Gå til innhold

Førsteinntrykk og test av Honda e


Gavekort

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Anterialis skrev (4 timer siden):

Forstår det du skriver, men det er dette som er poenget mitt. Det må komme en holdningsendring! Vi lader mobilene våre daglig (kanskje til og med flere ganger hver dag!) og det er litt av det samme. Når vi blir vandt til å lade elbilen daglig (hjemme) så tror jeg problemet blir vesentlig mindre.

Mange har ikke tilgang på lading hjemme og trenger derfor stort batteri. Videre bør bilen dekke alle behov slik at man unngår å ha egen bil til langkjøring. Forøvrig står ikke alle i garasje og ladekladden/ladeluken vil ha problemer med is, varme, kulde osv. da vil man også kunne unngå å lade de værste dagene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilgangen på lading endrer regnestykket fullstendig. Man ønsker ikke at en halvtime på ladestasjon skal være en del av hverdagen, mens en elbil med hjemmelader er "alltid" full og varm om morgenen.

Hva som angår ising og slikt føler jeg er flisespikkeri. Om det plutselig skulle bli plagsomt mye ising her på vestlandet så kan man kjøpe telt rundt ladekontakten. Hadde jeg bodd over polarsirkelen så hadde spørsmålet vært mindre trivielt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
11 minutes ago, Gavekort said:

Tilgangen på lading endrer regnestykket fullstendig. Man ønsker ikke at en halvtime på ladestasjon skal være en del av hverdagen, mens en elbil med hjemmelader er "alltid" full og varm om morgenen.

Hva som angår ising og slikt føler jeg er flisespikkeri. Om det plutselig skulle bli plagsomt mye ising her på vestlandet så kan man kjøpe telt rundt ladekontakten. Hadde jeg bodd over polarsirkelen så hadde spørsmålet vært mindre trivielt.

Jeg bestilte (dvs selger sa jeg "måtte" ha det) beskyttelses"deksel" til både ladeport, side"speil"(kameraer) samt frontrute.

For de som venter på tysk kvalitet
"kvalitet koster" ?

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (3 minutter siden):

Jeg bestilte (dvs selger sa jeg "måtte" ha det) beskyttelses"deksel" til både ladeport, side"speil"(kameraer) samt frontrute.

For de som venter på tysk kvalitet
"kvalitet koster" ?

Teltet eller filmen? Den beskyttelsesfilmen er i hovedsak for uoriginale kabler som subber inntil lakken. Selger var ganske enig i at et håndkle i nøden var godt nok.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Gavekort said:

Teltet eller filmen? Den beskyttelsesfilmen er i hovedsak for uoriginale kabler som subber inntil lakken. Selger var ganske enig i at et håndkle i nøden var godt nok.

Vannkjølte kabler vibrerer, og er ofte vannkjølte kabler på hurtigladere.
Så har man pluggen en dum plass på bilen så kabelen henger borti lakken så vil den kunne ødelegge lakken.

Lenke til kommentar

Poenget med beskyttelsesfilmen var for kabler som ikke står med en oppover bøy når man har i kontakten. Det ser ut som de aller fleste type ladestasjoner i Norge skal ha en bøy over lakken. Har de ikke det så holder det å dekke med et håndkle i verste fall. Vil ikke gi inntrykk av at dette kommer til å bli et problem. Det er heller unntaket.

image.png

Lenke til kommentar

Går nok akkurat greit på den der.

Det er nok strørre problem på f.eks e-Tron hvor kabelen ofte vil ligge imot skjermen\fangeren fremme.Gjerne over panseret og om det akkurat er lang nok kabel (Kun CCS på ene siden av bilen)

Siden den har så tåpelig plassering av ladeporten må man ofte være kreativ for å få ladet den. Har sett mye rare løsninger utenfor den lokale Circke K som har litt trang plass og kort kabel til stolpene.

 

audi-e-tron-at-the-ionity-fast-charging-station.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Flott skrevet, Gavekort!

Hadde den kostet 150-180k, så hadde den var fantastisk bil og meget populært i byene. Billig, liten, "enkel og grei" bybil. Men Honda priser seg ut fullstending her, syns eg.

Når prisen er opp i 250-300k, så konkurerer den med Peugeot 208(2008) og Renault Zoe, berre for å nevne noen.
Til same pris som Honda får ein ein del større plass og lenger rekkevidde. Og da er spørsmålet, kvifor i all verden gå for Hondaen? Om ein absolutt elkser ha utseende/interiør - kanskje. Ellers ser eg få/ingen fordeler med den. 

Lenke til kommentar
aomt skrev (17 minutter siden):

Og da er spørsmålet, kvifor i all verden gå for Hondaen? Om ein absolutt elkser ha utseende/interiør - kanskje. Ellers ser eg få/ingen fordeler med den.

