Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøregodtgjørelse ift uføretrygd


daruu

Anbefalte innlegg

Hei.

Lang sykdomshistorie, så skal ikke dra hele den - Er ihvertfall ufør, men etter en drastisk bedring har jeg endelig fått mulighet til å jobbe litt igjen :)

Det innebærer noe bruk av egen bil, som forsåvidt er helt OK. Men så kommer vi til kjøregodtgjørelsen. Vi har nå 3,5 kr per KM, men vil sannsynligvis gå opp til "statens satser" snart. Men 3,5 kr per KM ser ut som er skattefrie(?) - betyr det at de også ikke teller med som inntekt mtp uføretrygd? Eller teller all kjøregodtgjørelsen der?

Det har litt å si når man må rapportere inn forventet inntekt, samt at hvis de 3,5kr telles som "lønn" ift trygd så er det jo en særdeles ulønnsom ordning for min del, å da får man evt vurdere å høre om det er mulig å få en firmabil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personinntekt regnes som inntekt mot inntektsgrensene for uføretrygd. Personinntekt er inntekt som er innvunnet ved arbeidsinnsats eller ved næringsvirksomhet. 

Kjøregodtgjørelse fra arbeidsgiver er skattepliktig personinntekt hvis den gir overskudd, jf. skatteloven § 5-11. Statens satser regnes for å gi et overskudd på 53 øre per kilometer. 53 øre per kilometer vil altså kunne påvirke uføretrygden din. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
krikkert skrev (15 minutter siden):

Kjøregodtgjørelse fra arbeidsgiver er skattepliktig personinntekt hvis den gir overskudd, jf. skatteloven § 5-11. Statens satser regnes for å gi et overskudd på 53 øre per kilometer. 53 øre per kilometer vil altså kunne påvirke uføretrygden din. 

Slik er det når man mottar statens satser med kr 4,03,- per km.
Men selv om kjøregodtgjørelsen er dette, er det vel lov for arbeidsgiver å avtale med sine ansatte at det bare er den trekkfrie satsen som utbetales? På så vis slipper TS å ta med kjøregodtgjørelse i beregningen av inntekten.

Lenke til kommentar

Trenger man egentlig å melde inn hvor my man kommer til å tjene?
Er vel sånn at de trekker opp til 10% av neste års penger om man får for mye utbetalt?

Har ikke kommet over maksbeløpet ennå, men ved neste utbetaling så er jeg nok en god del over, men det er vanskelig å beregne hvor mye jeg kommer til å tjene i år
Neste år vil bli enklere

Lenke til kommentar

Det er lov å avtale andre ordninger enn statens satser. Avtaler man en kjøregodtgjørelse på 3,50 eller mindre pr kilometer vil det ikke oppstå noe skattepliktig overskudd. 

Om man "må" melde inn hvor mye man tjener, vel, ja og nei. Det blir på samme måte som at du skal holde skattekortet ditt oppdatert - du ikke, men det er din ræv som får lide hvis du ikke gjør det og det får negative konsekvenser (trekk/restskatt/etc). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...