Gå til innhold

Ikke svikt Finnmark!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er tendensiøst å hevde at et potensielt nei vil være et svik mot Finnmark. Det er mye annet sysselsettende man kan bruke de pengene til i Finnmark. Det er også stor usikkerhet om dette blir lønnsomt eller et pengesluk. Investeringskåtheten virker noe over-brunstig. Det kan være lurt å bruke mer tid på å analysere framtidige gasspriser, kostnadsnivå og ringvirkninger. Så enorme summer, utslipp og politisk støy for skarve 50-60 arbeidplasser virker irrasjonelt.

Endret av Simen1
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Dette er noen en av rent geopolitiske årsaker burde investere i. Staten som eier må diktere Equinor her.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
6 hours ago, Simen1 said:

Så enorme summer, utslipp og politisk støy for skarve 50-60 arbeidplasser virker irrasjonelt.

Har man investert i Texas så kan man fint investere i norsk infrastruktur mener nå jeg. Og så kan man ikke se bort fra ringvirkningene et slikt prosjekt vil ha - tenker det blir mer enn bare 50-60 arbeidsplasser i sum (fint om du har en kilde/rapport som underbygger den begrensede samfunnvirkninga du antyder).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (15 timer siden):

Har man investert i Texas så kan man fint investere i norsk infrastruktur mener nå jeg. Og så kan man ikke se bort fra ringvirkningene et slikt prosjekt vil ha - tenker det blir mer enn bare 50-60 arbeidsplasser i sum (fint om du har en kilde/rapport som underbygger den begrensede samfunnvirkninga du antyder).

"Har man gått på en kjempesmell, tåler man vel å gå på en til" - Kjempelogikk dette her! :p

PS. Antallet arbeidsplasser har jeg fra artikkelen.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

https://klassekampen.no/utgave/2020-06-13/en-ny-verden-i-sikte?sharingToken=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJuYW1lIjoiQUFTTVVORCBTVURCw5giLCJzbHVnIjoiZW4tbnktdmVyZGVuLWktc2lrdGUiLCJpc3N1ZUlkIjoiMjAyMC0wNi0xMyIsImlhdCI6MTU5MjgxNDQ4MX0.2gPjSKSZJk0bC_FdRlnhoebNMSC0NKCRtf_R1RwgFGQ

Eg vil minne om kva Martin Eggen på Leknes uttala i dette intervjuet: klassekampen.no/utgave/2020-06-13/en-ny-verden-i-sikte?

– Vi må ikke glemme at uten fisk hadde det ikke vært folk her. Det er naturen vi lever av, alle her oppe. Og vi skal leve av den i lag, både fisket, jordbruket og reiselivet!

 

Endret av aasATuio
la inn leselink til artikkelen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så, etter tiår med nordnorsk klaging over at oljeindustrien skal holde seg langt unna sårbare kystområder, har man funnet en ordning der oljen blir produsert, tanket og fraktet bort i noenlunde trygg distanse fra kysten i tilfelle utslipp.

Og så er det plutselig et SVIK mot finnmark å ikke frakte tankskip propp fulle av tungolje langt inn i fjordene, i arktiske områder, på nordkapp.

Vel, man kan jo selv tenke seg hva som skjer med laksefjorden om det skjer et utslipp der inne. Man måtte antagelig skiftet navn til "fjorden", for all lakseoppdrettsnæringen er det i hvert fall over og ut for.

Endret av likferd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, likferd said:

Så, etter tiår med nordnorsk klaging over at oljeindustrien skal holde seg langt unna sårbare kystområder, har man funnet en ordning der oljen blir produsert, tanket og fraktet bort i noenlunde trygg distanse fra kysten i tilfelle utslipp.

Oljen blander seg sikkert med bunnfallet fra oppdretts-merdene langs kysten, i passe trygg avstand fra overflaten ?

 

3 hours ago, likferd said:

Og så er det plutselig et SVIK mot finnmark å ikke frakte tankskip propp fulle av tungolje langt inn i fjordene, i arktiske områder, på nordkapp.

Svik og svik fru blom? Det var vel heller sånn at lovnaden kom litt i tidligste laget, før noen bladde gjennom regelboka og fant ut at det strider med eøs-reglene.

Lenke til kommentar

Dette er typisk. Gammelt folk se på grønnt omstilling som svikt. Folk er kjempestolt på nokko, dem overhodet ikke har bidratt med i utgangspunktet.

Ja, komm gjerne hit på besøk og opplev norgest mest ambisiøse kommuneplanlegger live og in action:

https://m.youtube.com/watch?v=jXoTqalPO6I

Japan, norges beste hydrogenpartner, håper med 17% grønnt hydrogen i 2030. Dette er langt fra parisavtalens krav. https://www.meti.go.jp/english/press/2019/pdf/0312_002a.pdf

Ikke alle på magerøya tenker, at oljen er riktig veien å går. Sammen med Nordkappsaken blir det flokkmentalitet.  Den nyvalgte ordfører er SV og dem er jo mot oljevirksomhet, kordan kan SV står fram som miljøparti?

At Oljen egentlig burde omlastes fra skip til skip har også med sikkerhet å gjøre: faste oljerigger tåler ikke barenthavets været, mens flyttbare produksjonsskip kan styre under stormen.

Quote

Krise på Nordkapp

Tidligere denne måneden kjørte jeg fra Alta og innover Porsangerfjorden over Veidnes-brua til Honningsvåg og videre til Nordkapp-platået. Flere politikere – og medier – bør ta seg en tur dit. Byen preges av et økende antall tomme boliger og stengte butikker.

Boliger er er gammle og folk flest vil har fancy hus.

Quote

I fiskebruket Nordvågen var 18 ansatte permittert på grunn av mangel på råstoff. På Nordkapp-platået var det ingen turistbusser. Der de har årlig har 250.000 besøkende, hadde bare 163 betalt billett siden 1. mai! 

At de permiterer 18 gjestarbeider fra østeuropa har ingen betydning for nordvågen. I fjord gikk folketallet ned med 56 også.

Quote

Reiserestriksjonene med stopp i cruise- og hurtigrute-anløp er i ferd med å slå flere lokale selskaper konkurs og Nordkapp kommune er i økonomisk krise.  

Dette er problematisk overalt i verden. Ikke alle har en oljeterminal som plan b. At kommunen er i økonomisk krise er fake news: kommunens driftsresultat i 2019 var på over 16millioner. Konkurs er Porsanger kommunen.

Dette er dårlig journalisme!

Ps: http://www.radionordkapp.no/nyheter/11466/ordforeren-er-forbanna/

Endret av waldans
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Tormod Haugstad!

Det er denne type tenkning som koster kommende generasjoner 100 milliarder kroner. Årlig.

Typisk nevnes ikke i artikkelen milliardkostnaden ved å etablere 50-60 arbeidsplasser. Når prosjektet skal gjøres "lønnsomt" via skattebidrag, er netto kostnad fortsatt 20-40 millioner kroner pr arbeidsplass.

Tankegangen er antikvert og går tilbake til den kostbare etterkrigspolitikken med planøkonomi og investeringsbeslutninger i Arbeiderpartistatens regi. Det fantes bedre måter å sysselsette folk i Mo på, enn det statlige milliardsluket Norsk Jernverk. F.eks. dagens løsning i Mo Næringspark med 100 mindre private virksomheter som eksporterer verdier for 5 milliarder kroner uten subsidier og tullepolitikk som belaster fellesskapet.

Når ble redaktøren / ingeniøren talsmann for å kaste bort milliarder?

Knut

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...