Gå til innhold

Spillebordet mitt og store nordiske krigen prosjektet.


Anbefalte innlegg

I stede for å fylle opp "Den hyggelige tråden om spill som hobby" Med mange bilder poster jeg en egen tråd.

Jeg begynte på dette prosjektet høsten 2015, siden da har jeg malt noe over 500 av disse figurene i 28mm. 
Det er 325 infanteri og 168 kavaleri, 2 kanoner.

agame.JPGBordet er 120cmx2440cm eller 4x8 feet som det heter på "fagspråket" 

Under matta ha jeg noen gamle slitte terrengbord, som ikke har noe gress lengre, men elvene og veiene er fremdeles brukandes. Så med litt strategisk klipping komme de frem. Der trærne står har jeg satt isopor og boret inn noen tynne stål staver i trærne så jeg bare dytter de gjennom matta inn i isoporen så står de fint. 

 

agame2.JPGFra andre siden.

agame3.JPGHistorisk sett var svenskene overlegende, i flere slag slo de hærer som var over dobbelt så store som seg(Fraustadt 1706) eller 4 ganger så store om sin egen her (Narva 1700) Takket være en briljant rekrutterings/verneplikt system hadde svenskene en trening og moral ikke sett andre steder. Deres Gå På taktikk var ekstremt aggressiv og vant ofte dagen. Derfor tar Sveriges fiender forhånds regler, her har Sachserne gjemt seg bak en elveovergang Men en stor 16 punder kanon og 3 bataljoner samt 2 Eskadroner med dragoner til støtte.

agame14.JPG

 

agame4.JPGDanskene som generelt var de mest stødige troppene, som hadde erfaring fra kampene i Nederland, Tyskland mot Frankrike og Ungarn mot Ottoman har bare et skogholt som beskyttelse, og må stå mot svenskenes infanteri angrep. 

agame8.JPGDeres håp er at deres veltrente muskett salver skal stoppe svenskene før de kommer for nærme, Kommer svenskene innenfor 30 meter, vil de fyre av en salve på kloss hold, så løpe frem til ca. 10 meter før de fyrer av en salve til før de Går På med bayonett og spyd. Ved Fraustadt la svenskene muskettene rett mot brystet på sachserne før de fyrte av. 

 

agame5.JPG

På den åpene delen av slagmarken har 4 Russiske bataljoner gjemt seg bak en steinmur, de har en 3 punder kanon til støtte, samt 8 eskadroner fra Sachsen, Danmark og Russland.

agame7.JPG

 

agame6.JPG

Ovenfor den styrken står 10 svenske eskadroner. Eller ca. 3000 kavalerister mot 2000 infanteri og 2400 kavaleri, Men det er langt fra sikkert de allierte kan stå mot det svenske kavaleriet. Hver 6 kavaleri figur er en spill eskadron som tilsvarer 2 historiske eskadroner. Så fra 250-350 mann og hester. Mens 3 baser med infanteri er en full bataljon på alt fra 400-700 mann. 

 

agame11.JPGJohann Matthias von der Schulenburg, generalen for de allierte, historisk ledet han de Sachsiske troppene i Polen, og ble slått flere ganger av Svenskene, en kompetent general, mens når halve hæren hans løper før de får kontakt med fienden er det lite han kan gjøre. Endte opp i Venezia som marskalk der hvor han forsvarte mot Ottoman riket.  og var en stor kunstsmaler.  

agame10.JPGPå Høyre side ovenfor sachserne står gardebrigaden til Sverige, Ledet av Drabantene, Karl XII personlige livvakter og består bare av offiserer. Fulgt av Livgarden til hest, unike i sine lyseblå jakker. Og som reserve liv dragonene. 

agame9.JPGOm de ikke skulle greie å ta seg over elven og banke sachserne kan de få støtte fra Bjönborg infanteri regimentet som er livlinja mellom høyre flanke og infanteriet i senter. 

agame12.JPG
Den svenske slag linja, 3000 kavaleri på venstre flanke, 2500 infanteri i senter og 1200 kavaleri på høyre flanke.

agame13.JPGSvenskene skal slåss mot rundt 5500 infanteri, og 4200 kavaleri. 
Nå må jeg bare få en drøss med D8, D10 og D12 terninger samt male 6-8 generaler. Så kan jeg faktisk prøve å spille dette. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

 

1 hour ago, Malerifaen said:

De var mye større enn jeg så for meg, tenkte Warhammer størrelse. Dette ser dyrt ut!

