Gå til innhold

K2 Black Panther: Koreanerne tilbyr å bygge nye stridsvogner i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meget interessant for norsk fosvarsindustri. En slik avtale hadde vi aldri fått med tyskland. At de er dyre blir nok mer enn veid opp for av at de delevis bygges i Norge. Men et åpent anbud nok det beste, så kan vi se om Tyskland matcher.

Endret av likferd
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sånn bortsatt fra teknologiutvikling, økonomi, reservedeler, og ikke minst overlevbarhet, stridsevne, fremkommelighet på belter og TT osv..


3 mann pr. vogn har en alvorlig nedside. Det er en mann mindre å fordele belastningen på når en driver vakttjeneste, vedlikehold, reparasjon, oppklaring, kamuflasje osv. Den som har tjenestegjort på stridsvogn vet ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Xantippe said:

Jeg kan ikke tenke meg at stridsvogner er ment å operere helt alene.

Det vil være mannskap fra andre avdelinger som kan og vil kunne ta seg av vakthold, oppklaring, kamuflasje, osv.

 

Jeg skrev vel ikke "operere helt alene" ?

Avdelingene er ansvarlige for egensikring i felt, eget førstelinje vedlikehold, kamuflasje osv. Det er ingen som kommer og gjør dette for de. En sprer styrkene utover i teigen når de ikke er i aktivitet for å gjøre det vanskelig for fienden å finne for så å slå de ut fra f.eks. lufta.
Jeg har tjenestegjort noen år på stridsvogn og jeg ville ihvertfall savnet lader som ressurs til å løse alle oppgavene. Selv i strid ville jeg gjerne hatt laderen der til å løse problemer og hjelpe til med å observere. Forkiling i automatvåpen er ikke et ukjent problem f.eks. 
Tidligere stridsvogner hadde gjerne et mannskap på 5. Vognkommandør, skytter, lader, vognfører og radiooperatør/reservefører/MG skytter. Sistnevnte ble rasjonalisert bort og det var en grei kost/nytte avgjørelse. Russerne har kjørt med 3 mannskaper lenge nå så det hadde vært interessant å sett hvordan de løser alle oppgavene uten å slite ut mannskapene på kort tid.

Amerikanske stridsvogner med M1 Abrams i spissen er en bra vogn. Det er fortsatt en konstruksjon fra 70 tallet slik som Leoparden med et sammenlignbart oppgraderingsprogram. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjorde en liten direkte oversetting fra engelsk der, mente glattboret ikke flatboret. Min erfaring med dette er fra battlefield spillene :p så skal ikke si jeg er noen ekspert, men eneste fordelen jeg ser for glattboret er at man kan bruke ulik sabot ammunisjon og anti infanteri "hagle-kanonpatroner" (husker ikke hva de heter, flechette?). Men Norge har vel aldri brukt noe sånt uansett?

Lenke til kommentar
1 minute ago, gustyninja said:

Gjorde en liten direkte oversetting fra engelsk der, mente glattboret ikke flatboret. Min erfaring med dette er fra battlefield spillene :p så skal ikke si jeg er noen ekspert, men eneste fordelen jeg ser for glattboret er at man kan bruke ulik sabot ammunisjon og anti infanteri "hagle-kanonpatroner" (husker ikke hva de heter, flechette?). Men Norge har vel aldri brukt noe sånt uansett?

Sabot-ammunisjon (APFSDS) kan brukes med riflede løp, men er mindre effektive siden spinnet gjør at hastigheten blir mindre. Muligens også dyrere når de skal virke med riflet løp. Spinnet gjør at man heller ikke får maks effekt ut av HEAT-ammunisjon (sentrifugalkrefter gjør at hulladningen gir mindre konsentrert flytende metall-jet). Man ofrer med andre ord slagkraft til fordel for presisjon med riflede løp. Og presisjonen er god nok med dagens moderne glattborede kanoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Erasmus67 Hvis vi bare skulle hatt tanks til forsvar burde vi vel egentlig ha hørt med Israel om vi ikke kunne fått kjøpt Merkava MK4 av de eller nye generasjonen som utvikles nå. Helt klart den beste tanksen som finnes når det kommer til defensive systemer og beskyttelse av mannskapet inni. Mtp Norges lave innbyggertall burde vel sistnevnte egenskap være en prioritet.

Lenke til kommentar
3 hours ago, gustyninja said:

Gjorde en liten direkte oversetting fra engelsk der, mente glattboret ikke flatboret. Min erfaring med dette er fra battlefield spillene :p så skal ikke si jeg er noen ekspert, men eneste fordelen jeg ser for glattboret er at man kan bruke ulik sabot ammunisjon og anti infanteri "hagle-kanonpatroner" (husker ikke hva de heter, flechette?). Men Norge har vel aldri brukt noe sånt uansett?

Norske Leo2 A4 har pilskudd som en av standard ammunisjonstypene. Om hæren har flechette-ammo (tror ikke det finnes noe godt norsk ord, mulig forsvaret bruker det noe arkaiske "kardesk" fremdeles) på lager vet jeg ikke, men det er uansett noe som som finnes i NATO-lagre og som norske stridsvogner fort kan finne på å bli utstyrt med i en eventuell krig.

Glattløpete kanoner er stort sett valgt fordi de gir høyere utgangshastighet på pilskudd med sabot, som er og blir den mest effektive ammunisjonstypen mot andre stridsvogner. Det er egentlig kun britene som er sære fordi de vil beholde muligheten til å avfyre HESH over lengre avstand, men det medfører en kostnad i form av redusert effektivitet av pilskudd-ammunisjonen. Alle andre NATO-land har standardisert rundt 120 mm glattløpet kanon.

Britene har for øvrig også gjennomført tester mtp. å bytte ut kanonen i Challenger 2 med Rheinmetall 120mm L55, men for øyeblikket er det lagt på is.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, QCDDDENF said:

Flechette er vel pilammunisjon for mindre kaliber?

Både og.

En flechette er en liten stålpil. Det har vært gjort forsøk med å lage flechette-ammunisjon til infanterivåpen som fungerer litt som miniatyriserte sabot-pilskudd til stridsvogner, men ingen av forsøkene har vært vellykkede nok til å bli tatt i bruk i stor skala. Generelt sett så ble prosjektilene for lette (som betød at det skulle lite til for at de ble slått av kurs av vegetasjon o.l.) samtidig som den veldig høye hastigheten og smale sårprofilen gjorde at de ikke gjorde så stor skade når de først traff.

Flechetteammunisjon som faktisk er i bruk i dag er i hovedsak kardesk-type til mer grovkalibrede våpen.

Lenke til kommentar
1 hour ago, gustyninja said:

@Erasmus67 Hvis vi bare skulle hatt tanks til forsvar burde vi vel egentlig ha hørt med Israel om vi ikke kunne fått kjøpt Merkava MK4 av de eller nye generasjonen som utvikles nå. Helt klart den beste tanksen som finnes når det kommer til defensive systemer og beskyttelse av mannskapet inni. Mtp Norges lave innbyggertall burde vel sistnevnte egenskap være en prioritet.

Politisk sett er det omtrent like sannsynlig å kjøpe noe forsvarsrelatert fra Israel som å kjøpe det fra Nord Korea.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...