Gå til innhold

Rotorseilet skal tåle dobbel orkans styrke og kutter 25 prosent av drivstofforbruket [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Uavhengige målinger viser 6,1 prosent drivstoffbesparelse."

Spennende med forsøk som dette, og at ENOVA faktisk er med på finansieringen.

6% drivstoffbesparelse fra vind er lovende dersom det viser seg å være reelt når flere skip får erfaring over lengre tid. Fra 8 knop og oppover burde være ideelt for mange fartøygrupper.

Samtidig er det grunn til å være skeptisk, da seilene også skaper ekstra motstand når vinden har en ugunstig retning.

Det hadde vært interessant å teste et nytt foilsystem, som utnytter bølgene på havet.

Vind og bølger kan bidra til reduksjon i CO2-utslippene, men det forutsetter en gjennomgang av kravet til stor fart.

Er stor fart avgjørende gir ikke hverken vind eller bølger nok energi, og kan ende opp i holde igjen mer enn å skape fremdrift.

Endret av aanundo
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...