De er samme størrelse som warhammer 28mm, som kan bety alt fra faktisk 28mm til rundt 32mm. Og 28mm er ikke en ekte skala men mer en generisk størrelse. Så mens mens de fleste produsenter er da ca. 30mm høye. Men noen er langt større på andre måter.  Disse er ganske  "slanke" mens for eksempel Front rank som er en annen produsent er større på alle måter bortsett fra høyden.  En front rank mann og hest har sikkert  50% mer metal i seg enn en Minden miniatures mann og hest(minden er de slankeste og mest anatomisk korrekte 28mm man får) så minden og front rank ser helt forskjellige ut, men begge er 28mm.

 

Prisen er høy ja, selv om man ser bort fra frakt og den helvetes moms/gebyr saken.  Koster en 28mm enhet på 24 infanteri alt fra 350 til 450kr utifra produsent. Noen produsenter har gode "bulk deals"  mens 12 kavaleri kan fort koste 500kr. I de senere årene har det kommet plastikk set for noen perioder(Napoleons krigene,  amerikanske borgerkrigen og ww2) har fått mange plastikk sett. Og feks Perry Miniatues har gode sett til rundt 200kr, som gir deg op mot 40 infanteri eller 14 kavaleri. Settene kommer ofte med info om uniformer osv. Og flere av de er lagey slik at man kan tilpasse figurene til forskjellige tider. F.eks deres  Britiske light dragoons har kropper, hoder og bein.  Så du kan lage light dragoons for både 1805 til 1813 perioden og 1814-1815 perioden. Samt kan du velge å gjøre de fra 1805-1813 perioden i "offisiell " uniform eller kampanje uniform.

Deres franske hussar boks, kan la deg lage hussarer for 4 perioder, 1792-1800, 1805-1808, 1809-1814 og 1815.

Men store nordiske  krigen har ingen plastikk sett. Så da  må man brukte metal. Og ja da blir det titusenvis av kr.

Under ser man britiske light dragoons som de så ut i 1808 osv. Sett på som en av de flotteste uniformen i perioden,  flere fransk soldater var hodestups forelsket i de uniformene, helt til de kom ridene og hugget av de armer og hode, med det fryktinngytende 1796 Light Cavalry sabre.

1157424274_14thLD3.jpg.thumb.JPG.8e658a167455d21153e5abb0051bfe0f.JPG

Endret av Gunfreak
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, GrinderX9 said:

Ser jo egentlig ganske mye større ut enn de dimensjonene du skrev? ?

Hvor lang tid tar der å spille en slik kamp? Hva skjer om det regner? Hvor mange "generaler" bor det rundt der du bor som blir med på noe slikt? 

De reglene jeg tenker å bruke til denne perioden er ganske raske, så "en kveld " er vel den tiden man skaø brukte, som er alt fra 2 tiø 4 timer. Jo bedre man kan reglen jo fortere går det. 

Det er null generaler her jeg bor, er noen i Oslo,  og tydeligvis noen fra Storbritannia borti stavanger området.

 

Bordet tas bare frem når det er spådd pent vær hele dagen. 

Håper å få satt det opp mer permanent i uthuset når det er fikset. 

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

I wargaming er det noe som heter butterfly syndrom. 

