Gå til innhold

Største Mac-nyhet på 15 år: Nå bytter Apple til sine egne prosessorer i Mac-ene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir interessant å følge med. Forventet ikke at det skulle bli offentliggjort nå, da det har vært ryktet på hver WWDC i en mannsalder allerede. Tror dette kan bli bra for mange, samtidig som jeg tror det vil gjøre Mac til en mindre attraktiv utviklerplattform for andre ting enn Mac-utvikling. 

Lenke til kommentar

Jeg begynner gjenta meg selv, men jeg lover dette blir siste gang. Skulle gjerne hatt en slik ARM basert MacBook. De MacBook'ene jeg allerede har begynner bli slitne i kantene. 

 

MEN, når disse MacBook'ene nå også skal kunne kjøre iOS programvare fra piggtrådinngjerdet hage, betyr det at Apple vil mure inn også Mac OS [ytterligere.] På samme måte som telefonene, og for så vidt spillkonsollene — gjennom Hardware Enforced Software Security.

 

Apple nøyer seg da ikke med ARM TrustZone, de legger i stedet inn sin egen T2 prosessor som igjen aller først kontrollerer krypo-element innebygget i andre delkomponenter av maskinvaren for 'autentisitet.' Også kjent som hinsides overprisede Apple originaldeler.

 

Der blir ingen alternativ/fri programvare på disse maskinene. Og da spesielt ikke alternativt operativsystem. Alt vil måtte komme gjennom 'App Store.'  Ei heller reparasjoner av egen maskinvare, noe jeg har gjort (måttet gjøre) flere ganger. Takk for følget og adjø. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det interessante her med emulering og cpu arkitektur om

man kan kjøre andre x86 OS virtuelt, eksempelvis Linux og Windows i VMWare eller Virtual Box. Mac er mye i bruk blant utviklere som trenger Docker også. Selv i Windows, som kjører på Intel, er jo ikke Docker-støtten god. Og om det blir støtte for arkitekturen i andre OS som Linux.

Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (1 time siden):

Jeg begynner gjenta meg selv, men jeg lover dette blir siste gang. Skulle gjerne hatt en slik ARM basert MacBook. De MacBook'ene jeg allerede har begynner bli slitne i kantene. 

 

MEN, når disse MacBook'ene nå også skal kunne kjøre iOS programvare fra piggtrådinngjerdet hage, betyr det at Apple vil mure inn også Mac OS [ytterligere.] På samme måte som telefonene, og for så vidt spillkonsollene — gjennom Hardware Enforced Software Security.

 

Apple nøyer seg da ikke med ARM TrustZone, de legger i stedet inn sin egen T2 prosessor som igjen aller først kontrollerer krypo-element innebygget i andre delkomponenter av maskinvaren for 'autentisitet.' Også kjent som hinsides overprisede Apple originaldeler.

 

Der blir ingen alternativ/fri programvare på disse maskinene. Og da spesielt ikke alternativt operativsystem. Alt vil måtte komme gjennom 'App Store.'  Ei heller reparasjoner av egen maskinvare, noe jeg har gjort (måttet gjøre) flere ganger. Takk for følget og adjø. 

Tviler sterkt på dette. Det er ikke hensiktsmessig med slike begrensinger på en PC, slik det er på mobile enheter. Det vet Apple.

Om du har rett, så tror jeg det er spikeren i kisten for Mac som produksjonsplattform.

Lenke til kommentar

Apple-produkter har alltid vært dyre, uansett kronekurs. Hadde du hatt noe tilsvarende innen hvitevarer, hadde vedkommende antagelig konstruert fryseboksene slik at de meldte om «ugyldig pølsefeil» og slo seg av hvis du la en pølse av ikke-godkjent fabirkat i fryseren.

Pål Jensen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
[email protected] skrev (1 time siden):

Og med det, så blir mac uaktuelt.

(Og jeg brukte utelukkende mac privat og på jobb tidligere).

Vært mye retninger hos Apple jeg ikke liker, og med elendig kronekurs, så blir også maskinene nå altfor dyre, også sammenlignet med riktige modeller fra andre leverandører.

Mtp at dollaren har gått ned igjen den siste måneden, så blir nok prisen litt lavere igjen på Apple produkter også.

Lenke til kommentar

nå ja dollar kursen en ned ca 20% fra topp 20. mars så vi beveger oss i riktig retning, og usa vil sansynligvis slite mer med covid-19 enn det vi gjør (har tatt høyde for at de har høte´ére befolkning) så det e fortsatt rom for nedgang der, nå spørs det hvor of´te apple, justerer prisene for valuta endringer da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Apple har i lang tid forsøkt med mest mulig lockin og det ikke usannsynlig at de også vil ha dette for deres mac brukere. Greia er vel egentlig om de kan tilby en plattform med nok potensielle kunder, så får de også programvareleverandører som lager produkter for å nå disse potensielle kundene.

Men jeg mener stortsett all bruker programvare har idag nådd sin levetid som kompilert for spesielle os. Idag kan så og si alt av brukerprogramvare leveres som nettbaserte applikasjoner. Dvs det er er ingen behov for oppgradering/distribusjon av programvaren. kunder trenger ikke installere alt mulig på lokal maskin.

Så gjør apple det vanskeligere/dårligere betingelse å levere programvare for deres brukere, så vil nok flere etterhvert bare flytte det ut til å være web basert.

Lenke til kommentar
mittvisningsnavn skrev (11 timer siden):

Apple har i lang tid forsøkt med mest mulig lockin og det ikke usannsynlig at de også vil ha dette for deres mac brukere. Greia er vel egentlig om de kan tilby en plattform med nok potensielle kunder, så får de også programvareleverandører som lager produkter for å nå disse potensielle kundene.

