Gå til innhold

Oslo blir første by med trådløs elbil-lading


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelen bærer preg av at en ikke klarer å skille mellom tap i ladesystemet, og tap i den trådløse overføringen.

- Tapet i den trådløse overføringen skyldes i stor grad at når avstanden mellom sender og mottaker øker så vil det elektromagnetiske feltet bli videre, slik at en mindre del av det treffer mottakeren

- Varmen som blir gjenvunnet i lademottakeren derimot kommer fra den delen av det elektromagnetiske feltet som treffer mottakeren.

Mye av tapet i den trådløse overføringen vil bli fanget opp av karosseri, hjuloppheng etc. (og vil bli til varme i disse komponentene), men det kunne likevel være interessant å vite hvor sterkt det elektromagnetiske feltet rundt bilen vil være under ladning. Samt ved hvilken frekvens ladesystemet opererer.

Lenke til kommentar

Se her ja. Her er det noen journalister som har gått rett på pressemeldinglimpinnen. 

 

1. Trådløs lading av elektriske kjøretøy har eksistert i mange år innenfor begrensede rammer (slik dette drosjeprosjektet også blir). Eksempel på andre kjøretøy er bybusser som lades trådløst ved endestasjoner.

2. Trådløs lading av drosjer eksisterer allerede som prosjekt i en by i England.

3. Trådløs lading av biler har allerede en standard og leveres på bl.a. hybridkjøretøy fra BMW. Standarden heter SAE J2954.

Lenke til kommentar

Fortum, Norgestaxi og Jaguar med trådløs taxi lading.

Dette prosjektet startet med ett møte på drosjekafeen på Circkle K Bryn, (populært kalt Høyskolen på Bryn eller Seniorsenteret) i november 2018. Vi var da en gjeng drosjeeiere i Oslo Taxi, som ble forespeilet å delta på prosjektet. Fortum og Oslo kommune var initiativtakere, og Nissan skulle stille med bilene Nissan Leaf og eNV 200.

Det ble så lenge stille om prosjektet til vi nå får høre at Fortum har gått i kompaniskap med Norgestaxi og Jaguar. Norgestaxi skal kjøpe inn 25 Jaguarer som skal lades trådløs på utvalgte drosjeholdeplasser. Hva har så skjedd i mellomtiden?

I dette prosjektet ser vi fordelen ved å ha ett drosjeselskap der en eier kan være med på å utvikle ett produkt, uten å risikere å måtte ta hensyn til løyvehavere.

Fra 1. november 2020 kommer en ny lov om transport utenfor rute, Yrkestransportlova, som gjør at sentralene selv kan bestemme antall løyver. I dag er det fylkeskommunene som bestemmer antall løyver. Det er nok dette som gjør at Norgestaxi kan ta ut 25 løyver uten å måtte henvende seg til løyvehavere. I Oslo Taxi, der jeg er løyvehaver, hadde nok ledelsen ikke klart å få dette gjennom og ville neppe fått 25 løyvehavere til å kjøpe en Jaguar elektrisk bil. I Oslo Taxi gjelder fortsatt Mercedes E-klasse disel som den eneste brukbare drosjebilen. For dem er elbiler og riskokere bare tull.

All honnør til alle de som våger å tenke nytt i en bransje som er ekstremt konservativ og reaksjonær.

Drosjeeier i Oslo Taxi som gikk elektrisk i 2017.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...