særlig viktig. Ryggekamera er hendig men på en så liten bil trengs det knapt. Men jeg ser at enkelte kan trenge disse funksjonene og verdsette dem. Lykke til med kjøp!

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nidar2 said:

Man kan lade når man ønsker og det er sjelden man kjører mer enn 200 km i byen på en dag. 

Er mer enn bare kilometer som bruker strøm. Nå har jeg ikke vært så veldig mye i storbyer, men den lille tiden jeg har vært der så har mange timer gått bort i å stå i kø. 

Var i bærum en tur i fjor og skulle ett par kilometer bort til ett kjøpesenter. Akkurat da ble det litt kuldegrader ute og frost på veien. Folk i den sørlige delen av landet kan vist ikke kjøre mere da før saltbilen har kommet? så brukte 4 timer dit. 

Heldigvis varmepumpe på Honda E  så burde ikke bruke for mye strøm bare på å holde varmen, men alltid greit å ha litt å gå på.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (11 minutter siden):

Min kommentar var ikke myntet kun på deg, men det var en generell betraktning fra min side.

Skulle jeg hatt bybil og kun til dette bruket ville jeg kjøpt bruktbil eller i verste fall en e-Up til under kr. 200.000.

Til kun bykjøring trenger man ikke spesielt god støyisolering eller spesielt gode seter. Siden man kun sitter få minutter i bilen av gangen er heller ikke infotainment særlig viktig. Ryggekamera er hendig men på en så liten bil trengs det knapt. Men jeg ser at enkelte kan trenge disse funksjonene og verdsette dem. Lykke til med kjøp!

Skjønner. Men jeg tror forskjellen her er hva man kaller for en "bybil". Jeg er ikke nødvendigvis enig i at en bybil kun skal kunne flytte en person fra A til B.

De som ønsker en A-til-B bil, og de som ønsker noe eksklusivt er to målgrupper på motsatt side av spekteret. Honda har opplagt fokusert på sistnevnte målgruppe, noe som er tydeliggjort med det lille batteriet som kompensasjon for prisen og vekten til sporty understell, støyisolering og tungt interiør/utstyr. Honda e veier mer enn de fleste elbiler i sin klasse, på tross av halve batteristørrelsen.

Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Førsteinntrykk og test av Honda e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...