Gå til innhold

Samsung Galaxy A40 eller A41 ?


Anbefalte innlegg

Valget for ny telefon står mellom Samsung Galaxy A40 eller A41 -kanskje noen her kjenner til disse?

A40 fordeler
Litt mindre stråling (SAR)
Litt mindre fysisk størrelse
Mindre filstørrelse på bildefiler (tar mindre plass)

A41 fordeler
Nyere/raskere prosessor
Bedre (?) kamera (antageligvis ikke da flere mpiksler betyr med støy)
Bedre batteritid (men med kraftigere prosessor betyr det kanskje ikke lenger brukstid allikevel?)

A41 ulemper
Litt mer stråling (SAR) enn A40
Større bildefiler (tar mer plass)
 

Kameraoppløsning: 48 Mpixel bildefiler (A41) må da være ganske unødvendig stort? Enkelte kameraprodusenter har valgt å gå bort fra dette markedsføringstrickset og heller satse på færre Mpiksler (og dermed mindre bildestøy). Men jeg finner ikke ut (fra brukerveiledningen jeg har lastet ned) om det er mulig å stille dete ned -noen som vet?

4G-tale: Videre har jeg forstått at 4G-tale er en veldig viktig funksjon å ha. Har begge telefonene dette?

Wifi deling: innimellom (ferie osv.) ville det vært fint å koble lesebrett osv. på nettet der vi ikke har tilgang til WiFi. Jeg har forstått at man ved hjelp av mobilen kan danne et WiFi nettverk og dermed bruke telefonens mobildata til å surfe med nettbrettet. Mener dette kalles "Hotspot" modus etter å ha lest A41 brukerveiledningen. Stemmer dette? Vet ikke om A40 kan gjøre det samme.

Bortsett fra disse tingene er det viktig å få en mobil som er solid, bra laget og ikke "går ut på dato" med det samme (derfor heller jeg mot A41 da den har mer oppdatert teknologi enn A40, men det kan jo allikevel være ulemper jeg ikke kjenner til -derfor alle spørsmålene her ? )

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, stråling som telefonene utgir trenger du ikke tenke på. Det er såpass lite at det ikke er skadelig for mennesker.

Ellers er nok som du sier A41 litt bedre på de fleste områder, så ville nok ha gått for den da den er mer "Fremtidsrettet" enn forrige generasjon.

Begge mobilene skal støtte WiFi og 4G-tale hos Telia og Telenor.

Ellers har begge internett-deling (hotspot).

Lenke til kommentar
minimax skrev (37 minutter siden):

Takk for svar. Ja, elektronikk er nok å regne som "ferskvare" ?

Hva er det 4G tale egentlig heter? Jeg finner det ikke blant alle spesifikasjonene med et utall tekniske forkortelser.

4G Tale, VoLTE eller Voice over LTE. 4G Tale er nok mest brukt i Norge, mens VoLTE er nok mest brukt resten av verden.

Lenke til kommentar

OC-freak: 12 Mpiksler høres mye bedre ut ja! Hvor hen fant du denne infoen? Jeg mener å ha saumfart både nettsider og brukermanualen uten at dette kommer opp.

Merko: i spesifikasjonene står det riktignok LTE, men ikke det du nevner. For A41 står det dette under "nettverk/operatør":
a41specs.thumb.png.cfbeb7a49cf35567ade3c59548533bb7.png

Kan noen tyde om noe av dette betyr at den har 4G-tale/VoLTE?

PS: Batteritiden mellom de to fant jeg på Samsung-Norge sine egne spesifikasjonssider for A40 og A41, og der ser jeg at A41 har lengre brukstid, så da går ikke den raskere/bedre prosessoren utover dette.
 

 

 

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
minimax skrev (1 time siden):

OC-freak: 12 Mpiksler høres mye bedre ut ja! Hvor hen fant du denne infoen? Jeg mener å ha saumfart både nettsider og brukermanualen uten at dette kommer opp.

Merko: i spesifikasjonene står det riktignok LTE, men ikke det du nevner. For A41 står det dette under "nettverk/operatør":
a41specs.thumb.png.cfbeb7a49cf35567ade3c59548533bb7.pngKan noen tyde om noe av dette betyr at den har 4G-tale/VoLTE?
 

 

 

Du må høre med operatøren din om den støtter VoLTE.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...