Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Anbefalte innlegg

Hei. 

Hvis Jeg skulle hentet ut resept for de av barna mine på over 16(siden det trengs fullmakt), holder det da at barnet gir meg kopi av passet samt en skriftlig fullmakt? 

Å holder det å bare gi en forenklet der det står navn,  personnummer og  en beskjed der det står hvem som skal hente og hva som skal hentes? 

Sist noen måtte hente for meg var det hvertfall ikke mer som skulle til, å det var snakk om A preparater (smertestillende), det er det jo forsåvidt denne gangen å bare at det er snakk om Ritalin. 

 

Håper det er en behjelpelig person som kan hjelpe 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva jeg vet, har både Apotek 1 og Sykehusapotekene et fullmaktskjema. Det er jo ikke krav at skjemaet skal brukes, men det forenkler det hele. Ellers må det av din hjemmesnekrede fullmakt f.eks fremgå: Hvem som gir fullmakten, hvem fullmakten gis til, hva fullmakten omfatter, eventuelle begrensninger i fullmakten, varighet av fullmakten, etc.
Det skal holde med kopi av pass i tillegg til fullmakten.
 

Lenke til kommentar
Skandinav skrev (12 minutter siden):

Hva jeg vet, har både Apotek 1 og Sykehusapotekene et fullmaktskjema. Det er jo ikke krav at skjemaet skal brukes, men det forenkler det hele. Ellers må det av din hjemmesnekrede fullmakt f.eks fremgå: Hvem som gir fullmakten, hvem fullmakten gis til, hva fullmakten omfatter, eventuelle begrensninger i fullmakten, varighet av fullmakten, etc.
Det skal holde med kopi av pass i tillegg til fullmakten.
 

 

Takker for svar. 

Synd at det blir strengere på dette etter fylt 16. Men utifra jeg skjønte så må fullmakten hentes på det apoteket den fullmakten lages til? 

Dette er første gangen jeg skal hente ut resept på barnets vegne noen gang også skal jeg helst ha gjort det så fort som mulig... (uten at jeg vil gå mer inn på det temaet).. 

Så er så blank på dette temaet at jeg nesten blir ubrukelig.. 

Men kunne ikke fortalt hvor jeg finner disse skjemaene

eller sende link(r)? 

Hadde satt stor pris på det! 

 

Mvh

Lenke til kommentar

Glemte å si at dersom du bruker et eller flere apotek, kan du lage flere fullmakter og la de ligge igjen på apotekene.

Årsaken til at det blir strengere, er at helserettslig myndighetsalder er 16 år. Fortolkningen av lovverket er helt på grensa når vi har å gjøre med Methylphenidate (Ritaline/Concerta) å gjøre, ettersom det tilhører reseptgruppe a. Det er etter prinsipielle bestemmelser ikke lov å overlate narkotiske stoffer til personer under 18 år. Derfor debatteres det om hvorfor barn må gi fullmakt når de er 16 år når det heller ikke prinsipielt sett får lov å hente ut medisinene selv.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...