Gå til innhold

Hvilken iPad vil dere anbefale?


Anbefalte innlegg

Min iPad 2 (den gaaamle) begynner å bli litt ubrukelig og får ingen updates så tenkte å oppgradere den. Lenge siden jeg har fulgt med i iPad-verdenen noe særlig så å forhøre meg litt her med folk som har fulgt mer med.

Krav:

  1. Støtter iPadOS. Viktig da jeg ønsker de nyere funksjoner som iPadOS tilbyr
  2. Minimum 64 GB lagring. 128 er ønskelig, men 64 er minimum.
  3. Støtter Apple Pencil. Vil ha muligheten til å tegne/skrive notater på den
  4. Siste er ikke et krav, men ønske om laminert display. Hvis jeg husker riktig så sitter den nærmere glasset og er bedre skjerm?

Hvilken iPad ville krysset disse boksene og samtidig koste minst? Har ikke behov for kraften til en iPad Pro så da blir den overpriset for mitt behov. De har (sikkert med vilje) rotet det til med navngivingene til iPad og gjør det vanskelig å vite hva de forskjellige tilbyr. 

Fordel hvis den kan kjøpes via Power da de og DNB har Supertilbud nå i helgen og kan spare litt penger der.

Kan også vurdere bruktmarkedet hvis det er i Oslo-området og i god stand.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skriver iPad, så regner jeg med at du mener det, og ikke tablets generelt. Alle iPader som Apple selger nå kjører iPadOS.

De tre alternativene til iPad Pro er: iPad Air, iPad, og iPad Mini.

Alle de kan fås med 64gb eller mer lagring: Og alle støtter Apple Pencil (generasjon 1, ikke generasjon 2) ifølge denne oversikten til Apple. Såvidt jeg vet er det ikke noe forskjell på glasset på de tre modellene. Men selve skjermen på iPad Air er noe bedre, det samme gjelder prosessoren. Du finner en sammenligning her.

Edit: Det var visst forskjell på glasset. Det står at iPad Air og iPad Mini har en skjerm som er laminert og med refleksbelegg, disse har også samme type skjerm (Retina med True Tone) og prosessor (A12). Så iPad er laget for å være billigere med noe dårligere skjerm (vanlig Retina) og en litt eldre prosessor (A10).

Edit2: Jeg hadde stukket innom Eplehuset for å teste de. Se hvilken størrelse du liker, samt testet hva du synes om responstiden med Apple Pencil på en vanlig iPad som har litt dårligere prosessor.

Må forøvrig skuffe deg angående DNB sitt supertilbud på Power, da dette ikke gjelder iPad.

 

Screenshot 2020-06-23 at 18.03.00.png

Endret av blured
feil info
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Comma Chameleon said:

Min iPad 2 (den gaaamle) begynner å bli litt ubrukelig og får ingen updates så tenkte å oppgradere den. Lenge siden jeg har fulgt med i iPad-verdenen noe særlig så å forhøre meg litt her med folk som har fulgt mer med.

Krav:

  1. Støtter iPadOS. Viktig da jeg ønsker de nyere funksjoner som iPadOS tilbyr
  2. Minimum 64 GB lagring. 128 er ønskelig, men 64 er minimum.
  3. Støtter Apple Pencil. Vil ha muligheten til å tegne/skrive notater på den
  4. Siste er ikke et krav, men ønske om laminert display. Hvis jeg husker riktig så sitter den nærmere glasset og er bedre skjerm?

Hvilken iPad ville krysset disse boksene og samtidig koste minst? Har ikke behov for kraften til en iPad Pro så da blir den overpriset for mitt behov. De har (sikkert med vilje) rotet det til med navngivingene til iPad og gjør det vanskelig å vite hva de forskjellige tilbyr. 

Fordel hvis den kan kjøpes via Power da de og DNB har Supertilbud nå i helgen og kan spare litt penger der.

Kan også vurdere bruktmarkedet hvis det er i Oslo-området og i god stand.

Her ser du hvilke iPads som støtter Pencil: https://www.imore.com/which-ipad-models-support-apple-pencil 

Ettersom iPad er unntatt fra DNB MC-supertilbud, kan du sjekke ut outlets-siden hos elkjop.no, og ta et søk på finn.no.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
blured skrev (5 timer siden):

Når du skriver iPad, så regner jeg med at du mener det, og ikke tablets generelt. Alle iPader som Apple selger nå kjører iPadOS.

De tre alternativene til iPad Pro er: iPad Air, iPad, og iPad Mini.

Alle de kan fås med 64gb eller mer lagring: Og alle støtter Apple Pencil (generasjon 1, ikke generasjon 2) ifølge denne oversikten til Apple. Såvidt jeg vet er det ikke noe forskjell på glasset på de tre modellene. Men selve skjermen på iPad Air er noe bedre, det samme gjelder prosessoren. Du finner en sammenligning her.

Edit: Det var visst forskjell på glasset. Det står at iPad Air og iPad Mini har en skjerm som er laminert og med refleksbelegg, disse har også samme type skjerm (Retina med True Tone) og prosessor (A12). Så iPad er laget for å være billigere med noe dårligere skjerm (vanlig Retina) og en litt eldre prosessor (A10).

Edit2: Jeg hadde stukket innom Eplehuset for å teste de. Se hvilken størrelse du liker, samt testet hva du synes om responstiden med Apple Pencil på en vanlig iPad som har litt dårligere prosessor.

Må forøvrig skuffe deg angående DNB sitt supertilbud på Power, da dette ikke gjelder iPad.

Mener iPad ja. Greit med litt iOS/iPadOS-apper tilgjengelig. Ser ut som det blir mellom 'iPad' og 'iPad Air' da. Føler mini blir for liten.

zanta skrev (1 time siden):

Her ser du hvilke iPads som støtter Pencil: https://www.imore.com/which-ipad-models-support-apple-pencil 

Ettersom iPad er unntatt fra DNB MC-supertilbud, kan du sjekke ut outlets-siden hos elkjop.no, og ta et søk på finn.no.

Takk for tilbakemelding! Får følge med på iPad og iPad Air. Synd med det tilbudet da :(

Dumt at billigste iPad kun har 32GB lagring, skikkelig drittmove av Apple. 64GB hadde gjort den til et knallkjøp. Neste steg blir 128GB som da havner rundt samme pris som iPad Air 64 GB. 

iPad 128GB eller iPad Air 64GB? Vanskelig valg.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Med mindre den ekstra lagringsplassen er veldig viktig for deg, ville jeg heller gått for Air som har bedre skjerm og raskere prosessor. Har selv iPad Air 64GB + Apple Pencil til studiene, og er veldig fornøyd med det.

Når jeg testet Apple Pencil på Eplehuset  i forbindelse med kjøp, opplevde jeg at responstiden på input var litt treg på iPad (som har A10 prosessor), mens den føltes veldig bra ut på iPad Air med A12. (Og selvfølgelig enda bedre ut på iPad Pro, men der har de gjort noe med overflaten på skjermen, slik at det er litt tekstur og dermed minner litt om å skrive på (glatt) papir).

Husk forresten på at Apple Pencil er det mulig å kjøpe på det tilbudet, er da noen kroner spart.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...