Gå til innhold

Slutt for Windows på Mac? Neste generasjon Mac-er støtter ikke x86-virtualisering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette burde ikke komme som en overraskelse. Dessverre problematisk for alle som kjøper Mac for å kjøre Windows (ja, er en del av de). Men for dem som kjøper Mac for å kjøre Mac OS blir det neppe så veldig problematisk. Det var jo slik det var med Mac før 2006 også, med PowerPC. 

Det som blir spennende er at det er stadig flere alternative måter å lage Mac-apper enn med Xcode og Swift/Obj-C. Når vil andre verktøy og programmeringsspråk som .NET/Visual Studio, Java, Xojo, Delphi, etc. være tilgjengelig for "Apple Silicon"?

Jeg ville heller ikke kjøpt en ny Mac i dag. Når Apple gikk fra PowerPC til Intel lovet de å støtte PowerPC i mange år fremover. Men PowerPC-systemene fikk bare én ny release (Leopard) før apple sluttet å støtte dem. De som kjøper en Intel-Mac i dag må regne med at den blir "obsolete" lenge før tiden.

Endret av Kajac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjipt for de som er avhengig av virtualisering på x86 arkitektur da, kjøpte nylig siste 16" så regner med at neste gang jeg skal ha ny maskin så har de funnet en løsning på fremtidige generasjoner.. Selv om de sikkert ikke kommer til å prioritere det så mye.

Macbook Air er forståelig, kjører man denne så trenger man kanskje ikke virtualisering og der funker sikkert ARM helt fint. Men Macbook Pro, der gjenstår det å se hvor mye mer problemer det skaper enn nytteverdi.

 

Lenke til kommentar
HKS skrev (9 minutter siden):

Det finnes også en ARM-versjon av Windows 10, skal vel ikke se bort i fra at det er noe som kommer til å bli videreutviklet videre av Microsoft.

Problemet er at den kommer (enn så lenge) kun som OEM-versjon. Ikke noe du kan kjøpe og installere selv. Men internettets kloke hoder finner nok en måte.

 

dexter82 skrev (3 minutter siden):

Macbook Air er forståelig, kjører man denne så trenger man kanskje ikke virtualisering og der funker sikkert ARM helt fint. Men Macbook Pro, der gjenstår det å se hvor mye mer problemer det skaper enn nytteverdi.

Apple klarte seg lenge fint på ikke-x86 CPUer. OpenSource-software blir nok ikke et problem da det kan rekompileres for ARM. Samme med Linux-distribusjoner. Men mye kommersiell software, spesielt software som ikke lenger er under aktiv utvikling, eller hvor brukeren er nødt til å bruke en eldre versjon kan bli problematisk. Jeg tror nok Mac som utvikler-plattform for andre ting enn Apple-produkter vil forsvinne.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Kajac said:

Problemet er at den kommer (enn så lenge) kun som OEM-versjon. Ikke noe du kan kjøpe og installere selv. Men internettets kloke hoder finner nok en måte.

Skal nok ikke se bort i fra at det er noe Microsoft selv ønsker å selge? For de som ønsker å gjøre fullverdig visualisering så vil vil jeg tro at VMWare og andre etterhvert får produkter for å "legacy" x86 operativsystemer på ARM.

Når det gjelder Linux så finnes allerede de fleste populære distribusjoner i en ARMv8-versjon (64-nit ARM).

Lenke til kommentar
Kajac skrev (25 minutter siden):

Dette burde ikke komme som en overraskelse. Dessverre problematisk for alle som kjøper Mac for å kjøre Windows (ja, er en del av de). Men for dem som kjøper Mac for å kjøre Mac OS blir det neppe så veldig problematisk. Det var jo slik det var med Mac før 2006 også, med PowerPC. 

Det som blir spennende er at det er stadig flere alternative måter å lage Mac-apper enn med Xcode og Swift/Obj-C. Når vil andre verktøy og programmeringsspråk som .NET/Visual Studio, Java, Xojo, Delphi, etc. være tilgjengelig for "Apple Silicon"?

Jeg ville heller ikke kjøpt en ny Mac i dag. Når Apple gikk fra PowerPC til Intel lovet de å støtte PowerPC i mange år fremover. Men PowerPC-systemene fikk bare én ny release (Leopard) før apple sluttet å støtte dem. De som kjøper en Intel-Mac i dag må regne med at den blir "obsolete" lenge før tiden.

Jeg tror ikke de Intel-baserte Macene vil dø av med støtte like fort som PowerPC. En av grunnene til det er App Store og at virker som det kommer krav til både ARM og x86 på apper som skal legges ut der. Vil tippe de neste par OSene etter Big Sur faktisk får støtte for begge, om ikke enda lengre enn som så.

Det var snakk om Universal 2 application binaries for både ARM og x86 i alle kommende apps.

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar

Vanskelig å tro at Apple vil være så dumme at det verken vil gå an å kjøre Windows via Boot Camp eller lignende - for eksempel den ARM-Windowsen som HKS nevner over her - eller på en måte som ligner på dagens virtualiseringsløsninger. 

Nå har jeg bare leste artikkelen på Digi.no, og ikke Apples dokument som den henviser til, men i artikkelen står det vel bare at Rosetta 2 ikke kan kjøre virtualisert Windows. Og ikke noe om at Vmware fusion eller Parallels ikke vil kunne det, om utgiverne kompilerer en ny versjon for ARM-arkitekturen, basert på ARM-Windows.

Endret av SuperKrokodille
Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (23 timer siden):

Vanskelig å tro at Apple vil være så dumme at det verken vil gå an å kjøre Windows via Boot Camp eller lignende - for eksempel den ARM-Windowsen som HKS nevner over her - eller på en måte som ligner på dagens virtualiseringsløsninger. 

Nå har jeg bare leste artikkelen på Digi.no, og ikke Apples dokument som den henviser til, men i artikkelen står det vel bare at Rosetta 2 ikke kan kjøre virtualisert Windows. Og ikke noe om at Vmware fusion eller Parallels ikke vil kunne det, om utgiverne kompilerer en ny versjon for ARM-arkitekturen, basert på ARM-Windows.

Tror fint Apple kan være "så dumme". Apple ønsket jo ikke Windows på Mac i utgangspunktet. Så de legger neppe noe energi i å utvikle en løsning for å få det til på ARM-maskinene. Eneste unntaket jeg kan tenke meg er hvis Microsoft plutselig begynner å selge Windows 10 ARM som et retail-produkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...