torest Skrevet 25. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2020 Rotorseilet skal tåle dobbel orkans styrke og kutter 25 prosent av drivstofforbruket [Ekstra] Siter Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 25. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) "Uavhengige målinger viser 6,1 prosent drivstoffbesparelse." Spennende med forsøk som dette, og at ENOVA faktisk er med på finansieringen. 6% drivstoffbesparelse fra vind er lovende dersom det viser seg å være reelt når flere skip får erfaring over lengre tid. Fra 8 knop og oppover burde være ideelt for mange fartøygrupper. Samtidig er det grunn til å være skeptisk, da seilene også skaper ekstra motstand når vinden har en ugunstig retning. Det hadde vært interessant å teste et nytt foilsystem, som utnytter bølgene på havet. Vind og bølger kan bidra til reduksjon i CO2-utslippene, men det forutsetter en gjennomgang av kravet til stor fart. Er stor fart avgjørende gir ikke hverken vind eller bølger nok energi, og kan ende opp i holde igjen mer enn å skape fremdrift. Endret 25. juni 2020 av aanundo Siter Lenke til kommentar
JGEFOLU1 Skrevet 1. juli 2020 Rapporter Del Skrevet 1. juli 2020 Artig å se at Flettner rotoren kommer til å bli brukt/testet mer fremover. En variant av dette er vel Jaques Cousteaus Turbo Sails. https://www.youtube.com/watch?v=FA2kcgVmV3A Siter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.