Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

husarbeid og fordeling


Gjest 7e026...ea9

Anbefalte innlegg

Gjest 7e026...ea9

Tenker å høre om kjønnsroller i husarbeid. Ikke nødvendigvis noe stigmatiserende eller "feil".
Lurer på av nysgjerrighet om oppgaver fordeler seg mellom dere.


Selv ser jeg ting gå igjen:
Det er utelukkende jeg som tar tak i:

  • tette sluk og vannlåser
  • klipping av plenen
  • reklamasjoner på huset(nybygg)
  • kona gjør mye hagearbeid, men hovedsakelig å få spirer til å gro og sette dem ut. Når de er satt ut hadde de dødd kjapt om ikke jeg vannet og gjødslet både dem, hekken og plenen
  • bilvask, og dekkskift
  • skifte filter i ventilasjonsannlegg, rengjøre filtere i varmepumper osv
  • beise terrasse, male huset osv
  • så gjør jeg mye husarbeid når det gjelder vasking og støvsuging, selv om kona bidrar noe

Kona tar nesten utelukkende seg av matinnkjøp, matlaging(om vi griller blir det min oppgave), rydding&organisering.


Har dere en grei fordeling?
For vår del fungerer det sånn passe, men innimellom får jeg inntrykk av at kona tror disse tingene er noe jeg gjør fordi jeg synes det er gøy. Har det vært mye slikt å ta tak i, og jeg vil gjøre noe på "egentid" som å lese en bok, så kan jeg få beskjed om at nå får jeg være litt med familien siden jeg har "styrt så mye i det siste".

Anonymous poster hash: 7e026...ea9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korleis fordeler det seg tidsmessig?
Om eg forstår det rett så får du alle enkeltståande og sesongbaserte arbeidsoppgåver medan ho tek det dagleg innkjøp, rydding og matlaging (og antagelegvis barnepasset sjølv om det ikkje var nemt)?

Mykje av det du lister opp som dine arbeidsoppgåver er vell slikt som du berre gjer nokre gongar i året? Det du har som oppgåver som er hyppigast er vell vasking og støvsuging, det andre kan ikkje være like ofte det er behov for (reklamere på huset, opne vasslåser, dekkskift, osv).

Kjønnsfordelingsmessig så har dere i stor grad gått i kjønnsfella, utan at det treng å være eit problem i seg sjølv.

Dette er sjølvsagt noke dykk bør snakke om, men eg synes som sagt at det er hensiktsmessig å sjå mest på kor tidkrevande arbeidet er for å vurdere om dykk bidreg likt.
Enklete oppgåver bør dykk også vurdere å gjere saman sjølv om det ikkje er det mest tidseffektive. Det er ein måte å tilbringe tid saman på det også, og det vil være nyttig å ikkje gjere seg avhengig av den andre.
 

Lenke til kommentar

Skriver ikke så mye om barna, men det er jo mye der som kanskje blir glemt, hvem er det som tar seg av fritidsaktiviteter? Hvem tar seg av å holde klær, passe på at de har sko som passer, og mat med i ranselen osv.

Og også vedlikehold og hjelp med sykkel, ski og annet teknisk, kjøring til ditt og datt, planlegging og gjennomføring av ferie/fritidsaktiviteter, lære barna å svømme, sykle, osv. Det er noe som tar mye tid og som ofte blir glemt og satt utenom "husarbeid".

Lenke til kommentar
Gjest 7e026...ea9

Vi er relativt nybakte foreldre, men dette var et gjeldende "problem" og mønster lenge før vi hadde barn.

En god del av oppgavene jeg gjør kommer ikke i faste intervaller nei.
Men støvsuging er det jo 1 gang i uka, og da tar det gjerne en time eller to.
Klipping av plenen er en gang i uka.
Vanning er hver dag, når det er så varmt som nå, ellers hver tredje dag(Da urter og vekster, ikke gressplenen).
Vaske bad og toalett er en gang i uka.
Matlaging(grill) blir det fort en gang i uka i grillsesongen.
Klesvask er det vel hovedsakelig også jeg som gjør, spesielt å henge opp og brette etter at maskinen er ferdig.


Det er heller ikke slik at jeg sitter og ser på TV mens kona lager mat. Da vasker jeg som regel bordet, dekker på, eller tar oppvasken etterpå eller underveis.
Jeg er veldig takknemlig for alt kona gjør, og synes hun gjør mye. Det jeg savner er igrunn forståelse for at oppgavene jeg gjør ikke er noe jeg gjør for underholdningensskyld.

Et konkret eksempel akkuratt nå er at det er masser av ugress i umiddelbar nærhet av huset vårt, spesielt mye burot.
Jeg synes det burde ryddes, med tanke på å holde det unna eiendommen vår, og frø og pollenspredning, spesielt fra burota.
Men jeg vet rett og slett ikke om jeg gidder å begynne finne frem ryddesaga, for det betyr antakeligvis at jeg må forsvare tidsbruken min og muligens dårlig stemning.

Anonymous poster hash: 7e026...ea9

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Føler meg hjemme i denne tråden.

jeg fikser alt økonomisk, hage, hunder, reparasjoner, bil, vedlikehold hus

samt oppussing.

 

Fruen syntes ikke dette er ting som er gjeldende, og jeg er heller ikke typen til å si " vet du hva jeg gjør eller??"

Hun ser gjerne at vi skal dele på alt husarbeid også.

Dette gikk i litt over 1 år. Da måtte jeg sette meg ned med henne og faktisk vise hva min tid gikk til.

Når hun så at..

oi, 0,75-1.5t med tur til hundene hver dag?

5-6t i uka med barneaktiviteter utenfor huset ( kjøre til trening, være på trening etc)

1 t i uka for å pusse på "avtaler" ( strøm-forsikring o.l) og ja jeg er fanatisk her. Samt betale dette

1-2 t i uka for å gjøre noe i huset, ( fikse skader fra barna, bytte ditt eller bytte datt)

2 t i uka til hagearbeid.

 

Ja listen fortsatte og hun ble faktisk litt mer stille av det, dog det fikk henne også til å begynne å se på sin egen "liste" og vi så jo fort at vi hadde en relativt lik fordeling ( Selv om jeg lot henne få 1t hver dag til vask, når det strengt tatt er roboten som gjør det, men alt for husfreden sin skyld hehe)

Forskjellen var bare at jeg ikke klager eller maser på henne, men hun på meg.

Det bedret seg litt her i gården, men absolutt ikke optimalt, men bland inn litt småbarn og hverdags-stress så er det vell en A4 dag for de fleste av oss.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...