Gå til innhold

Utslitt av ir-sauna ? WHY??


Anbefalte innlegg

Jeg har tatt finsk sauna i 20 år på treningssenter som holder rundt 80-100 grader. 

På grunn av ned stengning så kjøpte jeg en portabel ir sauna som har betraktelig lavere temperatur, men som angivelig skal ha et annet oppvarmingsystem som trenger inn i kroppen. 

Det jeg syns er rart er at jeg blir så utslitt i hodet i 2 dager etterpå dvs jeg tok ir sauna i 1/2 time i går på søndag så jeg blir ikke "normal" i hodet igjen før onsdag. Jeg har aldri opplevd dette med finsk sauna og bli så sliten i hodet lenge etterpå, så derfor er jeg pent nødt til å begrense kraftig bruken av ir saunaen. 

 

Noen andre som opplever dette??? 

 

 

Endret av xrays
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest at IR-sauna er mer "effektivt" enn vanlig sauna, siden oppvarmingen skjer på et dypere nivå, og derfor blir man varmere og mer svett. Det kan være at du rett og slett blir mer dehydrert av IR-sauna, og derfor må drikke mer vann etterpå. Pass også på å få i deg nok salt, ettersom det også utskilles gjennom svetten.

Lenke til kommentar

IR, altså infrarødt lys? Det burde jo påvirke hjernen og sinnstilstanden på ett eller annet vis. De fleste vanlige sauna oppvarmes vel med elektriske ovner i dag.

Høres ut som en skjult negativ faktor som de ikke vil ut med for å forhindre negativ influens. Samme med alle nymotens greier, det er alltid en eller annen skjult faktor man aldri får vite om før det er for seint.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (43 minutter siden):

IR, altså infrarødt lys? Det burde jo påvirke hjernen og sinnstilstanden på ett eller annet vis. De fleste vanlige sauna oppvarmes vel med elektriske ovner i dag.

Høres ut som en skjult negativ faktor som de ikke vil ut med for å forhindre negativ influens. Samme med alle nymotens greier, det er alltid en eller annen skjult faktor man aldri får vite om før det er for seint.

Ja det er vanlig elektrisk i sauna der varm luft får en til å svette, finsk sauna ja.

 

IR sauna holder max 60 grader, skal visstnok rense kroppen på en annen type måte enn vanlig sauna. Har tatt til tider lang finsk sauna på 2-3 timer med en rekke kald dusj i mellom , blir jo sliten etterpå, men er normal dagen etter, gjennom 20 år så er det da min erfaring.

Infrarød sauna skal visstnok trenge inn i musklene og få kroppen til å skille ut ting. Føler liksom de neste dagene at jeg bare vil sove fordi jeg er så trøtt i hodet.Vet ikke om det er fordi det blir skilt it mer avfallsstoffer, derfor etterlyser jeg andres erfaring.

 

Må vel betale 500 kroner for en fins sauna dag på The Well til Sats åpner opp igjen saunaene, de har ikke åpnet de enda, mens derimot The Well åpnet tidlig i juni :) 

 

 

Endret av xrays
Lenke til kommentar
Pliscin skrev (46 minutter siden):

Jeg har lest at IR-sauna er mer "effektivt" enn vanlig sauna, siden oppvarmingen skjer på et dypere nivå, og derfor blir man varmere og mer svett. Det kan være at du rett og slett blir mer dehydrert av IR-sauna, og derfor må drikke mer vann etterpå. Pass også på å få i deg nok salt, ettersom det også utskilles gjennom svetten.

Jeg har også lest det du beskriver, forstår likevel ikke hvorfor jeg skal bli så sliten i hodet, har ikke sammenheng med væsketap ser jeg for min del fordi i går fx rakk jeg ikke å svette så mye. Hr som sagt tatt sauna i 20 år så vet godt hvordan jeg responderer og reagerer helt anneledes på IR sauna enn finsk sauna. Kan jo være at det aktiverer utrensing.

Lenke til kommentar
xrays skrev (17 timer siden):

Jeg har tatt finsk sauna i 20 år på treningssenter som holder rundt 80-100 grader. 

På grunn av ned stengning så kjøpte jeg en portabel ir sauna som har betraktelig lavere temperatur, men som angivelig skal ha et annet oppvarmingsystem som trenger inn i kroppen. 

Det jeg syns er rart er at jeg blir så utslitt i hodet i 2 dager etterpå dvs jeg tok ir sauna i 1/2 time i går på søndag så jeg blir ikke "normal" i hodet igjen før onsdag. Jeg har aldri opplevd dette med finsk sauna og bli så sliten i hodet lenge etterpå, så derfor er jeg pent nødt til å begrense kraftig bruken av ir saunaen. 

 

Noen andre som opplever dette??? 

 

 

Flere som vil dele erfaringer med infrarød sauna?? Det påstås også at det har positiv effekt på revmatisme, har noen oppleved dette? 

Endret av xrays
Feilstaving
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...