Gå til innhold

Førsteinntrykk og test av Honda e


Gavekort

Anbefalte innlegg

1 hour ago, freddy85 said:

Toppfarten er ikke elektronisk sperret, den er begrenset av batteriets spenning og hvor raskt motoren kan spinne pr volt (Kv). Man kan overkomme dette med flere gir men da blir det straks problemer med strømstyrken og varme. Samt teknisk mer komplisert.

Det er nok begrenset av software på ett punkt hvor de mener motoren ikke har godt av mere turtall eller at bilen ikke er laget for mere.

Min bil er begrenset til 230km/t, men monterer jeg en vinge på bakluken og viser bilen til Tesla låser de opp 260km/t toppfart. Vingen har vist en del å si for stabiliteten. 

Har Honda nevnt toppfarten på denne? Er jo av lite betydning med mindre man bor i Tyskland.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 time siden):

Har Honda nevnt toppfarten på denne? Er jo av lite betydning med mindre man bor i Tyskland.

Oppgitt toppfart er 145 km/t for både Advance- og standard-utgaven. Høyeste fart jeg noen sinne har kjørt med BMWen er 120 km/t, så tror 145 er nok.

Revolution skrev (1 time siden):

Så denne i blå i går, så utrolig flott ut i fargen.

Anbefaler også å se den i gul om du har sjansen. Det er vanskelig å få inntrykk av den på bilder og video. Jeg har ikke sett den i blått, kun hvit, mørk grå og gul.

Lenke til kommentar

Tesla har bedre motorer for motorveikjøring, så sammenligningsgrunnlaget er kanskje ikke så realistisk. Det er ikke så mye å forsvare en slik rekkevidde, men om man tenker på at e-208 har samme forbruk, og ID.3 har høyere forbruk på motorvei så er det ikke noe jeg ville furtet over.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Gavekort said:

Tesla har bedre motorer for motorveikjøring, så sammenligningsgrunnlaget er kanskje ikke så realistisk. Det er ikke så mye å forsvare en slik rekkevidde, men om man tenker på at e-208 har samme forbruk, og ID.3 har høyere forbruk på motorvei så er det ikke noe jeg ville furtet over.

Også har du jo andre enden av skalaen, med f.eks ioniq som klarer nedi 100Wt/km under lignende forhold hvor denne lå på 150Wt/km..

Ioniq har vel en ganske slappere motor da, men er jo en større bil så man vet at det går ann om de prøver.

Lover ikke spesielt godt for rekkevidden på vinteren iallefall når den ikke klarer WLTP rekkevidden på sommeren engang.

Men kan jo hende det kan fintunes i software også. Kansje det er noe bugs de må luke ut som ødelegger forbruket. Jaguar og Audi har vel økt rekkevidden på sine med bedre software.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Å gamble på software er irrasjonelt, men mye mulig. Ser ikke at Ioniq er noe spesielt mye mer imponerende på Real Energy Consumption.

City - Cold Weather 163 Wh/km
Highway - Cold Weather 219 Wh/km
Combined - Cold Weather 187 Wh/km
City - Mild Weather 105 Wh/km
Highway - Mild Weather 167 Wh/km
Combined - Mild Weather 132 Wh/km

 

Honda E Advance

City - Cold Weather * 164 Wh/km
Highway - Cold Weather * 229 Wh/km
Combined - Cold Weather * 194 Wh/km
City - Mild Weather * 107 Wh/km
Highway - Mild Weather * 178 Wh/km
Combined - Mild Weather * 139 Wh/km
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gavekort said:

Å gamble på software er irrasjonelt, men mye mulig. Ser ikke at Ioniq er noe spesielt mye mer imponerende på Real Energy Consumption.

