Gå til innhold

Bygge gaming PC selv til rundt 20.000


Anbefalte innlegg

Heisann! Etter at laptopen min endelig tok kveld, så har jeg bestemt meg for å forsøke å bygge gaming pc selv.

Har budsjett på 20.000. Har plukket ut og bestilt deler, men lurer fortsatt på om det er noe jeg kanskje burde ha endret på.

Bygger først og fremst for å kunne spille Total War: Warhammer 2, men ønsker også å kunne spille litt nye spill med høy grafikk og å ha en data som er høvelig framtidsrettet. 

Når det kommer til GPU ønsker jeg å holde meg til Nvidia. Forstår det slik at amt konkurrerer hardt mot Intel og at Ryzen serien er riktig bra til hva man får for prisen. Men Intel har en god fordel på single core på Total war spillene så ønsker å holde meg til det. 

 

Her kan dere se builden min: https://no.pcpartpicker.com/list/P86pwh 

 

Har enda ikke bestilt skjerm, fått inntrykk av at den jeg har valgt er det beste "budget" gamer skjerm man får, men er fortsatt ikke helt sikker på det valget. Vet bare at til skjerm kan jeg ikke tøye meg noe særlig over 3000 mtp hvor mye jeg allerede har brukt på data. 

Lurer også på om det er noe ledninger eller annet ekstra jeg kan komme til å trenge som også burde bestilles? 

Setter stor pris på all hjelp!:) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde ikke kjøpt z390 og 9th gen cpu nå

Bytt til Z490 og 10700k(evt 10600k). Ssd så er a-data sx8200 pro et bedre og billigere valg. Vet ingenting om psu, men med bare 1x8pin cpu så virker den ganske ræva. Og kjøp noe skikkelig minne, g.skill 3600cl16 feks. Til en gaming pc så hadde jeg personlig kjøpt a-data xpg 4133 2*8

Lenke til kommentar
7 hours ago, Mumriken said:

Hadde ikke kjøpt z390 og 9th gen cpu nå

Bytt til Z490 og 10700k(evt 10600k). Ssd så er a-data sx8200 pro et bedre og billigere valg. Vet ingenting om psu, men med bare 1x8pin cpu så virker den ganske ræva. Og kjøp noe skikkelig minne, g.skill 3600cl16 feks. Til en gaming pc så hadde jeg personlig kjøpt a-data xpg 4133 2*8

Takk for tilbakemelding! Hvorfor hadde du ikke kjøpt 9th gen nå? Regner med det er grunnet nye ting er i horisonten? Hadde i utgangspunktet tenkt å vente til nye gpu og cpus ble sluppet, men siden min nåværende pc døde må jeg nesten bare ta det som er på markedet nå. 

 å bytte ti 10700k virker som en god ide, bare en 400-500 kroner dyrerer. Hva er grunnen til at du anbefaler a-data sx8200? Den ser ut til å være noen hundre kroner dyrere, på hvilken måte yter den bedre enn ssd jeg har valgt? 

Når det kommer til Ram så har jeg fortsatt det slik at 3200 til 3600 er Mhz utgjør en minimal forskjell, spesielt når jeg har Intel Cpu, men vurderer å bestille annen Ram også 

Hadde i utgangspunktet valgt et Z490, men i følge pcpartpåicker så er ikke dette kompatibelt med skjermkortet jeg har valgt. Wi-Fi er også et must, så tenkte jeg heller bare kunne kjøpe et hovedkort med innebygd WiFi fremfor å måtte styre med en adapter. Tror du ikke Z390 duger? Virker alright og står at det skal ha innebygd Wi-fI 

 

Endret av Bananasaurus
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Bananasaurus said:

Når det kommer til Ram så har jeg fortsatt det slik at 3200 til 3600 er Mhz utgjør en minimal forskjell, spesielt når jeg har Intel Cpu, men vurderer å bestille annen Ram også 

Ok, men det er veldig feil. Sjekk 10serie tråden for data til å se selv. Evt reveiw av 10600k av hwub. Nå anbefaler jeg riktignok a-data xpg 4133 settet siden det er veldig prisgunstig isteden for 3600 32gb 

Sx8200pro er vel det beste kjøpet du kan gjør. Den har raskere 4k read enn alle andre i samme prisklasse 

Skjemkortet er selvsagt kompatibelt med Z490. Heller ikke problem å finne Z490 med wifi. Z390 funker selvsagt, men hvorfor kjøpe en død socket når du kan kjøpe Z490 som har 10core cpu tilgjengelig samt er kompatibel med kommende rocket lake cpu'er 

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Mumriken said:

Ok, men det er veldig feil. Sjekk 10serie tråden for data til å se selv. Evt reveiw av 10600k av hwub. 

Sx8200pro er vel det beste kjøpet du kan gjør. Den har raskere 4k read enn alle andre i samme prisklasse 

Skjemkortet er selvsagt kompatibelt med Z490. Heller ikke problem å finne Z490 med wifi. Z390 funker selvsagt, men hvorfor kjøpe en død socket når du kan kjøpe Z490 som har 10core cpu tilgjengelig samt er kompatibel med kommende rocket lake cpu'er 

Ser nå at det var Cpu som z490 ikke var kompatibelt med. Men nå har jeg endret til 7-10700K og et Z490 hovedkort med Wi-fi. samt disse 3600 Ram brikkene: https://www.komplett.no/product/1133602/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-vengeance-rgb-pro-ddr4-3600mhz-16gb?offerId=KOMPLETT-310-1133602 

Da gjenstår det bare å finne en god Psu:) evt kanskje bytte ut ssd jeg har valgt, hva gjør at du syntes jeg burde gå for en annen ssd?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...