Gå til innhold

Førsteinntrykk og test av Honda e


Gavekort

Anbefalte innlegg

15 minutes ago, John-B said:

Eneste bilen bortsett fra Tesla som har fristet meg de siste 5 år. Jeg godtar at den har liten rekkvidde, dette er ikke bilen en kjører på langtur med uansett, men det er prisen som ødelegger alt her. Med så lite batteri burde prisen være deretter.

Enig i den. Elbiler ser som oftest utrolig kjedelig ut.

Nye Peugeot e-208 i dyreste utgave med den stripene over lyktene er og litt kul da. Men alle de andre bilene fra samme plattform er jo dønn kjedelige.

43af709f231911be6b6cf136ae173474.jpeg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
John-B skrev (1 time siden):

Eneste bilen bortsett fra Tesla som har fristet meg de siste 5 år. Jeg godtar at den har liten rekkvidde, dette er ikke bilen en kjører på langtur med uansett, men det er prisen som ødelegger alt her. Med så lite batteri burde prisen være deretter.

Det spørs hva du ser etter. Hvis batteri og rekkevidde er veldig viktig så er ikke dette bilen for deg. Her betaler du mest for teknologi, ytelse og byggekvalitet etter min mening. Det koster mer å få det til å si thunk-thunk når du tapper på dashbordet, og ikke klakk-klakk.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Gavekort said:

Det spørs hva du ser etter. Hvis batteri og rekkevidde er veldig viktig så er ikke dette bilen for deg. Her betaler du mest for teknologi, ytelse og byggekvalitet etter min mening. Det koster mer å få det til å si thunk-thunk når du tapper på dashbordet, og ikke klakk-klakk.

Enig skal du ha lignende bil med plastikk interiør og nesten null teknologi så har du trillingene til vw som koster 80 ish tusen mindre.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (7 timer siden):

Det er ikke utenkelig at det kan komme senere modeller med mer kapasitet. Jeg vet ikke hvordan det vil være med is på luka, men jeg tenker jo at luka vil stå oppe over natta når man lader, så er det jo ikke mye is som danner seg på dagtid her sør i landet.

Ikke alle i Norge som bor i sør. Er ikke bare at problemet er å få åpnet luka et annet problem er at den snør full mens man lader.

Lenke til kommentar
Dissikutere skrev (16 timer siden):

Tusen takk for inspirerende tråd. For første gang fikk jeg lyst på en el bil. Prototypen så helt rå ut. Desverre har jeg ikke mer en 150k om jeg skal bruke noe på bil. Kan man få noe brukt til hovedsaklig småturer til den summen og samtidig gjøre et fornuftig kjøp? Jeg er og sær nok til å synes BMWs lille el bil er innafor.

Er vel så enkelt som å velge elektrisk drivlinje på finn.no, og sette max. kjøpesum til 150.000 kr, og se hva som dukker opp?

Selv har vi en 2012 Leaf som vi gav 90.000 for, for 2 år siden. Nå er den kanskje verdt 50.000. Men den er gulle god til jobbkjøring og all den småkjøringen som en aktiv familie bedriver i hverdagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
samco skrev (15 minutter siden):
Gavekort skrev (8 timer siden):

Jeg vet ikke hvordan det vil være med is på luka, men jeg tenker jo at luka vil stå oppe over natta når man lader, så er det jo ikke mye is som danner seg på dagtid her sør i landet.

Ikke alle i Norge som bor i sør. Er ikke bare at problemet er å få åpnet luka et annet problem er at den snør full mens man lader.

Det gjør ladeluka på gammel-Leaf'en også. Uten at det gjør så mye. Den er plassert ganske likt.

Lenke til kommentar

må faktisk si at denne bilen var en fryd å kjøre, selv med tanke på hvor "lite" batteriet er så funker det til daglig bruk, infotainment systemet er ikke overveldene eller plagsomt under kjøring og bilen lader med grei hastighet. 

Digital speil kommer som standard og heller ikke helt fucked som Audi gjorde med sin E-tron som føltes unaturlige ut. 

Det er en urban bil som er ment for byen, men utrolig god svingradius også. I mine øyne ser den litt ut som en 70 talls  civic i ny drakt.

Lenke til kommentar

Slik gjør vist mange det på Leaf. Må kansje anskaffe noe slikt om man skal lade Hondan ute på vintern.

eco-dome-lf-8.jpg

Men man får snø inn uansett hvordan det er designet. Min ladeport er på siden og luken funker som ett tak over. Må alikavell renske den for snø på vintern for å få lukka den.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik pose kan du kjøpe med bilen. Jeg gjorde ikke det, da jeg har planer om å la den stå i garasje. 

samco skrev (1 minutt siden):

Så litt under 20mil på sommer føre. Vinter tid 12/15mil med forsiktig varme? 

Det spørs hva 20 mil betyr det.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (8 minutter siden):

Slik pose kan du kjøpe med bilen. Jeg gjorde ikke det, da jeg har planer om å la den stå i garasje. 

Det spørs hva 20 mil betyr det.