City - Cold Weather 163 Wh/km
Highway - Cold Weather 219 Wh/km
Combined - Cold Weather 187 Wh/km
City - Mild Weather 105 Wh/km
Highway - Mild Weather 167 Wh/km
Combined - Mild Weather 132 Wh/km

 

Honda E Advance

City - Cold Weather * 164 Wh/km
Highway - Cold Weather * 229 Wh/km
Combined - Cold Weather * 194 Wh/km
City - Mild Weather * 107 Wh/km
Highway - Mild Weather * 178 Wh/km
Combined - Mild Weather * 139 Wh/km

Har du kilden på den der? Undres på om det kan være den nye Ioniq og ikke den gamle. Den nye er mye dårligere.

Lenke til kommentar

Det skal du selvsagt få. Ser også at Honda e har reklamerte tall, så man kan jo ta de med ei klype salt også, men poenget mitt var at Ioniq ikke var noe hokus pokus i forhold til resten av bilene i samme klasse som Honda e (ID.3, e-208 osv.)

https://ev-database.org/car/1233/Honda-e-Advance

https://ev-database.org/car/1165/Hyundai-IONIQ-Electric

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 27.6.2020 den 13.18):

Å se Honda E i gul og uten klistermerker var veldig viktig før jeg tok beslutningen og leverte inn bestillingen. Forventet levering er i September, så får jeg bare håpe at det gjenstår en siste rest av sommeren til den tid.

Tusen takk for inspirerende tråd. For første gang fikk jeg lyst på en el bil. Prototypen så helt rå ut. Desverre har jeg ikke mer en 150k om jeg skal bruke noe på bil. Kan man få noe brukt til hovedsaklig småturer til den summen og samtidig gjøre et fornuftig kjøp? Jeg er og sær nok til å synes BMWs lille el bil er innafor.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 25.6.2020 den 22.35):

Jeg vet faktisk ikke om batteriet har varming og kjøling. Jeg tror det har det. Det er vel nesten bare Nissan Leaf som er dust på manglende aktiv kjøling, og selgeren påstod at bilen hadde varmepumpe.

Prototypen var veldig tøff ja. Man skulle i hvert fall kunnet fått tak i felgene.

productieversie-honda-urban-ev-concept-komt-in-2019-1600x800.jpg

Jeg fikk Renault clio RS vibber av prototypen der. Håper de lanserer noe lignende dette her, for da skal jeg vurdere EL som morro-/søndagsbil

Lenke til kommentar
Dissikutere skrev (10 minutter siden):

Kan man få noe brukt til hovedsaklig småturer til den summen og samtidig gjøre et fornuftig kjøp? Jeg er og sær nok til å synes BMWs lille el bil er innafor.

Man kan få mye bra brukt for 150-tusen. Jeg er ingen elbil-ekspert, men om du lager en tråd her i kategorien så kan vi forsøke å hjelpe deg.

Hansien skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk Renault clio RS vibber av prototypen der. Håper de lanserer noe lignende dette her, for da skal jeg vurdere EL som morro-/søndagsbil

Jeg tviler egentlig på at vi kommer til å se noe lignende prototypen. Honda e er nok Urban EV med de kompromissene de må gjøre for sikkerhet og produksjon. Honda ga uttrykk for at de ønsket å avvike fra prototypen i minst mulig grad.

Lenke til kommentar

Eneste bilen bortsett fra Tesla som har fristet meg de siste 5 år. Jeg godtar at den har liten rekkvidde, dette er ikke bilen en kjører på langtur med uansett, men det er prisen som ødelegger alt her. Med så lite batteri burde prisen være deretter.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (14 minutter siden):

Jeg tviler egentlig på at vi kommer til å se noe lignende prototypen. Honda e er nok Urban EV med de kompromissene de må gjøre for sikkerhet og produksjon. Honda ga uttrykk for at de ønsket å avvike fra prototypen i minst mulig grad.

Jeg er skeptisk jeg og, men er lov å leve i håpet :)

 

Complexity skrev (10 minutter siden):

Kalashnikov CV-1

Stilig den og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...