Det er når man går fra et prosjekt til et  hele tiden, og defor ikke gjør store fremskritt i noen ting. Jeg er spesielt hardt angrepet av dette syndromet, så mye at jeg aktivt må unngå "inspirasjon" fra andre perioder når jeg holder på med noe. Det inkluderer å feks ikke lese bøker om, se filmer eller serier om Napoleons krigene om jeg holder på med store nordiske krigen,  fordi da blir jeg "inspirert" til å gjøre Napoleons krigene,  selv om jeg er midt i å male en enhet fra Napoleons krigene. 

 

Forrige uke malte jeg og koste meg med en 10mm, spanske arvefølge krigen bataljon. Og spilte Empire total war med en mod som gir soldatene mer korrekt uniform for den krigen,  samtidig som jeg hørte på en lydbok om slaget ved Blendheim, og leste en papir book om Marlboroughs kampanjer under den krigen.

 

Men så var jeg "uheldig " nok til å se på en Facebook gruppe at postet en drøss med fantastiske bilder fra et syv års krigs spill,  med fantatisk malte Minden og Crann tara figurer. 

Da var løpet kjørt og vekk med 10mm WSS franskmenn og frem med 28mm cran tara SYW franskmenn. 

Jeg hadde begynt på en fransk bataljon for flere måneder siden og så ble distrahert.  Så jeg fortsatte på den, jeg var ferdig med 6 av de og halvferdig med 6 til, så jeg gjorde de ferdig, og de  neste 12, så bataljonen på 24 ble ferdig. 

Dette er da 3. Bataljonen jeg har gjort ferdig i Belzunce/Rougé regimentet (de fleste franske regimenter byttet navn basert på hvem som var obersten for regimentet ) så dette regimentet byttet oberst midt i krigen og da byttet navn.

En av de 12 "gamle" regimentene som kan spore sitt opphav til slutten av middelalderen og tidlig 1500 tallet. 

Regimentet hadde 4 bataljoner,  og håper å male den siste bataljonen, i løpet av året. Men det går sakte, første bataljonen malte jeg for 4 år siden, så tok det nesten 3 og et halvt år før jeg malte andre,  så brukte jeg "bare" 8 måneder på 3. Bataljonen. FB_IMG_1596132811365.jpg.c0222436e1b82e2afd17e8c639b49d4e.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I et avbrekk fra pang pangingen. Går man over til stikk stikkingen og hugg huggingen.

En formasjon med vikinger, disse er plastikk man får 60 stykker for ca. 400kr. Så ganske billige men de er også flotte, man kan lage mye variasjon,  men jeg er kjedelig å prøver å gi så mange som mulig spyd, som var hoved våpenet. Figurene kommer også med tøy rustning under brynja, det er null beviser både kilde messig og arkeologisk at det ble brukt. Men sånn er figurene. Jeg har satt de i brynje forest og de uten bak, som var vanlig. 

På de to siste bildene er det en annen enhet jeg har malt tidligere.  Den er i metal.

FB_IMG_1599410624906.jpg.5827c017bdbefaad8f82f92f6a9e5a7e.jpg

FB_IMG_1599410629864.jpg.cd8b20cd3288690ca9b26441fa5ccf76.jpg

FB_IMG_1599410635868.jpg.17ddbd4e63f759304af88bb687bbc3a2.jpg

FB_IMG_1599410642937.thumb.jpg.791282877e96c3a9a16600eff467d44d.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Walkyrje said:

Er imponert. 

Kunne aldri gjort noe slikt selv. Eier ikke tålmodighet. Er bare så vidt jeg orker og male i huset. 

Et imponerende stykke arbeid er det i alle fall. 

Har egentlig ikke mye tålmodighet selv,  men når man liker det man gjør føles det ikke ut som arbeid. Jeg setter på noe på pcen som jeg halvveis følger med på, nå i det siste Supernatural,  også maler jeg, når jeg ikke maler, bruker jeg tid på research. 

Noen perioder er vanskelige å finne info om, og man må potensielt ut med mye penger for å finne kilder. 

Mens f.eks Napoleons krigene er det meste lett å finne gratis på nett, ihvertfall om du holder deg til de 5 store deltagerne,  mens f.eks ting som Norge  eller en av de mange mindre tyske statene kan være vanskeligere å få info om. 

