Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst bredbånd 50/50 fra GET


Anbefalte innlegg

DanSteff3n skrev (18 minutter siden):

Føler at jeg har et seriøst problem. 

 

Dette!!! Med kabel!! 

Ja, jeg må desverre ha en 30m lang CAT6 kabel. Fra router, opp på loft å ned igjen på kontoret. Alt på samme plan. 

Men når jeg brukte Telenor kobber nett så var det 0 stress med så lang ledning. 

Men dette her er jo bare tragisk. Må vurdere eksternt nettverkskort da isåfall

 

20200704_001555.jpg

Cat6 er "sertifisert" for 1 Gbps over 100m så hvis det ikke er noe galt med kabelen så er ikke det grunnen til lavere hastighet ihvertfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
freddy85 skrev (13 minutter siden):

Cat6 er "sertifisert" for 1 Gbps over 100m så hvis det ikke er noe galt med kabelen så er ikke det grunnen til lavere hastighet ihvertfall.

Cat6 bør jo klare 10 gigabit hvis man har switch\nettverkkort rundt 60 meter greit.Cat5E bør klare 2.5 gigabit lan over en del meter. Tror heller problemer et nettverkkort eller router, finnes noe problemer med killer lan eller ligdene. Eller kan være driveproblemer.

Sitat

Kan noen fortelle meg om det har noen funksjon å brokoble den nye mot min gamle router? 

Det virker som regel ikke mulig å slå av verken NAT eller brannmur på en del 4g routere. Men du kan jo prøve firmware oppdatering.

Lenke til kommentar

Jeg ser at jeg har 802.11ax sertifisering. 

 

Å om jeg skal kjøpe et eksternt nettverkskort til PC min. Vil det funke overens med 802.11ax? 

Tenker på Asus PCE AC88.. 

 

Eller andre forslag til nettverkskort som støtter wifi 6

Endret av DanSteff3n
Lenke til kommentar
5 hours ago, DanSteff3n said:

Føler at jeg har et seriøst problem. 

 

Dette!!! Med kabel!! 

Ja, jeg må desverre ha en 30m lang CAT6 kabel. Fra router, opp på loft å ned igjen på kontoret. Alt på samme plan. 

Men når jeg brukte Telenor kobber nett så var det 0 stress med så lang ledning. 

Men dette her er jo bare tragisk. Må vurdere eksternt nettverkskort da isåfall

 

20200704_001555.jpg

Får du merkbart dårligere hastighet med snor så er det noe galt med enten snor eller nettverkskort.  Evt noe programvare på pc som ødelegger for deg.

 

 

4 hours ago, LMH1 said:

Men må være utrolig at trådstarter kun få en brøkdel av det jeg får på en dårlig dag.

Pingen er vesentlig høyere også, man skulle tro trådstarter bruker trådløs. Siden jeg har kort vei til basestasjon og oslo er kun 12,44 km unna, basert på pingen hvis det er kabel burde trådstarter være i bodø på en 700 mhz sender eller 900 mhz.

Neineinei, ingenting her som sier deg noe som helst om frekvens....

Lenke til kommentar
DanSteff3n skrev (1 time siden):

Er det ikke ganske meningsløs at mange bruker slike bak pcen ved en vegg der signalet nærmest blir ubrukelig? Selv ville jeg heller brukt pengene mine på 2.5 gigabit ethernet, du må gjerne si hva slags filytelse du får: Men tipper 2.5G /1000/100/10Mbps Gigabit Ethernet Single RJ45 Port PCI Express NIC Card du neppe klarer å slå 300 MB\s filoverføring i windows 10 med nettverk disk.

Lenke til kommentar

Ser for meg det er en Zyxel EX5501 router du har? Isåfall så er det en meget habil router, så om du ikke absolutt trenger noen funksjoner som du har på din gamle router, ville jeg foretrukket å bruke Zyxelen. Har vært borti en del av kablene som kommer med Zyxelen (de flate "Cat6" kablene) ikke har vært særlig gode, så om disse er brukt noen plass, bytt de ut.

Ellers forstår jeg det slik at du får hastigheten du skal ha trådløst, men ikke kablet? Høres veldig merkelig ut... Eneste jeg kan tenke meg er dårlig kabling/konnektering. Har vært borti at den kan være litt kranglete med enheter som bare linker med 100mbit, så gå over kablingen og se om alt er OK.

Lenke til kommentar
Konkulf skrev (4 timer siden):

Ser for meg det er en Zyxel EX5501 router du har? Isåfall så er det en meget habil router, så om du ikke absolutt trenger noen funksjoner som du har på din gamle router, ville jeg foretrukket å bruke Zyxelen. Har vært borti en del av kablene som kommer med Zyxelen (de flate "Cat6" kablene) ikke har vært særlig gode, så om disse er brukt noen plass, bytt de ut.

Ellers forstår jeg det slik at du får hastigheten du skal ha trådløst, men ikke kablet? Høres veldig merkelig ut... Eneste jeg kan tenke meg er dårlig kabling/konnektering. Har vært borti at den kan være litt kranglete med enheter som bare linker med 100mbit, så gå over kablingen og se om alt er OK.

Ja, det stemmer at det er en Zyxel Ex5501 router. Jeg kjøpte cat 6 kabel på Jula. Hadde den når jeg satt på Fibernett. Funka helt sjef. 

 

Hastigheten på trådløst stemmer. Men ikke kablet på min pc. Akkurat som noe holder det tilbake. Har dobbelsjekka med kabel på bærbare pc'n til kjærringa. Å hu får riktig hastighet på sin pc. 

Men på min derimot så strøypes det helt. Kun GET. Har fortsatt telenor på kobbernett. Å der får jeg riktig hastighet til min pc ??

Lenke til kommentar

Men for å ¨Feilsøke¨ litt. 

Kan jeg koble min gamle Zyxel P8702N Telenor router til GET ledningen? 

Ser at på Zyxel EX5501 så har man en port som heter 2.5G WAN. Å på P8702N så heter den bare WAN. 

Men den vet jeg gir signaler fra Telenor. Så skulle vært gøy å testa den på GET sin linje. Men vet ikke om det funker..

Noen som vet om jeg koble den?  :)

Lenke til kommentar

Jeg klikker snart... At det skal være så vanskelig å få bra hastighet når man kabler!! Er akkurat som det strøypes. Download begynner bra, å ender på 14mbps. Upload stanger på 0,30mbps.. 

Å at det kun skjer på GET sin router. 

Står igjen å prøve Adapter. Type-C - - > RJ45. Å se om det blir no endring da.. Men 

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Da har jeg endelig fått orden på GET trådløst bredbånd.

Jeg sitter nå med linje som gir meg 25/25mbps. Fikk en kompis til å komme på besøk idag for å feilsøke litt, å ble prøvd mye av det samme som jeg hadde prøvd. Uten hell. 

Han startet da PC'n opp i safemode med internett. Å da spratt den rett opp på den hastigheten jeg skal ha. Så da er det tydeligvis et program i Windows som klusser til en del.

Han sletter en del uvesentlige programmer, deriblandt iTunes.  Starter pc på nytt å kjører speedtest. BANG, rett opp på riktig hastighet.

Så nå fungerer alt veldig fint, å laster ned spill på Steam osv med en hastighet på 3,05mb/s. Noe som er stor forskjell fra 1,60Mb/s

 

Da er det bare å få lagt CAT6 kabelen opp på loftet å ned igjen på kontoret :D (Da blir nok dama glad ? )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...