Tesla bjørn rekke vidde testet den på en tørr vei sommerdag.  Regn ,snø og kulde har stor Påvirkning på rekke vidden. 
Pre heat på vinteren og smart lading før avreise hjelper på de fleste elbiler ,men med så lite rekke vidde og indikert ganske høyr forbruk på sommeren allerede , må man sikker være forsiktig med bruk av varme apperat på vinterstid. Er vel ikke testet om Honda E har preheat fra eget batteri eller må den plugges in som endel andre elbiler?

Endret av samco
Lenke til kommentar

Jepp. Men Teslabjørn sin test er ganske hard motorveikjøring, og mer vel mer ment som et sammenligningsgrunnlag mellom elbiler, og ikke hva man får i realistisk rekkevidde med mindre man kjører motorveier hele dagene.

Pre-heat er en mulighet ja. Den skal ha aktiv varming og kjøling av batteri, med styring fra mobil. Jeg tror uansett ikke at vi er tjente med å prøve å presse denne bilen inn i en Tesla-form, eller se på dette som en bil man skal på langturer med. Rekkevidden er kort, men jeg kjører ikke Stavanger -> Bergen hver dag. 95% av min kjøring (og sikkert de fleste andre) er mellom hjem, jobb og ymse butikker. For meg utgir det 80km, så worst case 50% batteri. Skal jeg til Bergen og med et uhell setter meg i feil bil, så har jeg CCS hurtiglading.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Det er veldig lurt å gjøre seg kjent med svakhetene slik som du gjør. Jeg vil i hvert fall si at 10A-lading hjemme er et must. Måtte jeg ladet bilen min på ladestasjoner så hadde rekkevidden vært helt horribel for meg i min situasjon.

Ja hjemme lading gjør ting vesentlig enklere , kommer langt med 10ah stikk for dagelig kjøring ,mulig på vinteren med avreise tid satt med  preheat bilen vil trekker mere strøm en 10ah klarer å gi fra vegg og bruker litt av batteriet men det finner man ut av.

Lenke til kommentar

Med det nevnt så bør man selvsagt få installert Type 2 lader så snart man kan, siden lading i stikkontakt kan være litt sketchy, selv med bare 10A og termisk beskyttelse i kontakt. Ville ikke sagt at man har hjemmelading før man har en Type 2 lader, selv om man eeeegentlig har det med vanlig shucko på 16A sikring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Med det nevnt så bør man selvsagt få installert Type 2 lader så snart man kan, siden lading i stikkontakt kan være litt sketchy, selv med bare 10A og termisk beskyttelse i kontakt. Ville ikke sagt at man har hjemmelading før man har en Type 2 lader, selv om man eeeegentlig har det med vanlig shucko på 16A sikring.

Beste løsningen selvsagt men ikke alle som har muligheten for det. 

Lenke til kommentar

Fin «anmeldelse»!

1) Jeg leste igjennom de første to sidene og ser at flere reagerer på kort rekkevidde. Dette syns jeg er et interessant diskusjonstema. Hvorfor mener folk at man må ha så lang rekkevidde? Jeg er helt enig med trådstarter, de fleste av oss kjører mindre enn 100 km daglig med sin nummer to-bil, kanskje opp mot 95-98% av tiden. De fleste som kjøper Honda-e tror jeg har en større hovedbil som kan brukes til hytte/langkjøring. Hvorfor skal da folk på død og liv frakte rundt på flere hundre kilo med ekstra batteri som forringer forbruket (kwh/km)? Jeg forstår rekkeviddeangsten, mange er ikke vant til å måtte fylle/lade flere ganger i uken, men dette tror jeg kommer til å endre seg når flere kjøper seg hjemmelader (inkl. arbeidsplasser, og IKKE MINST hurtiglademulighet på alle bensinstasjoner i landet, burde blitt lovfestet i Norge). 

2) Flesteparten (?) som kjøper Honda-e vil kanskje lease eller beholde bilen i maks 5-6 år før den selges. Batterilevetiden blir således mindre viktig. En ny tilsvarende batteripakke om 8-10 år tror jeg blir relativt billig da den på det tidspunktet har utdatert teknologi. Hva er årsaken til at så mange reagerer på dette?

Jeg syns Honda-e ser fantastisk ut, skikkelig morsom. Kunne absolutt tenkt meg en Honda-e som nummer-to bil. Jeg er dog spent på kvaliteten. Kjører nå hybrid-SUV med relativt lang rekkevidde (faktiske 70km på vår/sommer/høst) og dette er egentlig mer enn nok for meg 95% av tiden. Således er 230 km mye mer enn nok for meg for bil nr. to. Jeg har tidligere kjørt førstegenerasjon bmw i3 i ett år som hovedbil (før kone og barn..) med 100-150 km (sommer-vinter) og pendlet mellom Hamar og Folldal. Dette fungerte helt glimrende med ladestopp på Ringbu (2-8 km igjen i Ringbu før hurtiglading til 80%) og noen prosent igjen vel fremme i Folldal. Således var jo dette en perfekt bil for det formålet, jeg fikk brukt hele batteriet. Jeg forstår ikke hvorfor man skal ha 80% batteri igjen når man har kjørt sin daglige kjøremengde...

Jeg er interessert i en diskusjon, og har masse å lære selv! ?

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Førsteinntrykk og test av Honda e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...