Gå til innhold

Nybeg.spm. - hvordan bestemmes endelig kurs ved aksjekjøp


Anbefalte innlegg

Enda et nybegynnerspørsmål:

Jeg la inn en kjøpsordre i helgen på Aker BP, limit 184.8. Dette var også kursen jeg til slutt betalte. Når jeg sjekker den historiske kursoversikten ser jeg dog at kursen lå på under 184 til morgenen i dag da jeg regner med orderen gikk igjennom. 

Dersom kursen var lavere enn min limit, hva er da årsaken til at jeg betalte 184.8? Jobber ikke megler «på min side» for å skaffe billigste aksjer? Eller jobber megler for å skaffe mest mulig for selger? Forstår ikke dette helt...

573F379E-FD49-4170-BF7A-705FF47C7EA8.thumb.jpeg.6f32157c76ce6ee84c13e0785c3888e0.jpeg

Takk for hjelp :)

7AE3B4F8-B1F7-4E35-9713-2EB6E0E296B9.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grafen med kursen er en fremstilling av prisen på den siste gjennomførte handelen. Dvs. den siste gjennomførte handelen kl "09.00" i grafen kan egentlig være gjennomført kl. 09.00.59. Din handel som ble gjennomført kl. 09.00.01(?) kan ikke sees på grafen fordi det er den senere/siste handelen som vises for kl. 09.00.

Noen var smarte siden de skjønte at kursen ville falle ved åpning og solgte aksjer. Du var overhode ikke smart siden du hadde lagt inn kjøpsordre tidligere i helgen.

Jeg har tidligere anbefalt deg å ikke ha aktive ordre over natten. Det betyr nesten alltid tapte penger. Har dette sunket inn nå?

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Her ser du et forenklet bilde av en ordrebok.

image.png.45be5e4211c1cef8e11267353c59bf7f.png

Grønn er kjøpere, Rød er selgere.
Som du ser her er 11kr det høyeste noen er interesert å kjøpe for, og 12kr det laveste noen er interessert å selge for.

La oss si jeg sitter på 300 aksjer. Jeg vil ut av aksjen, og det fortest mulig, derfor bryr jeg meg ikke om salgskurs.
Da vil jeg legge ut en market ordre på 300 aksjer. Det vil si at jeg selger alle aksjene for den prisen noen er villig til å betale.

I dette tilfelllet ville jeg da solgt 100@11kr, 100@10kr og 100@9kr. Da ville siste omsatte kurs vist 9kr. Det er dette som har skjedd i ditt tilfelle. 

I disse handlene går alt digitalt. Megler er ikke involvert og ingen jobber på noens side. Her er det kun supply/demand som gjelder.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
mobile999 skrev (På 25.6.2020 den 23.05):

Grafen med kursen er en fremstilling av prisen på den siste gjennomførte handelen. Dvs. den siste gjennomførte handelen kl "09.00" i grafen kan egentlig være gjennomført kl. 09.00.59. Din handel som ble gjennomført kl. 09.00.01(?) kan ikke sees på grafen fordi det er den senere/siste handelen som vises for kl. 09.00.

Noen var smarte siden de skjønte at kursen ville falle ved åpning og solgte aksjer. Du var overhode ikke smart siden du hadde lagt inn kjøpsordre tidligere i helgen.

Jeg har tidligere anbefalt deg å ikke ha aktive ordre over natten. Det betyr nesten alltid tapte penger. Har dette sunket inn nå?

Handler vel mer om kunnskapsløshet enn intelligens. Jeg er i gamet for å lære, inntjening er kun en positiv bieffekt inntil jeg har forstått mer :) Og tja, det begynner vel å synke inn, men sannsynligvis ikke fullstendig!

 

Takk for gode tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 25.6.2020 den 23.05):

Grafen med kursen er en fremstilling av prisen på den siste gjennomførte handelen. Dvs. den siste gjennomførte handelen kl "09.00" i grafen kan egentlig være gjennomført kl. 09.00.59. Din handel som ble gjennomført kl. 09.00.01(?) kan ikke sees på grafen fordi det er den senere/siste handelen som vises for kl. 09.00.

Noen var smarte siden de skjønte at kursen ville falle ved åpning og solgte aksjer. Du var overhode ikke smart siden du hadde lagt inn kjøpsordre tidligere i helgen.

Jeg har tidligere anbefalt deg å ikke ha aktive ordre over natten. Det betyr nesten alltid tapte penger. Har dette sunket inn nå?

Når er det best å kjøpe og når er det best å selge? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...