Men jeg mener stortsett all bruker programvare har idag nådd sin levetid som kompilert for spesielle os. Idag kan så og si alt av brukerprogramvare leveres som nettbaserte applikasjoner. Dvs det er er ingen behov for oppgradering/distribusjon av programvaren. kunder trenger ikke installere alt mulig på lokal maskin.

Så gjør apple det vanskeligere/dårligere betingelse å levere programvare for deres brukere, så vil nok flere etterhvert bare flytte det ut til å være web basert.

Jeg hater web-apps, både fra et brukerperspektiv, og fra et utviklerperspektiv. At Apple "går mot strømmen" og satser på native (som en hver fornuftig person burde gjøre) er bare bra.

 

Jeg tror heller ikke Apple kommer til å lukke for apper utenfor Mac App Store. Argumentet ditt om nok potensielle kunder fungerer for iPhone, men Mac er fremdeles ganske liten i forhold til Windows på PC-markedet. I tillegg er jo Mac en fullverdig datamaskin. Å sette slike begrensinger på en tablet eller mobil (eller annen plattform hovedsakelig laget for konsumering) gir mening, men ikke på en plattform brukt for produksjon. Om Apple skulle velge å føre samme begrensinger for macOS som de har for iOS og til dels iPad OS, vil det gjøre Mac til en veldig lite konkurransedyktig utviklingsplattform. Og macOS er Apples eneste utviklingsplattform, og jeg tror ikke de har tenkt å gjøre den uattraktiv for utviklere. Heller motsatt. 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (25 minutter siden):

Er vel fornuftig med ARM prosessor. Mac er jo små lette 13 tommere for surfing og dokumentbehendling. Skal en ha kraftige maskeiner med intel eller AMD prosessor så er uansett Windows eller Linux veien å gå.

Apple's mobiltelefoner yter bedre enn de fleste midrange PCer med Intel eller AMD-prosessorer. Hva tror du ikke de kan få til om de utvikler en ARM-basert desktop-prosessor? Sannsynligvis en ytelse som langt overgår det Intel og AMD kan tilby.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (44 minutter siden):

Apple's mobiltelefoner yter bedre enn de fleste midrange PCer med Intel eller AMD-prosessorer. Hva tror du ikke de kan få til om de utvikler en ARM-basert desktop-prosessor? Sannsynligvis en ytelse som langt overgår det Intel og AMD kan tilby.

Nei x86 prosessorene er mye kraftigere enn ARM prosessorene.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (4 minutter siden):

Nei x86 prosessorene er mye kraftigere enn ARM prosessorene.

Alt er relativt. Spørs hva du sammenligner. Sammenligner du en 5W ARM CPU mot en 5W Intel CPU, så kan jeg nærmest garantere at ARM CPUen er kraftigere. Hva med når vi får 15W CPUer på ARM? Hva med 25W? Hva med 45W? Eller hva med 95W (desktop)?

Svaret er at vi ikke vet ennå. Apple lager sine egne ARM CPUer (eller SoC om du vil). Finner det vanskelig å tro at de vil være dårligere i ytelse enn Intel sine alternativer. Det skal riktignok ikke mye til for å overgå Intel, da de har stått på stede hvil i 5 år...

Lenke til kommentar
Svein M skrev (10 minutter siden):

Nei x86 prosessorene er mye kraftigere enn ARM prosessorene.

Alle benchmarks motbeviser deg der. Når en mobil-prosessor kan konkurrere i ytelse med en middelklasse desktop-prosessor, hva tror du ikke de da kan få til med ARM desktop-prosessorer? Man kan si mye om Apple, men de kommer garantert ikke til å velge en CPU som er dårligere enn den de allerede har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Svein M said:

Nei x86 prosessorene er mye kraftigere enn ARM prosessorene.

x86 er et gammelt instruksjonsett, og det drar dessverre med seg veldig mye gammel "bagasje" som kompliserer CPU design.

En av hovedgrunnene til at eksisterende x86-prosessorer har vært kraftigere enn ARM er at ARM-prosessorer frem til nå primært har vært designet for mobile og lavenergi-enheter. Nå man etterhvert nå begynner å lage ARM-prosessorer for servere (for eksmpel Amazon sin Graviton 2 prosessor) så blir situasjonen en helt annen. Ser man på pris versus ytelse så blir det for å sitere AnandTech, en x86-massaker.

Typiske mobile benchmarks som nettlesere, Geekbench, etc. viser jo også dette. Apple sine A12X og A12Z prosessor i iPad Pro er i flere tilfeller raskere enn mobile Intel Core i7 prosessorer som har dobbelt TDP (strømbudsjett).

Jeg vil bli overasket hvis ikke Apple sine ARM-produkter både yter bedre og har mye bedre energieffektivitet (batteri) enn x86-produktene de erstatter.

Endret av HKS
Typo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

Man kan si mye om Apple, men de kommer garantert ikke til å velge en CPU som er dårligere enn den de allerede har.

Det er avhengig av hva man mener med dårligere. Jeg vil tro at Apple kunne velge en CPU som har dårligere absolutt ytelse, men bedre ytelse/watt (som ARM).

Den store fordelene med å gå for ARM er å integrere custom hardware på samme brikke for AI, crypto, GPU, USB video interface, SDR, osv. for redusert kostnad/strømforbruk og økt system ytelse . Samt at de får mye konsolidering av hardware og software på kryss av iPhone, iPAD og Mac.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...