Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Et par spm rundt domene og reverse proxy


Anbefalte innlegg

Hei.

Har i dag en blogg "flemmingss.com" som er hostet hos siteground.com, men domenet er hos namesilo.com

Domenet er konfigurert med DNS fra siteground, det vil si at endringer i records hos namesilo for domenet ikke vil ha effekt med mindre jeg endrer tilbake til namesilo's DNS servere.

spm1: Vil en slik endring gjøre bloggen min offline? Den er satt opp med LetsEncrypt for ssl automatisk hos siteground.

Jeg ønsker gjerne gjøre endringene hos siteground da jeg er usikker på om jeg vil bruke samme host for bloggen min da den utløpet om 2 år.

spm3:

Vil det være mulig å kombinere dette domenet med subdomener som peker mot tjenester hjemme hos meg?

Da tenker jeg bruke ACNE/Lets Encrypt og HA Proxy på pfSense.

Ønsker nå tjenester bak ruteren med https.

spm4:

Hvordan må jeg da formulere subdomener?

Jeg har i dag et duckdns.org domene som jeg bruker for dynamisk DNS, jeg antar mine XXX.flemmingss.com domener må peke hit.

spm5:

Noen som kan vise meg til noen fine guides for dette her? For Reverse Proxy og Let's Encrypt er helt nytt for meg.

Håper dette ga mening ?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Evelen! said:

spm1: Vil en slik endring gjøre bloggen min offline? Den er satt opp med LetsEncrypt for ssl automatisk hos siteground.

Jeg ønsker gjerne gjøre endringene hos siteground da jeg er usikker på om jeg vil bruke samme host for bloggen min da den utløpet om 2 år.

Hva slags endring? Fungerer begge løsningene (den du bytter fra til den du bytter til) vil det oppleves som sømløst.

1 hour ago, Evelen! said:

spm3:

Vil det være mulig å kombinere dette domenet med subdomener som peker mot tjenester hjemme hos meg?

Da tenker jeg bruke ACNE/Lets Encrypt og HA Proxy på pfSense.

Ønsker nå tjenester bak ruteren med https.

Helt klart, subdomener kan peke dit du vil

1 hour ago, Evelen! said:

spm4:

Hvordan må jeg da formulere subdomener?

Jeg har i dag et duckdns.org domene som jeg bruker for dynamisk DNS, jeg antar mine XXX.flemmingss.com domener må peke hit.

Subdomener kan ha de fleste typene som et apex (toppnivå) kan ha. CNAME, A, AAAA etc.  Du kan enten lage et CNAME til domenet ditt eller, avhengig av hva DNS leverandøren din støtter, oppdatere A record direkte hos dem.

1 hour ago, Evelen! said:

spm5:

Noen som kan vise meg til noen fine guides for dette her? For Reverse Proxy og Let's Encrypt er helt nytt for meg.

Håper dette ga mening ?

Hva er det du forsøker å oppnå? Masse guider for haproxy og acme, men det er kanskje lettere å komme i gang med nginx. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...