Gå til innhold

[Løst] Tung CPU-kjøler - hvordan trygt feste på HK?


PaladinNO

Anbefalte innlegg

Jeg driver å bygger meg en stue-PC / hjemme-NAS og jeg har denne gangen tenkt å endelig på montert en av mine Thermalright TRUE Copper kjølere.
Tanken var å bruke en TRUE Black, men det viser seg jo såklart at den er brukt et annet sted...

Kort fortalt, den er et monster på 2256 gram, inkludert 2 vifter og viftebraketter.
https://www.tek.no/test/i/4qX0g9/thermalright-true-copper

Tanken er å bruke nylonsnøre (som såvidt jeg vet ikke leder strøm), lage en løkke rundt de ytterste kjøleribbene og feste i toppen av kabinettet med noen vaierlåser. For da å henge opp kjøleren så ikke alt ligger på hovedkortet.

Kabinettet har en egen 140 mm viftebrakett i toppen som har gummiringer i festet som jeg tenker å montere løkken i, samt bruke elektrikerteip der det lar seg gjøre for ekstra isolering.

Til de som har peiling på elektrisk konduktivitet: er dette godt nok for å isolere mellom en CPU-kjøler og en statisk elektrisk ledende klønete hånd som kan og vil ta på kabinettet en gang i blant?

Kabinettet er et Lian Li PC-V1020 kabinett - om det faktisk er 100 % aluminium vet jeg ikke, men det er det som stod i reklameteksten.

IMG_7007_.jpg

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg vet hvordan det ser ut på innsiden av PCen ville jeg nok bare satt opp noe støttebrakket fra feks skjermkortet, så fra bunnen av PCen opp til skjermkort. Men helt avhengig av hvordan "layouten" er i kabinettet.

Men litt enklere når man har 3D printer hvor man kan customize festene som man vil ? 

Lenke til kommentar
Merko skrev (På 25.6.2020 den 17.30):

Uten at jeg vet hvordan det ser ut på innsiden av PCen ville jeg nok bare satt opp noe støttebrakket fra feks skjermkortet, så fra bunnen av PCen opp til skjermkort. Men helt avhengig av hvordan "layouten" er i kabinettet.

Siden dette vil i hovedsak kun fungere som filserver er planen å ikke ha noe skjermkort.

Visse...spesielle valg er også gjort med komponentlisten.
https://www.komplett.no/product/1132582/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-rog-strix-b365-g-gaming
https://www.komplett.no/product/1097874/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/intel-core-i5-9600k-prosessor

 

sedsberg skrev (På 25.6.2020 den 17.32):

De kjølerne der passer best i kabinett med liggende HK.

Og tro du meg, jeg har prøvd å finne ett. Det var også det jeg ville ha til dette prosjektet - jeg vet Thermaltake har flere av dem i sin "Core"-serie, men tilgjengeligheten på dem alle har vært heller lav desverre.

Jeg prøver også å gjøre hele prosjektet "on the sheep", så ønsket var å spare seg kostnaden til en ny kjøler. Men jeg kjøper såklart en ny hvis jeg må.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Du trenger ikke tenke på isolasjon mellom kabinettet og kjøler. 

Hovedkortet er jordet til kabinettet via skruene som fester det, og er mer utsatt for statiske enn CPUen vil bli via kjøleren.

Kjøleren hviler på varmesprederen på CPUen, og den er etter alle de videoene jeg har sett på hvor de tar denne av aldri i kontakt med noe som helst elektriske på CPUen, så det skal ikke være noe fare for statisk fra kabinettet og inn der.

En bedre løsning enn snøre, eller som nevnt ellers her brakett fra skjermkortet og opp, er å gjøre som Puget Systems gjør. Bruk Plexiglass som står fra topp til bunn, hvor heatpipes ene går igjennom. Er litt jobb å måle osv, men ikke noe problem.

