Gå til innhold

På to uker var Roys Microsoft-konto tappet for 13.000 kroner: – Helt horribelt! [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja micro trasnsactoins er et problem, men Roy har også rt hvist annsvar sjøl,lignende problemer har vært kanskemye ommral det siste året så det å ha et aktivt kort/ ev en bsnk konto koblet til etjeneste er unger/undom også spiler spill bøt ha vært vurtert og muligens droppa for lengst, eller ser jeg dette problemet fra en it boble der det kanskje har væt rapportertveldig mye. Er enn i generell media?

Lenke til kommentar

Jeg har selv satt på sperrer slik at det krever passord (som ungene ikke kjenner) for å kjøpe noe fra de enheter som de disponerer. Jeg får også e-post hver gang det foretas et kjøp, så det er vanskelig å se hvordan dette kunne fly under radaren i flere uker. Jeg er forsåvidt enig i at Microsoft gjerne kunne hatt en form for automatisk sperre, men man også lar ungen spille på en voksenkonto blir dette også en avveining mot om man skal nekte voksne å bruke egne penger. Uansett virker det som at han selv ikke har fulgt med særlig godt her, og at han med relativt enkle grep kunne ha unngått situasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke lest artikkelen, men generelt så vil jeg si det en bør ikke å ha kredittkort/bankkort på tjenester som barna kan bruke uten passord som de ikke kjenner. Men jeg tror dette er vanskelig for mange å holde styr på, en har kanskje både Microsoft konto, Google konto og div spill kontoer. Også har en kanskje oversett at barna har tilgang til noe av det når de bruker pc, mobil, xbox eller playstation.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Microsoft Family settings er lurt å ta i bruk. Å "dele" sin egen konto med barn er generelt ikke noen god idé. Med Family Settings (som gjelder både på Xbox og Windows-kontoer knyttet til samme Microsoft Account) kan man begrense blant annet kjøp.

Lenke til kommentar

Jeg må bruke fingern for å betale på min egen mobil som unger ikke har tilgang til (Fingeravtrykkleser godkjenning)
Dette kan man bruke på enhetene ungene har tilgang på, og da må de ha fingeren til far/mor for å kjøpe noe

Brukte litt mye en dag, og da kom det melding fra kortselskapet med forbruket og jeg måtte svare "ja" på meldingen for å fortsatt ha tilgang

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker det blir for enkelt å la Microsoft fraskrive seg alt ansvar. Vi har eksempler med bruk av teletorg-tjenester der Telenor ble tvunget til å dekke hele tapet, fordi mindreårige ikke kan stifte gjeld. (Omtrentlig sitat fra forbrukerombudet)

Jeg ville benyttet meg av muligheten til å ikke vedkjenne meg transaksjonen i henhold til ordningene fra Visa og Mastercard. Du er i utgangspunktet kun ansvarlig for transaksjoner du selv har gjennomført, og lignende tilfeller har tidligere blitt akseptert innenfor ordningen.

Ettersom VM har tilnærmet null kost for leverandøren, burde det i prinsippet være uproblematisk å refundere slike utilsiktede kjøp.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå betalte Microsoft penge tilbake til meg, noe jeg er veldig glad for. Jeg har lært leksen min, noe jeg også var svært tydelig på både mot journalisten og Microsoft. Saken er at uhellet skjer fort når du som spiller plutselig får barn og lar barna benytte seg av xboxen. Ikke alle tenker over at 6-åringen eller 8-åringen må ha en egen konto for å spille på xboxen til familien. Microsoft tok vell imot mitt forslag med å kunne sette opp en beløpsperre på kontoene slik et mobilselskap har da de forstod situasjonen min. Det er også et viktig aspekt at spillselskapene ikke ser sitt ansvar med å begrense hvor mye se skal la en spiller bruke pr.mnd. De frenstår som kapitalister som utnytter sin posisjon istedet for å fokusere på å skape gode spillopplevelser for spillerne sine.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...