Vel. Det blir kanskje litt som å sammenligne BMW med Skoda fordi de begge lager sedaner.

Umiddelbare problemer med Peugeoten er fransk byggekvalitet, lite sportslighet og at den blir dyrere enn Hondaen om man skal prøve å matche utstyrsnivået, der man fortsatt sitter med en pålimt tablet på dashbordet.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (11 minutter siden):

Vel. Det blir kanskje litt som å sammenligne BMW med Skoda fordi de begge lager sedaner.

Umiddelbare problemer med Peugeoten er fransk byggekvalitet, lite sportslighet og at den blir dyrere enn Hondaen om man skal prøve å matche utstyrsnivået, der man fortsatt sitter med en pålimt tablet på dashbordet.

Ikke glem bakhjulstrekk og sving-radius. Damn, nye videoen til TB viste en greit overbevisende svingradius på den lille greia. ?
Samt så har den teknologi som ingen av de andre har som ble omtalt her. Bare det at den har tilgang til 1500W stikk i bilen er jo utrolig stilig. 

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke å snakke stygt om e-208 eller Skoda. Jeg tror aldri jeg ville anbefalt noen å kjøpe en Honda e, med mindre de har blitt helt betatt (slik som meg). Da kan jeg trygt si at den lever opp til forventninger, om man også inkluderer lave forventninger til rekkevidde.

Pengene går til fit, finish og finesse. Jeg har intet annet inntrykk enn at dette er et elektrisk "flaggskip" fra Honda, og at de har laget den for bilnerder og ikke de som leter etter en hverdagsbil som kan gå langt.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Går nok akkurat greit på den der.

Det er nok strørre problem på f.eks e-Tron hvor kabelen ofte vil ligge imot skjermen\fangeren fremme.Gjerne over panseret og om det akkurat er lang nok kabel (Kun CCS på ene siden av bilen)

Siden den har så tåpelig plassering av ladeporten må man ofte være kreativ for å få ladet den. Har sett mye rare løsninger utenfor den lokale Circke K som har litt trang plass og kort kabel til stolpene.

 

audi-e-tron-at-the-ionity-fast-charging-station.jpg

For en idiotisk plassering, typisk Tysk. Hele bilen er sikkert vraka om 10 år å eller påkosta 100k+ i reparasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg syns den så spennende ut da honda begynte å tease den, men etterhvert som faktisk informasjon ble tilgjengelig og man forsto at følgende var realiteten: "relativt dyr og upraktisk småbil med klassens verste rekkevidde", så ble det fort uaktuelt.

Lenke til kommentar
bo1e skrev (7 minutter siden):

Jeg syns den så spennende ut da honda begynte å tease den, men etterhvert som faktisk informasjon ble tilgjengelig og man forsto at følgende var realiteten: "relativt dyr og upraktisk småbil med klassens verste rekkevidde", så ble det fort uaktuelt.

Det stoppet likevel ikke undertegnede i å reservere en. Jeg mener det er viktig å kjenne på svakhetene til bilen, men jeg ser ikke på de som en dealbreaker. Jeg har enda til gode å se journalister som synes den er overpriset eller dårlig, og de fleste er enige i at "Ja, men den har lav rekkevidde".

Det er tre tall du må få med deg: 220 km rekkevidde, ~45 kW lading (ca. 30 min) og under 200 liter bagasjerom. Alt annet med bilen er en klasse for seg selv.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (19 minutter siden):

Vel. Det blir kanskje litt som å sammenligne BMW med Skoda fordi de begge lager sedaner.

Umiddelbare problemer med Peugeoten er fransk byggekvalitet, lite sportslighet og at den blir dyrere enn Hondaen om man skal prøve å matche utstyrsnivået, der man fortsatt sitter med en pålimt tablet på dashbordet.

Yupp. Og får meg så blir det litt som å kjøpe Skoda (Honda) til same pris ein for BMW (Peugeo) for. Lite logisk :)

Utseende er smak og behag. Det å ha lang ipad på pannelet syns ikkje eg særlig stort om. Bilen må være ergonomisk bygd. Komfortabelt å sitte i, nå alle knapper og enkelt/raskt velge det ein må. "Ipad" istedenfor alle fysiske knapper er alt annet enn ergonomi. Det blir også snakke om "kvalitet" og "fake-tre" på dashbordet. 

Sportslig i forhold til klassen - kanskje. Men å kalle e Honda får sportslig er å dra det litt for langt, vil eg si? 0-30km/t i byen - ja. Selv om du nevnte Porsche 911... du hadde neppe fått halvparten av kjøreglede i ein 100km strekning med Honda, som du ville få med Porsche. Trur ikkje du kan samanlikne den med Model 3 ein gong. 

