Gå til innhold

Hvilket digitalt kamera for makro video og foto?


Anbefalte innlegg

Hei, så jeg tenker å kjøpe et kamera, gjerne pent brukt så man kanskje får litt mer for pengene, men kan ikke så mye om spesifikasjoner og hva som gjelder, men skal prøve å skrive ned noen viktige «krav» jeg ønsker å ha ?

1. Kameraet bør helst kunne filme i 4K men full HD er også ok. 

2. kameraet må ha mulighet til wifi, Bluetooth, NFC  så jeg kan stille fokus og slikt fra iPad. Vil normalt ikke ha mulighet til å se på kameraskjerm når jeg skal spille inn. 

3. Det må ha mulighet til clean HDMI ut.

4. det må ha god zoom, eller linse som fungerer godt med å filme Makro. Kameraet vil normalt være plassert 20 til 30 cm fra objektet når jeg tar video. 
 

jeg er håndgraverer og ser for det meste i mikroskop, men vil ta opp video ov små detaljer når jeg jobber og av og til streame på YouTube og andre steder. 
 

noen tips om hvilket kamera jeg bør søke etter for rundt 5-6000 kr?  Kan strekke meg bittelitt lenger.. 

legger ved bilde av hva jeg vil ha i fokus i video. Håper noen kan hjelpe meg litt på vei med noen modeller.. da jeg er ganske blank på kameraer. 

?

2D0FF5F8-A35C-4AA0-90FA-AFF6933F5A89.jpeg

Endret av Marmell
Stavefeil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres litt ut som høye krav og lavt budsjett, men går jo an å prøve. ;)

Sånn på stående fot vil jeg tippe at Panasonic Lumix G80 er det billigste kameraet du kan finne som er bra på 4k video.  Det beste objektivet til makro er nok Olympus 60mm 2.8. Det finnes alternativer, men de er dyrere og/eller kortere. Fuji og Sony speilløst tror jeg blir for dyrt her. Et alternativ kan være å se på Canon speilrefleks, men de eldre/rimeligere er ofte ikke veldig egnet for video.

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert M50 er noe dumt alternativ, men jeg tror ikke det finnes noen makroobjektiver til det formatet. Det du kan gjøre, er å kjøpe et objektiv av typen EF eller EF-S, og bruke en adapter. Aldri prøvd det selv, men det skal etter sigende være ganske smertefritt. Ser det finnes både 35mm og 60mm til EF-S, kanskje de ikke er så dumme? Koster litt, men dukker sikkert opp på Finn iblant.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...