Eller f.eks Syv års krigen,  der har man en fantastisk ressurs i en wiki som heter kronosgraf, den har alle de store og små deltagerne,  med artikler om slag, beleiringer, generaler osv. Hvert land har sin ege  wiki med linker til info  om taktikker,  organisering, samt en egen side for hvert enkelt infanteri og kavaleri regimet , samt artilleri. Frankrike alene hae noe som 318 artikler,  hver side om et spesifikt regiment, forteller om historien,  hva det gjorde under krigen,  hvem som ledet det, og uniforms detaljer. 

F.eks en tilfeldig side om 77th foot, et highlander regiment i den britiske hæren.

http://www.kronoskaf.com/syw/index.php?title=77th_Foot

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Da har jeg endelig fått begynt å legge til generaler til brigadene mine.

Første ut er den Russiske brigaden som består av 5 bataljoner; Semenovsky garden(blå)  Ingermanlandski(gul) Navaska(grønn med spyd) Sibirski (grønn uten spyd og røde mansjetter)  Novgrodski (grønne med uten spyd og grønne mansjetter) 

 

semenovsky%2Bregiment4.jpg

 

semenovsky%2Bregiment5.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ny brigader er ferdig.  Så da er en ny infanteri brigade ferdig.

Denne gangen Sachisk.

Her er lista med de 3 regimentene,  samt deres stats for reglene jeg skal bruke de til.

Forklaring for ordene. Første er navnet på regimentet. Drilled og raw, er kvaliteten på enheten.  Drilled vil bruke  D8 terninger når de skyter, slåss i nærkamp og tar moral tester. Mens raw bruker D6, elite er en ekstra ting som gir en liten moral  bonus på moral tester, men påvirker ikke kamp ferdighetene.

Flintlock er typen muskett de har, altså flint lås, dette er for å skille de fra enheter som fremdles bruker luntelås musketter, som er treigere til å sktyte/lade og oftere har feil skudd. 

All musket betyr at de bare har musketter og ingen spyd i formasjonen. Etter 1700 var det bare svenskene og russerne som fremdles brukte spyd(russere ca. Et spydd per 5 mann, mens svenskene ofte hadde hele en tredjedel av sine soldater med spyd) men siden reglene dekker perioden 1670 til 1720, vil det være mye vanligere med spyd også hos andre nasjoner når man går lengre tilbake. De med bare musketter har mer effekt når de skyter,  men jo mer spyd jo bedre er de i nærkamp.

Og til slutt poengene enheten er verdt basert på de overnevnte sakene. En måte å kunne lage balanserte slag, om man ikke følger historiske slagordere.

Brigadier Johann Wiilhelm von Jauch
 

Kursprinsen
Drilled, Flintlock
All musket
1.5 points.

Joyeuses Grenadier battalion
Drilled, Elite, Flintlock
All musket
2 points.

Steinau
Raw, Flintlock
All Musket
1 point

Field Gun 1 point.

FB_IMG_1611512135063.jpg

FB_IMG_1611512135063.jpg

FB_IMG_1611512140861.jpg

FB_IMG_1611512145792.jpg

Endret av Gunfreak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

To kavaleri brigader for Sachsen ferdig.

Kavaleri har noe annerledes stats enn infanteri,  deres kvalitet er det samme. Men de bruker ord som bullet, armor osv.

Bullet betyr at de fryrer av karbinene eller pistolene sine før de angriper mot blade som betyr at de går rett på med sverd. Blade har ingen fordeler og er negativt, så krever mindre poeng enn blade kavaleri. Armor betyr at de har en jern plate på brystet. Man kan også ha cuirassier, som betyr at de går bryst og rygg plate og hjelm.

