Gå til innhold

NH90-sjef ser seg tilbake: – Vi burde nok ha kansellert helikopterkontrakten da vi hadde sjansen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når vi ikke kan bygge helikopter selv er det underlig at vi skal være så j...a flinke når spesifikasjonene skal bestemmes.

Er det høna eller egget som kan legge egg...?

At det også var et elendig valg av høne er dobbelt

opp av dårlig dømmekraft.

Disse kommer neppe til nåværende fregatter,

og er mere utdatert om de kom, en om det hadde vert hyllevare levert til rett tid.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne historien er surrealistisk, og tar man med det nye logistikkskipet som tydeligvis ble overtatt før det var seilbart, så blir man betenkt. Årtier med fragmentering av forsvarets kompetansemiljø og nedleggelser vil det ta en generasjon å bygge opp igjen. Vondt å se.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er det offentlige Norge i et nøtteskall. Man tror alt blir så meget bedre jo flere som kokker som får delta i prosessen. Vi kjenner det igjen fra store IT prosjekter også. Ørten komiteer opprettes. Alle kommer med innspill. "Alt" må med. Resultat: En spesifikasjon hinsides det fornuftige. En konfliktsky ledelse tør rett og slett ikke skjære igjennom. Man er redd for kritikk. Da går det slik. Når fabrikanten i tillegg roter det til, klarer man ikke engang å komme ut av kontraktene. Beslutningsvegring i alle sammenhenger. Man gremmes!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som ein kommenterete i kommentarfeltet på Facebook.

Det er da merkeleg at slik kritikk ikkje kjem fram før prosjektkoordinatoren har pensjonert seg, kunne han ikkje fått fram kritikken medan han fortsatt var i posisjon til å gjere endringar, og på eit tidspunkt der vi enna kunne begrense tapet ved å avbestille?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Sitat

Det er da merkeleg at slik kritikk ikkje kjem fram før prosjektkoordinatoren har pensjonert seg, kunne han ikkje fått fram kritikken medan han fortsatt var i posisjon til å gjere endringar, og på eit tidspunkt der vi enna kunne begrense tapet ved å avbestille?

Dette er vel nok et bevis på noe som dessverre er utbredt i staten.

Kommer du med kritikk eller forbedringsforslag blir man i beste fall ignorert, i verste fall mobbet ut av sin rolle.

Skreddersøm er alltid dyrt. Hvorfor tror alle at de er så veldig unike?

Bruk heller sjansen til å rydde opp i tungvindte rutiner og arbeidsmetoder. Kjøp hyllevare. Organisatorisk vil det sikkert smerte en stund, men på sikt er det garantert mye å spare.

Man skulle kanskje hatt mer av dette?:

https://www.baerum.kommune.no/om-barum-kommune/organisasjon/innovasjon-i-barum/stjal-med-stil/

Se hva "naboen" har gjort

Kopier dette.

Prøv det ut.

Trenger man virkelig å gjøre justeringer? Prøv i størst mulig grad å gjøre de etter at man har startet å bruke systemet. Da tenker man seg ofte om et par ganger før man faktisk gjør endringene.

Endret av KalleKanin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I 1968 evaluerte general Wilhelm Mohr kjøp av nye redningshelikopter stort sett på egenhånd med stor suksess. Det resulterte i bestilling av SeaKing og Helikopter Service som midlertidig operatør de første årene før SeaKingene ble levert fra 1973. Siden den gang har Helikopter Service bestillt, implentert og operert nye store helikoptertyper kontinuerlig i 40-50 år for oljeselskapene i nordsjøtrafikken. Hvorfor overlater ikke staten alt slikt innkjøp i hovedsak til en profesjonell aktør som har dette som daglig, ordinært virke? Maskinene kunne blitt levert ferdig testet og utstyrt på militær flightline klar til operasjonell utsjekk av både militære flyvere og teknisk personell. CHC/Heli-One på Sola har militære krevende kunder fra hele verden. Det norske militære har stort sett vert helt fraværende siden Bell 412 maskinene ble bygget sammen for Luftforsvaret på slutten av 1980-tallet på Sola. Det militære driver med i disse sakene nå er unødvendig og ekstremt lite økonomisk, slik det blir når folk driver med ting de ikke kan.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ole Erik Bjørke skrev (3 timer siden):

Det militære driver med i disse sakene nå er unødvendig og ekstremt lite økonomisk, slik det blir når folk driver med ting de ikke kan.

Det kan man saktens si seg enig i, men til forskjell fra 1968 har vi i dag et rigid regelverk for offentlige anskaffelser. Stort sett fungerer dette etter hensikten, men det åpner også opp for feil og mangler når prosjektene blir store og kompliserte. Trekker man en linje til F-35-anskaffelsen, som stort sett har gått etter planen, så er det på det rene at Forsvaret har kompetanse til å gjennomføre store anskaffelser. Hvorfor NH90 gikk som det gikk og nytt redningshelikopter også har vært beheftet med sine problemer, vil det nok bli skrevet bøker om i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...