Utstyrsnivået - det er kjekt å ha mest mulig. Men Honda er laget hovudsaklig som bybil. Kor mye av det utstyret trenger du i byen? Lane-keeping? Distronic+? Månetak? Ja, franske biler havner litt dyrer enn Honda om du skal matche det meste. Men så får du 50% lenger rekkevidde og meir plass. Får å snu det litt. Om du fikk valget å betale 20k kr meir og få Hondaen med 350km rekkevidde, hadde du betalt det?
 
Som nevnt tidligere, hadde Honda droppet alt det og presset prisen ned til 180k, så hadde det vert ein fantastisk deal. Skal ein bruke bilen kun i byen... kanskje. Ellers så taper den på det meste for min sin del. 
 

Lenke til kommentar
aomt skrev (11 minutter siden):

Utseende er smak og behag.

Enig.

Sitat

Sportslig i forhold til klassen - kanskje. Men å kalle e Honda får sportslig er å dra det litt for langt, vil eg si? 0-30km/t i byen - ja. Selv om du nevnte Porsche 911... du hadde neppe fått halvparten av kjøreglede i ein 100km strekning med Honda, som du ville få med Porsche. Trur ikkje du kan samanlikne den med Model 3 ein gong. 

Honda e har 50:50 vektfordeling, lavt tyngdepunkt, bakhjulsdrift, 154 hestekrefter, 330 Nm dreiemoment og uavhengig multi-link oppheng bak. Dette er ting som koster, som en BMW-eier bryr seg om, men ikke en Skoda-eier.

Peugeot er fremtung, fremhjulsdrevet, har 134 hestekrefter,  260 Nm dreiemoment og med solid panhard-aksel bak.

Ingen av dem er sportsbiler. Dette handler om kjørefølelse. Jeg er derimot skråsikker på at Honda kunne kjørt runder rundt Peugeot. Jeg forsøkte ikke å sammenligne Honda e med en Porsche. Poenget mitt var at man fikk magesuget som man kjørte en Porsche. Begynner man å sammenligne med biler som koster 2 til 4 ganger mer så er man innstilt på å mislike en bil.

Sitat


Utstyrsnivået - det er kjekt å ha mest mulig. Men Honda er laget hovudsaklig som bybil. Kor mye av det utstyret trenger du i byen? Lane-keeping? Distronic+? Månetak? Ja, franske biler havner litt dyrer enn Honda om du skal matche det meste. Men så får du 50% lenger rekkevidde og meir plass. Får å snu det litt. Om du fikk valget å betale 20k kr meir og få Hondaen med 350km rekkevidde, hadde du betalt det?

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal ha mindre bruk for utstyr i en Honda vs. en Peugeot. Jeg kjører samme rute uansett hvilken bil jeg velger. Lane-keeping er fantastisk på mine 80 km til og fra jobb.

Hadde jeg betalt mer for et større batteri? Ja, så lenge det ikke går sterkt utover de andre kjøreegenskapene.

Lenke til kommentar

Jf. ladeportside.

Etter å ha eid i3 (laderport bak. hø. bakdør) og bmw-hybrider (3-serie, x5, ladeport foran ve. fremdør) synes jeg foran ve. fremdør er det beste stedet å ha porten. Jeg har aldri hatt ladeport foran/panser. Jeg parkerer ofte med fronten/baken helt inn mot vegg/ett-eller-annet slik at det ikke er mulig å gå foran/bak bilen. Videre må jeg jo ut av bilen slik at jeg ofte sørger for god plass langs bilens venstre side, hvor ladeporten altså befinner seg. Forståelig nok er dette smak og behag, men jeg ser ikke helt årsaken til at det er best å ha porten foran bilen / på panseret, særlig mtp. trange garasjer etc..

Lenke til kommentar

Fremme eller bak er definitivt best.

Står det en Nissan leaf og en Model 3 og lader, og det er en ledig plass imellom dem - så er det virkelig trasig om man har en e-Tron som må stå parkert på sjeiva for at kabelen skal nå.

Noen kabler er fryktelig korte.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (21 minutter siden):

Honda e har 50:50 vektfordeling, lavt tyngdepunkt, bakhjulsdrift, 154 hestekrefter, 330 Nm dreiemoment og uavhengig multi-link oppheng bak. Dette er ting som koster, som en BMW-eier bryr seg om, men ikke en Skoda-eier.

Peugeot er fremtung, fremhjulsdrevet, har 134 hestekrefter,  260 Nm dreiemoment og med solid panhard-aksel bak.

Ingen av dem er sportsbiler. Dette handler om kjørefølelse. Jeg er derimot skråsikker på at Honda kunne kjørt runder rundt Peugeot.

Forresten. Om man himler med øynene av denne uttalelsen så anbefaler jeg å gå for e-208. Det er en ganske klar indikasjon på at ens verdier ikke stemmer overens med målgruppen til Honda.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...