2 Squadrons of 
Steinau
Raw, bullet, Armor
2 points.

2 Squadrons of
Drottingen
Drilled, Bullet, Armor
3 points

Brigade 2(right)Now known as the black brigade as both regiments has black facings) Brigader Henrich Von Baden

2 Squadrons of 
Beust
Drilled, Bullet, Armor
3 points

2 Squadrons of
Goltz Dragoons
Raw, Dargoons, flintlock
2 points.

Sachiske kavaleriet gjorde en dårlig jobb mot svenskene og ble kunst gang på gang selv når de hadde mange flere enn de.

Disse to brigadene utgjør ca. 2800 virkelige menn og hester.

 

 

FB_IMG_1611685009211.jpg

FB_IMG_1611685004827.jpg

FB_IMG_1611685001694.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vi skal til varmere strøk. 

Varmt og fuktig.  Et nordvietnamesisk geværlag, minus maskingeværet. Som jeg har rota bort. I motsetning til de andreprosjektene mine, er dette 1:1, 7 figurer er 7 soldater. 

Planen er først og fremst en tropp av NVA og en Tropp av US marines. Med støtte. Det utgjør ca. 30 NVA og 38 US Marines. Samt støtte i form a bombe kastere for begge sider,  en tung mitraliøse for NVA, et ektra gevær lag for NVA og en M113 panservogn for Marines. 

Senere vil jeg legge til en Huey, flere soldater som Special Forces og Viet Cong.

Disse er malt for rundt 1968, de fleste er i de nyere grønne uniformene med AK47, mens noen har litt av de eldre kaki uniformene og SKS riflene.

Bildene ble ute av fokus,  og det var et helvete å redigere rundt bambusen.

FB_IMG_1613596729432.jpg

FB_IMG_1613596735465.jpg

FB_IMG_1613596740149.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg er ikke så patriotisk når det kommer til wargaming, det er lite norskt jeg maler, mye fordi Norge ikke gjorde så mye lenge, greit nok at vikingene mine er "norske" men de har ikke akkurat noe nasjonal idenitent.

Men jeg har ett prosjekt gående jeg jobber veldig sakte med, Norsk-Svenske krigen 1808-1809, dette var en krig på mini skala, mens Napoleon og hans uvenner løp rundt i Europa med hærer på over en halv million ble kampene i Norge under denne tiden utkjempet med dusinvis eller kanskje et par tusen på det meste.

Det gjør at reglene jeg bruker for Napoleons krigene ellers ikke passer.

I stede bruker jeg Sharp Practice, der er hver enhet ca. et kompani, så 100-150 man. og hele "slaget" har kanskje 1000 man på hver side. Eller mindre.

 

Sersjant Jens Hansen Moe, oppkalt etter en forfeder av kona, da han er fra Telemark regimentet og kona har funnet mange slektninger langt bak i Telemark, den ekte Hansen Moe ville være 36 år i 1808 et passe alder for en Sersjant. 
Jenshansenmoe.thumb.jpg.7dda7e8615d2680273456ef210c73be3.jpg

Dette er så langt jeg har kommet, et kompani med grenaderer fra 1. Trondhjemske regiment i linje formasjon, denne skal settes sammen med 4 andre grenadier kompanier for å lage en linje med grenaderer, så har man et kompani fra Lærdalske lette kompnai i Tiraljør formasjon. 
Shaprprjec.thumb.jpg.c47ccd4bab6272c453c94de16227edd6.jpgShaprprjec2.thumb.jpg.a93645f329c1ae71a5777304ee149a26.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Syv års krigen prosjektet mitt tar snart igjen mitt store nordiske krigs prosjekt, er bare 20 figurer unna 500 malte figurer. 

Jeg ble ferdig med en Anglo-Hanoveriansk brigade. 

Waldgrave+brigade2.jpg
 

Waldgrave+brigade3.jpg

Brigaden består av 1 6pdr kanon, og fra høyre til venstre i første linje, 12th foot, en grenadier bataljon, og 87th highlanders, 
Andre linje består av Hanoverianske bataljonene Oberg og Estorff.
Ledet av General-Major Hon. John Waldgrave, senere 3rd Earl of Waldgrave. 125 figurer som representerer ca. 4000 mann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...