Gå til innhold

Tidligere PlayStation-sjef: – Spill har blitt for dyre å lage


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ingen som sier at grafikk & kompleksitet må til for å lage bra spill. Han referer til AAA spill. Hvor det er skyhøye forventninger, både fra spillere & kritikere. Alle utviklere pusher for å lage et best mulig spill innenfor de rammene de har. Har man dårligere grafikk enn konkurenten henger man allerede etter..

Er vel bare å bruke Sonic filmen som eksempel her..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (35 minutter siden):

Spill har aldri vært billigere og enklere å lage. Hvor mange eksempler skal jeg dra opp for å illustrere at grafikk og kompleksitet ikke er nødvendig for å lage et bra spill?

Ikke nødvendig, men skal alle lage 8-bit retro spill?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (26 minutter siden):

En annen ting han betimelig utelater å nevne er at spillene man kjøpte før var komplette spill. I dag får man bare "halve" spill som man må kjøpe X utvidelser til

 

Expansion packs var en ting før dataspill, det har ingenting med moderne spill å gjøre.

Flere nyere spill har fått store klager på for lite innhold, selv om de hadde langt mer innhold enn det tidligere spill i serien hadde.

Folk har blitt for kravstore.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
29 minutes ago, Simen1 said:

De selger de sikkert 10 ganger flere spill nå enn før også. Uten at den økte eksemplar-kopieringen koster de en krone ekstra.

En annen ting han betimelig utelater å nevne er at spillene man kjøpte før var komplette spill. I dag får man bare "halve" spill som man må kjøpe X utvidelser til, pluss kjøp av ting i spillet, samtidig som reklame i spillene har blitt big business for spillselskapene. Alt dette burde blitt kompensert med lavere pris i utgangspunktet, men prisen er som han sier den samme som før.

 

Det selges flere spill, men det utgis også flere spill per år. Hvert spill har større budsjett, som vil si større tap hvis spillet skulle floppe, og det skjer av og til.

Resultatet av dette er at spillene som får store budsjett å rutte med (såkalte AAA-spill) ofte er veldig konservative i spilldynamikk, og det er sjeldent at spill med store budsjett prøver seg på noe særlig nytt utenom finpussing av allerede etablerte sjangere. 

Indie-spill har ofte mindre budsjett, men lar seg være mer kreative i utformingen og de eksperimenterer ofte mye mer med sjangere.

Problemet er at en del veldig kostbare og tidkrevende deler av spill (som 3D-modellering og stemmeskuespill)  har blitt ansett som helt essensielt i store spill.

Nå er det positive at flere og flere teknikker fra maskinlæring gjør det mulig å enkelt 3D-skanne objekter og få et bruktbart trekantmesh en kan bruke i spill. Det vil gjøre modelleringstida for spill betydelig kortere, en og en kan håpe det vil gjøre at spill med små budsjett også kan skilte med imponerende modeller. Det samme gjelder stemmeskuespill, hvor text-to-speech blir bedre og bedre takket være maskinlæring. 

Lenke til kommentar

Spill med grafikk som er betydelig mye bedre enn spill som allerede eksisterer er for dyre å lage med helt nye assets og motorer.

...

Hm.

Om det bare var mulig å samarbeide og lage gode motorer og databaser med kompliserte modeller, separate fysikkmotorer og kontroller-motorer, cutscene-script og åpninger for ekstern kode, slik at arbeid verdt millioner ikke trenger å gjøres utallige ganger av utallige forskjellige personer..!

Men neida.

Det er umulig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For noe tull. Antall spillere har eksplodert i de 10-20 siste årene - som gir flere kjøpere. Hadde det ikke vært lønnsomt, hadde spillselskapene justert prisen eller arbeidsmengden.

Med årene er det enklere å produsere spill nå - spesielt når man har verktøy som automatisere ting f.eks. motion capture, 3d-skanner, og ikke minst flere gode spillverktøy som f.eks. Unreal eller Unity.

For min del trenger jeg ikke store AAA-spill som RDR eller Skyrim, men gjerne en oppfølger til Red Alert f.eks. Det kan ikke være vanskelig å lage et C&C spill..? Jeg tar gjerne imot gode gamle pixlete 2D!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

80-150 millioner dollar sier han det koster for AAA spill, og klager.

Disneys masseproduserte star-wars filmer i det siste, ligger på 250-300 millioner dollar.

At spill kan bli nesten like dyre som filmer synes jeg er uproblematisk. Tvert imot, jeg ville nesten forventet at spill er dyrere, da de er mer komplekse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har i mange år foretrukket litt kortere og mere linære spill.  Open-world styret er noe jeg blir ekstremt, lett trøtt av. Og mett på veldig lenge etter å ha fullført spill som RDR2, Breath of the Wild og Horizon: Zero Dawn.

La oss for guds skyld ikke dra ett Ubisoft spill inn i miksen ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
33 minutes ago, Drogin said:

80-150 millioner dollar sier han det koster for AAA spill, og klager.

Disneys masseproduserte star-wars filmer i det siste, ligger på 250-300 millioner dollar.

At spill kan bli nesten like dyre som filmer synes jeg er uproblematisk. Tvert imot, jeg ville nesten forventet at spill er dyrere, da de er mer komplekse.

Jeg synes filmer har akkurat samme problem som spill: Budsjettene er for store, som gjør at ingen tørr ta noen sjanser. Jeg kan telle på en hånd de store filmene (les: de med store budsjett) de siste ti årene som ikke var en reboot eller basert på en kjent bok- eller tegneserie. Store budsjetter gjør at en blir mye mer forsiktig.

Star Wars er et primeksempel. En kan mene hva en vil om de nye filmene (jeg liker dem), men de er veldig trygge filmer. De prøver ikke på noe nytt, men bare fortsetter helt samme univers og historietype som de originale filmene. Det er nesten som om de har blitt laget av investorer som bare vil ha trygge investeringer. 

Det samme ser en delvis igjen med spill. AAA-spill har de samme typen spill om og om igjen, og en får en litt mer polert utgave hver gang, men det er likevel snakk om en ganske lik spillopplevelse fra gang til gang, iallfall hvis en stiller det opp mot indie-spill som innoverer betydelig mer (men så er det lang fra alle innovasjon som blir populære blant en stor gruppe spillere, da).

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Når man får kjipe brettspill på Libris som koster 3-400 kroner (eller mer) så er dte vel helt innafor at spill som vi snakker om her koster en hundrelapp eller to mer?

Kjipe brettspill støver ned og havner etter hvert på restetorget til 99,- akkurat som kjipe dataspill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Kjipe brettspill støver ned og havner etter hvert på restetorget til 99,- akkurat som kjipe dataspill.

Med "kjipe" brettspill så mener jeg ikek gamle brettspill men det siste innen brettspill. Med "kjipt" så mente jeg at brettspill generelt er kjipt. :) 

Så nye populære brettspill koster jo nesten det samme som PC spill.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Om man liker brettspill er nå smak og behag, - også er det jo ikke akkurat konkurrerende produkter. De brukes og passer for helt ulike settinger. Omtrent som bilspill vs bil.

Joda, jeg ser forskjellene, men jeg kan vel kanskje ikke forestille meg at det er noe dyrere og produsere brettspill enn PC spill? Jeg vet ikke jeg, men har for meg det ligger betydelig mer jobb bak PC spill?

Jeg føler vertfall ikke at 600 kroner er spesielt dyrt for et PC spill. Brettspill derimot er i mine øyne kun en boks med papp/papir satt i system. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...