 

Men er det noe stor vits i å kaste bort tid og problemer på denne i forhold til Noctua sine. D15 er halve vekten, og null problem å montere. Fant en test hvor de tester True Copper mot D14, og de er like, ellers så vinner D14 ett par steder. Men 1 grads forskjell er ikke store greiene: https://www.overclockers.com/premium-heatsink-shootout/

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe ny kjølevifte når man potensielt kan løse det greit med rester man har liggende p%2FcCekIt6%2Fs%2F6e8609654c58f860ff834a264894a85df0b69971f987ad2f10127db980b8d979.gif?alt=media&token=682bd8cf-ad14-4a71-bcd6-bed3003c247e

Men dersom du ikke skal ha noe GPU, så kan du jo alltids lage en lengre "Støttefot" fra bunnen av kabinett og opp til kjøleribbe.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Innlegget nyttig? Gjerne
p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Komplett.no - Få opp til 10% rabatt via denne tråden. ??

Endret av Merko
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@AndersT2  2 ting: jeg har selv tatt livet av minst ett hovedkort ved å komme i kontakt med kjøleren med hånden og det har skjedd en statisk utlading.

Og som jeg skrev i innlegget over, jeg ønsker å gjøre dette prosjektet billigst mulig og dermed prøve å spare utgiften med en ny kjøler.

Planen er også å ikke ha noe skjermkort i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Merko skrev (17 minutter siden):

Hvorfor kjøpe ny kjølevifte når man potensielt kan løse det greit med rester man har liggende p%2FcCekIt6%2Fs%2F6e8609654c58f860ff834a264894a85df0b69971f987ad2f10127db980b8d979.gif?alt=media&token=682bd8cf-ad14-4a71-bcd6-bed3003c247e

https://i.ytimg.com/vi/nVAG4gbgr30/hqdefault.jpg

Merko skrev (17 minutter siden):

Men dersom du ikke skal ha noe GPU, så kan du jo alltids lage en lengre "Støttefot" fra bunnen av kabinett og opp til kjøleribbe.

Jeg er en ganske habil snekker så jeg kan prøve å lage noe dertil egnet i tre. Jeg har noen 2"x4" rester i garasjen. :grin:

Men i fullt alvor, det var faktisk en god ide. Tre leder ikke strøm heller. Ihvertfall så lenge det er tørt. Jeg skal se hva jeg kan få til. :thumbup:

Men det kan også hende jeg bare kjøper en Cooler Master Hyper 212 for å spare meg en del tid og bry. Hele PC-en vil stå bortgjemt bak TV-en, så kjøleren vil ikke være synlig uansett.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
BadCat skrev (22 timer siden):

Har du stjålet Wirt's leg? 

"Stay awhile and listen." ^^

aklla skrev (23 timer siden):

Å herre..

Men det funker jo :)

Det var omtrent min respons også. :grin:

Men PCen skal stå skjult bak TV-en, med plexidøren inn mot veggen, så det vil være umulig å se noe som helst.

Temperaturen er bra da. Idler på ~25°C.

Evil-Duck skrev (23 timer siden):

Jeg brukte fiskehyssing for å feste den opp når jeg bygde en PC med samme kjøleren for herrens mange år siden :p Funket som fjell det og var ganske usynlig.

Er det en PC med Intel 775 eller AM2 sokkel? Hvis det er noe nyere, hva slags brakett / bakplate har du brukt?
Jeg har enda en TRUE Copper liggendes, men ingen flere Thermalright BTK-II festesett. Så finnes det alternativer så vil jeg gjerne vite hvordan det kan gjøres. :)

Nylontråd var den første løsningen jeg hadde sett for meg, men omtrent alle foreslo en støttebrakett av noe slag. Så da ble det en trekloss. ^^

Det skal ikke mer hardware inn i den maskinen utover en diskkontroller og (*tenke, tenke* :hmm:) 5 harddisker til.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...